Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Få timmar på förskolan, bryter ner barn?

Jag hoppas att jag inte dubbel- eller trippelpostade nu, eftersom mitt inlägg försvann innan jag hade hunnit skriva klart det.

Jag arbetar själv i förskolan och möjlighet finns alltid att ansöka om dispens, så att din dotter kan gå 30 timmar i veckan istället för 15 timmar. Dispens ansöks om i samråd med personalen. Rektor är den som i slutändan beviljar dispens utefter förskolepersonalens berättelse och utefter den ansökan som vårdnadshavare skriver. Det är därför väldigt bra att ha förskolepersonalen på sin sida innan man lämnar in ansökan. De kan också kolla igenom så att allt ser okej ut innan rektor godkänner. Möjlighet finns också att gå direkt till rektor och lyfta frågan, men rektor godkänner sällan något utan att ha konsulterat förskolepersonalen först.

För att få en ansökan godkänd om att barnet ska gå upp i tid, krävs att barnet har behov av förskolan i sin utveckling och att detta behov under en period inte kan tillgodoses hemifrån. I ditt fall hade det solklart blivit godkänt av rektorn på förskolan där jag jobbar, men det kan ju se lite olika ut från förskola till förskola. Vissa är mer strikta än andra, men i de flesta fall godkänns ansökan eftersom ett "heltidsbarn" ger mer pengar till förskolan än ett "halvtidsbarn." I vad du argumenterar kring svårigheter, så kan jag över huvud taget inte se att man ens skulle överväga att avslå ansökan, oavsett hur strikt man än är som rektor.

För att få dispens ska du begära ett möte med en pedagog på dotterns avdelning och lyfta de svårigheter som uppstår för din dotter i hemmet, d.v.s. INTE att hon älskar förskolan och vill vara med sina kompisar (för det är inte en svårighet) utan du ska lyfta att hon har svårigheter med att ha fått ett syskon, att bebisen har ett stort närhetsbehov och att mamman inte lyckas tillgodose båda barnens behov (t.ex. att flickan måste vänta på mat fast hon är hungrig och att detta beror på att bebisen ammar konstant) samt det faktum att flickan blir överaktiv och att mamman inte kan tillgodose hennes behov av uppmärksamhet som krävs och att ni därför önskar dispens till 30 timmar. 

Svar på tråden Få timmar på förskolan, bryter ner barn?