• Anonym (Mamma­)
    Tue 25 Aug 2020 22:25
    113 visningar
    9 svar
    9
    113

    Är jag egoistisk?

    Vi är inte ihop, men ska ha barn ihop snart. Det tog slut av lite olika anledningar men en del av dem var för hans enorma svartsjuka och kontrollbehov som ökade när jag blev gravid. Jag försökte ett bra tag men orkade inte. Han blev väldigt elak och det har fortsatt nu efteråt. Han får uppdateringar (iom corona får han inte följa med), bilder/videos mm.

    Men nu kommer ju förlossningen, då ska han vara med. Men han bråkar med mig hela tiden, han kräver orimliga saker som vem jag får träffa osv. Han pratar för det mesta inte om bebis utan om allt runt omkring. Vägrar prata bebis. Anklagar mig för varit med andra så ska ta faderskapstest, men kräver ändå gemensam vårdnad och att han ska vara med på förlossningen.

    Skrik, gap och tårar hela tiden.

    Men jag vågar inte ge han gemensam vårdnad. För han hotar så mkt med diverse saker. Så jag är rädd han inte kommer kunna samarbeta. Men är jag ego som tänker så? Han är inte med och delar på något nu, tar noll ansvar så varför skulle han sen?

  • Svar på tråden Är jag egoistisk?
  • Anonym (Spar)
    Tue 25 Aug 2020 22:40
    #1

    Om han hotar via sms, så spar allt.

    Svårt om det bara skulle stå ord emot ord. Det är ju rätt svårt att få egendom ensam vårdnad. Du behöver ju inte skriva under men han kan i så fall ta det till familjerätten och ansöka om umgänge och sen växelvis boende. Men då ska man se till hur närvarande han är efter födseln (men även innan)

    Ord kan som sagt vara svåra att bevisa men har du bebis på att han hotar så spar om du vill ha egen vårdnad, så du har lite att gå på. Obehagligt att du blir så rädd

    Inte riktigt din situation kanske men här är litet liknande fall

    www.socfamratt.se/fragor-och-svar/vardnad/567-kan-pappan-krava-allt-detta

  • Wed 26 Aug 2020 05:46
    #2

    Jag hade inte skrivit på om gemensam vårdnad i din situation. Han kan ju alltid stämma dig på vårdnaden, men det är ett senare problem.

    Tänk på att om ni har gemensam vårdnad så får han hälften av föräldradagarna, vilket betyder att du får 240 dagar istället för 480. Han kan skriva över 150 av sina till dig, men kommer han göra det? Kommer ni kunna dela på föräldraledigheten?

  • Anonym (mami)
    Wed 26 Aug 2020 07:20
    #3

    Skriv inte på gemensam vårdnad innan du ser att samarbetet fungerar igen. För övrigt, spara alla sms och mejl.

    Är han normal i vanliga fall? Menar, är det graviditeten som fått honom att flippa eller är han knäpp på riktigt?

  • Wed 26 Aug 2020 07:59
    #4

    Det är inget annat än sunt att du är ego i den här situationen. Du måste tänka på dig själv och ditt barn. Om han anklagar dig och det träffar dig nånstans, fundera på vilka knappar han trycker på och varför det fungerar så. Du är troligen rädd för att känna dig som en dålig flicka och det handlar då om din uppväxt.

    Låt inte honom manipulera dig. Dokumentera allt.

  • Anonym (Svar på tal)
    Wed 26 Aug 2020 08:45
    #5

    Nej, det är inte egoism, det är ett ansvarstagande föräldraskap som du utvecklar just nu! Bra!

    Håll hårt på ensam vårdnad och han ska INTE vara med på förlossningen!!

  • Wed 26 Aug 2020 08:56
    #6

    1. Förlossningen handlar om dig - du måste känna dig lugn och trygg under förlossningen. Den personen som är där med dig måste du lita på och hjälpa dig skapa lugn och trygghet. Gör inte han det, nej då får han träffa barnet när det är fött.

    2. Gemensam vårdnad handlar om samarbete. Kan ni inte samarbeta nu, meddela honom (skriftligt) att du anser det inte vara barnets bästa att ha gemensam vårdnad så länge ni inte kan samarbeta kring barnet. Spara allt du har i skriflig väg från honom och ha gärna en anteckningsbok där du skriver upp datum och allt som händer. Du måste skriva på för gemensam vårdnad och kan vägra det utan några problem. Dock har han rätt att stämma dig på gemensam och då är det en stor fördel om du har bevis på varför det inte varit lämpligt. Tycker också du ska meddela honom att när/om samarbetet fungerar så blir gemensam vårdnad aktuellt (visa att du inte är omöjlig).

  • Wed 26 Aug 2020 09:05
    #7

    Du har jo också (om du ser att förhållandet ändå är kört) möjlighet att antyda att han har rätt och din kille inte är pappan.... Fult, javisst, men han har ju bäddat för det!

  • Anonym (Mamma 42)
    Wed 26 Aug 2020 09:07
    #8

    Usch vad jobbigt. Nej han ska absolut inte va med på förlossningen när han håller på så, du behöver ju känna dig trygg och lugn.

    Spara allt han gör och jag skulle inte ha delad vårdnad med han, anmäl om det är trakasserier eller hot.

    Ta hjälp av någon med detta så du slipper honom.

  • Anonym (Spar)
    Wed 26 Aug 2020 09:17
    #9
    mammabitch skrev 2020-08-26 09:05:49 följande:

    Du har jo också (om du ser att förhållandet ändå är kört) möjlighet att antyda att han har rätt och din kille inte är pappan.... Fult, javisst, men han har ju bäddat för det!


    Det håller jag inte med om. Pappan kan - om TS sätter hårt mot hårt och kämpar för sig själv, kanske få han att tänka om och han kan bättra på sig. Barnet har ju rätt till sin pappa. Att TS däremot inte skriver på för gemensam vårdnad är en annan sak, då kan hon fortfarande skydda barnet och sig själv.
Svar på tråden Är jag egoistisk?