• Anonym (Hemlös)

    Förnedrande

    Vet ni vad som är det värsta och mest förnedrande i dessa Corona-tider är?

    Jo, det är att vara bokstavligen hemlös.

    Blev utkastad av sambon har verkligen ingenstans att ta vägen - för hur bra vänner man än säger sig vara så vill man inte ha en inneboende just nu.

    Så...

    Jag bor i en campingstuga - på en stängd camping. Jag har tak över huvudet och en säng *lycklig* men ingen toa, rinnande vatten, kök eller tillgång till dusch..

    Tur att man kan micro mat på jobbet, kissa och borta tänderna. Duscha gör jag på gymmet. Blir jag kissnödig på kvällen natten går jag ut på gården.

    Eller så smyger jag mig in i källaren i bostadshuset intill för där finns toa i allmänna tvättstugan.

    Senaste dagarna har jag dock känt mig riktigt sjuk. Ont i halsen och bihålorna, lite hostig typ som när man ska bli riktigt förkyld men det kommer liksom ingen förkylning.

    Tror att det är för att det är så kallt där jag bor finns liksom ingen värme heller, så nu har jag fixat ett extra element, men det kan inte stå på när man jobbar utan man får slå på det när man kommer från jobbet. För dit måste jag ändå, det är min enda chans att kunna äta eller gå på toa där finns kyl och micro. Annars har jag ingenting.

    Idag har jag dessutom ont i lederna i armarna och känner mig febersvag (fast helt utan att ha feber)

    På dagarna är jag relativt pigg bortsett från halsont, det andra kommer alltid efter jobbet.

    Tur att det finns värktabletter!

    En vän till mig säger att det beror på stress för att min situation set ut som den gör + att jag lever i kylan.

    Men jag har fått en lägenhet med får inte flytta in förrän i oktober. Till dess får jag stålsätta mig för att orka.

    Ville mest skriva av mig då situationen känns lite knepig. Sen saknar jag ju såklart barnen men dom vill inte sova har pga kylan, men jag brukar hämta i skolan för att vi ska kunna ses dagligen ändå.

  • Svar på tråden Förnedrande
  • Anonym (3 månader)

    Du vet väl att din sambo inte bara kan kasta ut dig? Du har rätt på 3 månaders uppsägningstid.

    Så du har all rätt att vara kvar i huset/lägenheten tills du får tillgång till din egen lägenhet.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Som ovanstående säger, och det gäller endast om han ensam står på lägenheten. Om ni båda står på kontraktet har han ingen rätt alls att slänga ut dig. Du kan begära tillgång till lägenheten med hjälp av polis om så krävs.

    Obs! Utgå inte från att dina symptom är en småbesvärlig förkylning. Det kan lika gärna vara corona så tänk på att hålla dig borta från andra människor, helst om du kan testa dig så vore det bra.

  • Anonym (Hemlös)

    Hur tänker du att jag ska hålla mig borta från andra människor?

    Kan omöjligt tillbringa all min tid i en stuga utan vatten toa och möjlighet till matlagning eller förvara mat.

    Jag måste äta på jobbet eller äta ute oavsett om jag är sjuk eller inte. Har inte heller någon toa eller dusch så jag är förpassad till den offentliga miljön.

    Visst jag har värk i alla leder, förkyld och huvudvärk men jag kan inte vara utan toa och mat, än mindre till möjligheten att dricka vatten.


    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-26 20:07:26 följande:

    Som ovanstående säger, och det gäller endast om han ensam står på lägenheten. Om ni båda står på kontraktet har han ingen rätt alls att slänga ut dig. Du kan begära tillgång till lägenheten med hjälp av polis om så krävs.

    Obs! Utgå inte från att dina symptom är en småbesvärlig förkylning. Det kan lika gärna vara corona så tänk på att hålla dig borta från andra människor, helst om du kan testa dig så vore det bra.


  • Anonym (GetWell)

    Härligt du har en lägenhet på G men jobbigt att behöva stå ut i det fuktiga och kalla, kan du köpa några till värmeelement?

    Klart ohälsosamt/stressigt för dig att bo i stugan, troligtvis därför kroppen säger ifrån. Blir det värre, boka tid på VC och kolla värden så det inte är något allvarligt. Går även på VC för ett par hundra att kolla ifall du har Covid eller inte. Ibland är dock testresultaten ofullständiga.

    Har du ingen vän som kunde bjuda in dig åtminstone en helg? Blir sur när jag hör att ingen bjöd in dig hos dem (alltså före du blev sjuk) det är ju bara ett par månader, vad är det för vänner? :(. 
    Håller tummarna för dig, hoppas du kan bita ihop & krya på dig Hjärta

  • Anonym (G)

    Flera hotell erbjuder uthyrning för en månad till bra priser. Där går det inte att laga mat men det är åtminstone varmt och det finns bad. Jag har sett erbjudanden för ca 10.000kr/mån, beroende på stad.

  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Hemlös) skrev 2020-08-27 18:03:11 följande:

    Hur tänker du att jag ska hålla mig borta från andra människor?

    Kan omöjligt tillbringa all min tid i en stuga utan vatten toa och möjlighet till matlagning eller förvara mat.

    Jag måste äta på jobbet eller äta ute oavsett om jag är sjuk eller inte. Har inte heller någon toa eller dusch så jag är förpassad till den offentliga miljön.

    Visst jag har värk i alla leder, förkyld och huvudvärk men jag kan inte vara utan toa och mat, än mindre till möjligheten att dricka vatten.


    Om du har symptom ska du inte ens vara på jobbet, det är där felet börjar. Det är ingen som påstår att man måste bli eremit på en klippa, bara att man ska hålla sig hemma. Du ska inte till affärn heller, om du inte förstod det. Har FHM:s riktlinjer gått dig spårlöst förbi...?
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-27 22:09:38 följande:
    Om du har symptom ska du inte ens vara på jobbet, det är där felet börjar. Det är ingen som påstår att man måste bli eremit på en klippa, bara att man ska hålla sig hemma. Du ska inte till affärn heller, om du inte förstod det. Har FHM:s riktlinjer gått dig spårlöst förbi...?
    För att vara tydlig, du HAR ett hem om du står på kontraktet eller minst är folkbokförd på lägenheten.
Svar på tråden Förnedrande