• Myrklöver

    Katternas avföring har plötsligt ändrat färg, råd?

    Hej! Jag har två katter som jag ganska nyligen gick över från kattungefoder till vuxenfoder med, hade en lång (ca 3 veckor) övergångsperiod där jag blandade det gamla med det nya fodret. Sedan jag gick över helt till vuxenfodret för någon vecka sedan så har båda två (främst den ena) haft väldigt ljusbrunt bajs, fortfarande fast, möjligen liiiiiiiite kladdigare än förut men inte mycket skillnad. De tycks inte vara ett dugg påverkade annars.


    Jag är väldigt osäker på hur jag skall hantera det här? Känns väldigt skumt att färgen men inget annat ändras, och de är pigga och mysiga precis som förut så det känns nästan fånigt att ta dem till veterinär...


    Att googla har inte direkt gjort mig lugnare då de nämner problem med levern som möjlig orsak, men båda två? direkt efter foderbyte?


    Gick från applaws kitten torrfoder till applaws chicken torrfoder för vuxna katter. De är innekatter.


    Tack för ev. hjälp.
  • Svar på tråden Katternas avföring har plötsligt ändrat färg, råd?
  • Anonym (Vet)

    Det är verkligen inte fånigt att ta dom till veterinär, det SKA man göra om man är orolig och osäker. Ring och rådfråga veterinären. Hellre ringa en gång för mycket än för lite. De är säkert vana vid att få sådana frågor.

  • GöstaPetter

    Har du firstvet eller tillgång till telefonvet via agria eller telefonsupport via din vanliga vet? Ring då och rådfråga. Jag personligen hade nog inte oroat mig allt för mycket om allt annat verkar vara i  sin ordning. Men ring om du känner oro!

  • Myrklöver

    Tack för svar! Absolut hade veterinär varit ett okej alternativ, men nu känner jag mig inte så orolig, jag tror inte att mina katter blivit leversjuka samtidigt, så det känns som ett väldigt drastiskt steg att ta mig till vet när det enda problemet är att avföringen har blivit ljusare (jag skulle även behöva ta ledigt från jobb då jag inte är ledig en vardag förrän veckan efter nästa). Att ha telefonkontakt låter dock som ett alternativ.


    Gjorde mest tråden ifall någon kände igen sig, men jag borde kanske ha skrivit det i trådstarten.

  • Anonym (Ylva)

    I våran kattförsökring (folksam) så har man 3 gratissamtal/år/katt att nytja...

    Börja där :)

Svar på tråden Katternas avföring har plötsligt ändrat färg, råd?