• Anonym (rådvill)

    Hur få ordning på barnets dygn?

    Vårt barns dygnsrytm har aldigt varit 100% bra men nu, en vecka in i riktiga skolan är det tydligare än någonsin. Hon går upp tidigt och somnar sent, sent och sover även middag efter skola/fritids. Ibland somnar hon även på fritids. Hon har inte haft ork att leka med kompisar på eftermiddagar, men hon har aldrig riktigt gjort det. Däremot så leker hon intensivt med kompisar på skolan/fritids och på helger så den biten är jag inte orolig för.

    Vi har försökt göra något åt att hon somnar på eftermiddagarna, det vill säga hålla henne vakenm men det hjälper inte ett dyft. Det slutar bara med att hon inte sover på natten nästan alls istället. 

    Alla tankar, tips och råd är välkomna. 

  • Svar på tråden Hur få ordning på barnets dygn?
  • Anonym (Hnb)

    Låter som vår lille hnb:are om några år... Han kommer aldrig bli ihågkommen för sin goda sömn. Jag antar att ni prövat allt det vanliga? Äta sig mätt, varva ner, lugn och ro, bada varmt, mörkt rum, tyst?

  • ssa123

    Tänker spontant att eftermiddagsluren måste bort.

    Håll ut och kör på det i några veckor iaf. Om ni inte provat så länge redan?

    Vi har en nattuggla här hemma och precis som du beskriver sover hon oroligt när man ska tvinga dygnet i ordning, men det löser sig efter nån vecka.

  • Anonym (rådvill)
    Anonym (Hnb) skrev 2020-08-29 22:03:35 följande:

    Låter som vår lille hnb:are om några år... Han kommer aldrig bli ihågkommen för sin goda sömn. Jag antar att ni prövat allt det vanliga? Äta sig mätt, varva ner, lugn och ro, bada varmt, mörkt rum, tyst?


    Vi har nog prövat allt det vanliga och säkert ovanliga saker också. Hon lägger sig alltid med något litet i magen, vi ligger i hennes säng och pratar, läser, sjunger eller bara finns en halvtimme - 40 minuter, inga skärmar, inga leksaker, inga "roliga" ljus eller ljud efter lampan släcks.

    Lycka till med er lille. Solig
  • Anonym (rådvill)
    ssa123 skrev 2020-08-29 22:15:11 följande:

    Tänker spontant att eftermiddagsluren måste bort.

    Håll ut och kör på det i några veckor iaf. Om ni inte provat så länge redan?

    Vi har en nattuggla här hemma och precis som du beskriver sover hon oroligt när man ska tvinga dygnet i ordning, men det löser sig efter nån vecka.


    I vintras/våras höll vi på för fjärde gången i hennes liv att inte låta henne somna på eftermiddagen. December till April med en ledsen trött unge på eftermiddagen och kvällen, somnade som en dröm klockan 20 och vaknade promt kl 01 och sedan inte sov mer. Det gick också ut över maten eftersom hon då var för trött för att äta middag ordentligt och även stor nog att gå själv i kylskåpet på natten.
  • ssa123
    Anonym (rådvill) skrev 2020-08-29 22:25:52 följande:

    I vintras/våras höll vi på för fjärde gången i hennes liv att inte låta henne somna på eftermiddagen. December till April med en ledsen trött unge på eftermiddagen och kvällen, somnade som en dröm klockan 20 och vaknade promt kl 01 och sedan inte sov mer. Det gick också ut över maten eftersom hon då var för trött för att äta middag ordentligt och även stor nog att gå själv i kylskåpet på natten.


    Aha! Ja då har ni då verkligen testat det!
  • phillipha

    Jag skulle kontakta vårdcentralen för råd och stöd. Din flicka kanske har låg produktion av melatonin )sömnhormon) vilket kan leda till sömnstörningar. Ni har ju verkligen testat allt annat!

    Om hon får sova en stund på eftermiddagen när somnar hon då på kvällen och hur länge sover hon på morgonen?

    -Testa att be fritidspersonalen låta henne sova 20 minuter INNAN kl 15 om det är möjligt. Att sova innan 15 'ska' inte störa nattsömnen i lika stor utsträckning som sömn efter 15.

    Vad händer med flickan om ni faktiskt låter henne sova 15-20 min varje dag? Hur mår hon ? Hur äter hon? Hur fungerar hon i skolan? (Jag menar om ni låtit henne sova men väckt henne och testat detta en längre period).

    /Jenny


  • Anonym (Sussan)

    Finns det möjlighet för henne att sova en kort stund på fritids eller hos skolsköterskan så att sovstunden inte ligger så sent på dagen? I alla fall jag får nattsömnen mycket mer påverkad om jag sover på sen eftermiddag än om jag gör det typ vid ett/tvåtiden. En jag känner fick sova hos skolsköterskan en stund varje dag när hon gick i högstadiet. Din dotter kanske kan gå dit direkt när skolan är slut och sova typ 15 minuter?

    Prata också med elevhälsan. De kanske har några bra råd.

  • Anonym (Hnb)

    Ursäkta jättemycket ts, men jag sitter här och småler åt din beskrivning för jag kan verkligen se oss själva inom en snar framtid.  Skrattande Det är som att vissa barn tycker sömn är ett straff och ändå är de så trötta att de somnar fast de inte borde. Om vår lille inte sover på f.m får han bara sova max en timme på e.m. Han somnar inte förrän framåt 21.30 annars. Han har aldrig nånsin ens som nyfödd sovit mer än max 10 timmar totalt en natt och kanske 6 nätter hela natten. Sovmorron är 6.30- mycket lätträknat. Vi ser fram mot de mörka höstkvällarna i hopp om lättare sövning då.

  • Anonym (rådvill)
    phillipha skrev 2020-08-30 07:28:43 följande:

    Jag skulle kontakta vårdcentralen för råd och stöd. Din flicka kanske har låg produktion av melatonin )sömnhormon) vilket kan leda till sömnstörningar. Ni har ju verkligen testat allt annat!

    Om hon får sova en stund på eftermiddagen när somnar hon då på kvällen och hur länge sover hon på morgonen?

    -Testa att be fritidspersonalen låta henne sova 20 minuter INNAN kl 15 om det är möjligt. Att sova innan 15 'ska' inte störa nattsömnen i lika stor utsträckning som sömn efter 15.

    Vad händer med flickan om ni faktiskt låter henne sova 15-20 min varje dag? Hur mår hon ? Hur äter hon? Hur fungerar hon i skolan? (Jag menar om ni låtit henne sova men väckt henne och testat detta en längre period).

    /Jenny


    När hon var runt 4 tog vi upp det med bvc men de ansåg att det inte var något att bekymra sig över då. 

    Som det är nu när vi låter det vara så somnar hon i soffan när vi kommer hem runt kvart i tre-tre, sover i mellan 20 och 60 minuter och är sedan pigg och glad fram till strax före 22. Oftast är hon redan i säng då men hon ligger gärna i mörkret och filosoferar. Eller så går hon upp igen och kommer och vill prata mer. Hon blir verkligen inte trött före 21,40. Hon kan också komma då någon gång efter att ha legat i sängen sedan 20 och säga att hon vill sova nu och vi ska komma och natta henne. 

    Min sambo, hennes pappa nämnde tidigare idag att han undrar om hennes tupplurs olika längd nu när hon går i skolan beror på något slags mönster. När hon gick på förskola sov hon alltid lika länge på eftermiddagen. Själv har jag inte tänkt på det men det låter som något att undersöka.

    I skolan säger hennes lärare både i år och i förskoleklass förra året att hon är pigg och vaken och engagerad.
  • Anonym (Sussan)
    Anonym (rådvill) skrev 2020-08-30 14:25:45 följande:

    När hon var runt 4 tog vi upp det med bvc men de ansåg att det inte var något att bekymra sig över då. 

    Som det är nu när vi låter det vara så somnar hon i soffan när vi kommer hem runt kvart i tre-tre, sover i mellan 20 och 60 minuter och är sedan pigg och glad fram till strax före 22. Oftast är hon redan i säng då men hon ligger gärna i mörkret och filosoferar. Eller så går hon upp igen och kommer och vill prata mer. Hon blir verkligen inte trött före 21,40. Hon kan också komma då någon gång efter att ha legat i sängen sedan 20 och säga att hon vill sova nu och vi ska komma och natta henne. 

    Min sambo, hennes pappa nämnde tidigare idag att han undrar om hennes tupplurs olika längd nu när hon går i skolan beror på något slags mönster. När hon gick på förskola sov hon alltid lika länge på eftermiddagen. Själv har jag inte tänkt på det men det låter som något att undersöka.

    I skolan säger hennes lärare både i år och i förskoleklass förra året att hon är pigg och vaken och engagerad.


    Ni kanske kunde prova att väcka henne efter en kvart eller så.
  • No Logo

    Hur tidigt vaknar hon? Att inte somna förrän kl 22 är inte så jättesent - fast det beror ju förstås på när hon vaknar på morgonen. Hur många timmar per natt sover hon?

    Är det viktigt att hon somnar tidigare på kvällen? Är det viktigt att få bort middagsluren?

    Eller anser ni att hon behöver fler timmars sömn per dygn?

  • Kvittning

    Om hon somnar innan 10 och är pigg och glad på dagarna så ser jag inte riktigt vad problemet är. 

    Är det att hon inte orkar leka med kompisar efter fritids? Somnar hon då med kompisar hemma på besök/hemma hos kompisen eller är det att hon säger att hon inte  orkar så det inte blir någon lek alls?

Svar på tråden Hur få ordning på barnets dygn?