• Sun 30 Aug 2020 14:41
    484 visningar
    2 svar
    2
    484

    Drogtest på jobbet

    Hej kära folk!

    Jag är en 25 år gammal kille och jobbar på ett stort företag, ett lager med över tusen anställda, jag är tillsvidare anställd sedan ett år tillbaka, för en vecka sedan när jag jobbade ringde min chef och sa att jag ska göra ett drogtest då mitt namn har dykt upp på deras slumpmässiga urval. 

    Jag har bott i Sverige i nästan 7 år. Jag har haft psykiska problem sedan barndomen på grund av en trauma, till exempel jag går i sömnen ibland, är extremt mörkrädd och mår psykisk dåligt ibland på grund av min livs situation. Jag har jobbat mer än 200 timmar i 2 år, inte för att jag älskar att jobba utan för att jag måste. 

    Jag gick till en psykolog i hemlandet när jag var på besök, dels för att det är lättare att prata med en psykolog som pratar samma språk och dels för jag har haft samma psykolog även innan jag kom till Sverige därför är han väldigt insatt i min situation. 

    I alla fall fick jag receptbelagda anti depressiva, lugnande tabletter av honom förra året. Den typen av tabletter finns inte i Sverige men det är en variant av Bensodiazepiner vilken kan ge utslag i drogtestet.

    Sjuksköterskan som tog testet sa att om läkaren märker något så kommer de att ringa upp mig. Nu till min fråga, vad ska jag säga om jag blir uppringt? Jag har inte receptet kvar, även om jag hade ett recept så är det på ett helt annat språk och det gäller tabletterna med.

    Jag sa till sjuksköterskan när hon tog provet att jag tagit anti depressiva mediciner.

    Det som gör mig ledsen är att jag har aldrig druckit alkohol, aldrig rökt och aldrig sett droger i hela mitt liv och nu kan jag stämplas som en missbrukare.

    Jag har inte ätit mat nu i en vecka nu, jag är så stressad att jag har knappt kunnat sova... om nån läkare, psykolog eller nån snäll själ där ute som läser detta och kan hjälpa mig och ge mig råd blir jag oerhört tacksam. Tack

  • Svar på tråden Drogtest på jobbet
  • Anonym (Mimmi­)
    Sun 30 Aug 2020 15:06
    #1
    +1

    Kan du inte kontakta din psykolog i hemlandet och få ett intyg på att du fått din medicin utskriven?

  • Anonym (Julle­)
    Sun 30 Aug 2020 15:09
    #2
    +1

    Kontakta din psykolog och be om en kopia på receptet, med engelsk översättning om det är skrivet med annat alfabet.

Svar på tråden Drogtest på jobbet