• Anonym (Fundersam)

    15 årig dotter gravid

    Jag och min 15 åriga dotter lever ensamma ihop och jag fick i helgen reda på att dottern är gravid.

    Hon berättade att hon är gravid, och hon vet inte vem pappan är.
    Jag sa hur kan du inte veta det, det kan väll inte vara så svårt att veta, men tydligen har hon haft sex med många olika killar i sommar.
    Jag har ju vetat att i sommar har hon varit mycket ute mycket med kompisar, kommit hem sent eller sovit över hos dom.

    Hon tycker det är kul, skrattar att hon kommer att gå med mage i skolan och beräknar födsel i vår någon gång. Hon har använt clerblu och den visar bara v3+, och inte mera exakt så vi måste till vårdcentral & kolla upp mera.

    Hon säger att hon haft många olika killar under sommaren så hon kan inte veta vem det är säger hon, jag undrar om hon försöker skydda pappan eller om hon faktiskt har haft så många killar?

    Jag är glad för hennes skull, men mamma när man går i nian, jag blev med barn när jag var 16 och födde henne när jag var 17 och det var ingen dans på rosor, men jag förstår vad hon menar med att det är roligt att få gå och visa sin mage i skolan, jag var så stolt.

    Jag kan ju inte förbjuda henne att behålla barnet då mina föräldrar inte förbjöd mig.
    Hon är mitt allt, min ängel, men jag lever ju inte med hennes pappa, mina föräldrar hade varandra så det var ju lite lättare och sedan fanns min mormor o morfar & farmor o farfar att ta till ibland.

    Har ni barn som blivit gravida i samma ålder, hur har ni gjort?
    Jag känner ena sidan att hon ska göra abort och plugga klart och vara ung och leva det livet och sedan skaffa barn med en pappa hon vet vem det är iaf.
    Men sedan är ju inte jag den rätta att säga nej som blev gravid som 16 åring och behöll barnet och ångrar det inte en sekund.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-30 07:16
    Efter mycket övervägande och förklarande vad ett barn innebär valde hon abort.

  • Svar på tråden 15 årig dotter gravid
  • Fjäril kär

    Om hon ska ha barn måste du vara den som får henne att förstå vad det innebär att få barn. Vilka krav det innebär på henne och vilka skyldigheter hon har. Framför allt att hon måste ta reda på vem som är pappa eftersom han också har rättigheter till barnet och det kan bli tuffa påföljder för henne om killarna börjar ta avstånd från henne, pressar till abort, blir elak, tar kontakt med myndigheter etc.

  • Anonym (Lill)

    Men har du verkligen satt dig ner med henne och förklarat vad ett barn innebär PÅ RIKTIGT. Det handlar om mer än att visa upp magen i skolan, köpa söta kläder och gosa. Det är ett riktigt, livslångt jobb och ansvar. Hur ska hon försörja barnet, betala förskola, kläder, leksaker. Barn är dyrt som tusan och hon kommer inte kunna köpa kläder till sig själv, resa, leva ett normalt ungdomsliv med sina kompisar. Vad är planen??

    Och sen har pappan rätt att veta! Om de blir att hon behåller får de testa eventuella pojkar hon har varit med så får pappan och hans familj en ärlig chans att få ha barnet i sina liv.

    Men jag tycker att ni ska träffa någon proffessionell som verkligen kan förklarar vad det är hon håller på att ge sig in på.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-08-31 07:22:23 följande:

    Jag kan ju inte förbjuda henne att behålla barnet då mina föräldrar inte förbjöd mig.
    Hon är mitt allt, min ängel, men jag lever ju inte med hennes pappa, mina föräldrar hade varandra så det var ju lite lättare och sedan fanns min mormor o morfar & farmor o farfar att ta till ibland.

    Har ni barn som blivit gravida i samma ålder, hur har ni gjort?
    Jag känner ena sidan att hon ska göra abort och plugga klart och vara ung och leva det livet och sedan skaffa barn med en pappa hon vet vem det är iaf.
    Men sedan är ju inte jag den rätta att säga nej som blev gravid som 16 åring och behöll barnet och ångrar det inte en sekund.


    Korrektion. Du kan inte förbjuda henne att behålla barnet för du har noll bestämmanderätt över hennes kropp på det sättet. Du måste fatta att du inte har någon som helst laglig grund att försöka tvinga henne till det! Förutom det är det fullständigt omoraliskt att ens fundera på, och om du skulle lyckas med påtryckningar så din dotter gör abort kan hon komma att hata dig för resten av livet.

    Det du kan göra är att ha ett vuxet samtal med henne, berätta om hur det var för dig, koppla till hur det är nu, idag, för unga mammor, vad realiteten är, hur hennes liv faktiskt kommer att se ut om hon väljer att behålla. För det ÄR hennes val, så jag vill att du omgående anpassar din vokabulär därefter. Inte för vår skull utan för din dotters.

    Hennes kropp, hennes val.
  • Anonym (Förälder)

    Nej, du kan inte förbjuda men jag hade inte heller myglat, det är ingen dans på rosor direkt med barn.
    DE ska ammas/äta, de vaknar på nätterna, de gråter, de blir sjuka, de bajsar/kissar.
    Hon ska ta allt ansvar, visst kan du avlasta IBLAND men det är hennes barn.
    Förklara också att sena kvällar och nätter med kompisar är ett minne blott för nu har hon ett barn att ta hand om.

    Hur tänker hon med utbildning?


    Jobb?


    Ni får sätta er ner och prata.

    Pappan: socialen kommer ju vilja veta.
    Barnet har rätt att FÅ VETA!


  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-31 07:41:13 följande:
    Korrektion. Du kan inte förbjuda henne att behålla barnet för du har noll bestämmanderätt över hennes kropp på det sättet. Du måste fatta att du inte har någon som helst laglig grund att försöka tvinga henne till det! Förutom det är det fullständigt omoraliskt att ens fundera på, och om du skulle lyckas med påtryckningar så din dotter gör abort kan hon komma att hata dig för resten av livet.

    Det du kan göra är att ha ett vuxet samtal med henne, berätta om hur det var för dig, koppla till hur det är nu, idag, för unga mammor, vad realiteten är, hur hennes liv faktiskt kommer att se ut om hon väljer att behålla. För det ÄR hennes val, så jag vill att du omgående anpassar din vokabulär därefter. Inte för vår skull utan för din dotters.

    Hennes kropp, hennes val.
    Du har så rätt så, ingen laglig grund, hennes beslut, hennes val, uttryckte mig plumpt.

    Men min åsikt har jag, med tanke på att jag vet hur det är, då jag har erfarenheten av ung mamma.

    Allt slit, skolgången, jobbmöjligheter, sedan är det inte jättekul att inte få vara ung och följa med på massa roligheter, se alla och veta att man har ett livslångt ansvar som kom tidigare än planerat.

    Jag tror hon får ett stabilare liv om allt blir med bättre förutsättningar, planerad graviditet med utbildning i bagaget och stabila familjeförhållanden, en pappa som närvarar och längtar ihop med henne.

    Kan inte förbjuda men lägga fram mina argument.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-08-31 07:57:36 följande:
    Du har så rätt så, ingen laglig grund, hennes beslut, hennes val, uttryckte mig plumpt.

    Men min åsikt har jag, med tanke på att jag vet hur det är, då jag har erfarenheten av ung mamma.

    Allt slit, skolgången, jobbmöjligheter, sedan är det inte jättekul att inte få vara ung och följa med på massa roligheter, se alla och veta att man har ett livslångt ansvar som kom tidigare än planerat.

    Jag tror hon får ett stabilare liv om allt blir med bättre förutsättningar, planerad graviditet med utbildning i bagaget och stabila familjeförhållanden, en pappa som närvarar och längtar ihop med henne.

    Kan inte förbjuda men lägga fram mina argument.
    Jag håller med till 100 %. Jag har med egna ögon sett många unga mammor omkring mig och hur deras liv har påverkats. Förlorad ungdomstid som tas igen med råge då barnet är lite större, och då med alkohol och diverse karlar som kommer och går. Pappan finns aldrig med i bilden särskilt länge, mamman har det tufft på alla möjliga sätt.

    Sedan har vi ju skolgången. Hon kommer ingenvart utan gymnasium. Det kommer hon få skjuta upp minst två år eftersom barnet ska födas och sedan vara minst ett år gammalt innan det får lämnas på fsk. Då har vi inte ens räknat med tiden som hon kommer att behöva för att antagligen läsa upp sina betyg, för hon kommer ju missa den absolut viktigaste tiden nu på vårterminen. Efter det är det upp till henne, men naturligtvis blir det oerhört kämpigt att försöka slutföra gymnasiet med ett litet barn omkring sig, och sedan kommer trotsåldern.... Så antagligen kommer hon att få spendera några år på Komvux också innan hon är klar. Då är hon alltså redan försenad till arbetslivet flera år med bara grundläggande utbildning, som man knappt får några jobb med alls, men det beror ju också på vad hon valt på gymnasiet. Praktiska program är ju åtminstone lättare att gå vidare till jobb direkt.

    Det finns personer som har det lättare, eller tuffare, än så, men det är så jag tänker en rimlig mellanväg. Hon kan inte räkna med att du ska ställa upp som barnvakt jämt t ex, och det ska du inte göra heller för då lär hon sig aldrig bli vuxen och stå på egna ben. Hon måste redan nu planera som om hon vore vuxen, för om hon ska vara mamma så kommer så mycket mer ansvar som hon aldrig kan föreställa sig. Det är hennes skyldighet som förälder att kämpa för att skapa ett gott liv åt sig och sitt barn, ungdomsleverne göre sig icke besvär. Det är en tid hon får acceptera att hon i så fall väljer bort, om hon ska kunna vara en bra förälder.
  • Anonym (Svar på tal)

    Gymnasiet blir uppskjutet minst ett år, inte två som jag skrev först. Förutom vad hon då kanske måste plugga ikapp först.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-08-31 07:43:39 följande:

     


    Pappan: socialen kommer ju vilja veta.
    Barnet har rätt att FÅ VETA!


    Det finns inget hinder för att skriva Fader: okänd om man inte lyckas få fram personen med dna. Flickan har ju legat med så många att hon inte ens vet vem som är pappan så dna är enda sättet annars.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-31 08:14:28 följande:
    Det finns inget hinder för att skriva Fader: okänd om man inte lyckas få fram personen med dna. Flickan har ju legat med så många att hon inte ens vet vem som är pappan så dna är enda sättet annars.
    Nä men man får ju testa åtminstone.

    Vi vet inte om det är sant dvs inget att spekulera i.
  • Anonym (C)

    Man vet ju ungefär vilken dag barnet blev till så då borde ju förhoppningsvis antalet presumtiva fäder inte vara så stort. Behöver ju inte testa sommarens alla ligg lixom :)

Svar på tråden 15 årig dotter gravid