• Anonym (sandra)

    Om mannen kräver faderskapstest?

    Såg en tråd på ett annat forum, där killen ville ha dna-test på de ofödda barnet och flickvännen sagt att då gör hon hellre abort, han tog det då som ett säkert tecken på att något var fel, eftersom han trots allt inte haft koll på henne alla dygnets timmar. 

    Är det bara jag som tycker det är en chockerande inställning? 

    Faktum är att övervägande delen killar/män (och en del kvinnor) som läste hans inlägg höll med om att han skulle dna-testa barnet i smyg.

    Hur hade ni själva reagerat och tänkt om er partner krävde faderskapstest? Jag förstår ju att det kan vara en känslig fråga, samtidigt som det faktiskt är en myt att väldigt många barn har fel far enligt dna-tester. Det ska handla om max 3 % och vanligtvis 1% världen över.

    Märker man inte att det är fel far på andra sätt? 

  • Svar på tråden Om mannen kräver faderskapstest?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (man) skrev 2020-09-01 18:08:27 följande:
    Fast när folk är otrogna så är de ju inte alltid öppna med det eller låter sin partner veta det, de flesta håller det hemligt. Varför skulle du inte potentiellt kunna vara det?

    Dessutom, som jag skrev tidigare så behöver det inte alltid handla om misstro, utan enbart om att man vill vara säker.
    Men det du beskriver är ju misstro! Om man inte är säker tror man ju uppenbarligen inte helt på sin partner.
  • Anonym (Kvinna 32)
    Anonym (man) skrev 2020-09-01 18:10:32 följande:

    Och om jag varit din man så hade jag blivit glad över det för en kvinna som inte tål att hennes ofelbarhet ifrågasätts är ingen jag skulle vilja leva med.


    Håller med dig.

    Nu tror jag (egen åsikt) att en man som i de flesta fall ber om ett test, har en anledning till misstro.

    Säger inte att det inte alltid behöver vara så, men i de allra flesta fall.

    Hade min sambo bett mig om ett test så hade jag inte haft nå invändningar. Nu har vi tre barn och han har aldrig bett om det, men jag skulle inte bry mig om han bad om ett heller.

    Den dagen vi gifter oss så vill jag att vi skriver äktenskapsförord då jag har pengar att ärva efter släkt, min sambo accepterar utan problem. Har inget att göra med att jag inte litar på honom att göra utan det är bara för att min släkt ska veta att pengarna inte försvinner om något skulle ske mellan oss (vilket jag inte räknar med att det gör)

    Däremot så höll min kompis på att göra slut med sin nuvarande man innan giftermål för att han ville skriva ett äktenskapsförord då han kommer ärva sin far. Hon tyckte inte han lita på henne osv osv så det blev inget med det.

    Lite samma lika kan jag tycka
  • Anonym (man)
    Bibbidi skrev 2020-09-01 18:36:15 följande:

    Jag hade låtit honom göra testet - utan ett endaste tjafs eller suck. Ja man ska lita på sin partner men bevisligen så är alla inte ärliga så fattar ifall man vill testa.

    Är en av dem som tycker alla automatiskt ska testas vid födseln, just på grund av att vissa kvinnor ljuger om sånt här. Förstår killars oro.


    Exakt!
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-09-01 18:14:18 följande:
    Det är inte ofelbarhet det är frågan om utan ens hela integritet och mannens tillit. Har man inte det har man ingenting. Jag skulle bli fruktansvärt förolämpad att han ens skulle tro att jag var kapabel till något sådant. Som tur är så är jag ju inte gift med dig i alla fall.
    Precis. Att kräva DNA-test från sin partner känns väl ungefär lika rimligt som att börja DNA-testa grannbarnen för att se om nån av dem råkar vara ens egna makes barn. 
  • Bibbidi
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-01 18:41:24 följande:

    Precis. Att kräva DNA-test från sin partner känns väl ungefär lika rimligt som att börja DNA-testa grannbarnen för att se om nån av dem råkar vara ens egna makes barn. 


    Testa alla vid födseln så försvinner den här diskussionen. :)

    Alla nöjda och glada.
  • Anonym (man)
    Anonym (Kvinna 32) skrev 2020-09-01 18:37:23 följande:
    Håller med dig.

    Nu tror jag (egen åsikt) att en man som i de flesta fall ber om ett test, har en anledning till misstro.

    Säger inte att det inte alltid behöver vara så, men i de allra flesta fall.

    Hade min sambo bett mig om ett test så hade jag inte haft nå invändningar. Nu har vi tre barn och han har aldrig bett om det, men jag skulle inte bry mig om han bad om ett heller.

    Den dagen vi gifter oss så vill jag att vi skriver äktenskapsförord då jag har pengar att ärva efter släkt, min sambo accepterar utan problem. Har inget att göra med att jag inte litar på honom att göra utan det är bara för att min släkt ska veta att pengarna inte försvinner om något skulle ske mellan oss (vilket jag inte räknar med att det gör)

    Däremot så höll min kompis på att göra slut med sin nuvarande man innan giftermål för att han ville skriva ett äktenskapsförord då han kommer ärva sin far. Hon tyckte inte han lita på henne osv osv så det blev inget med det.

    Lite samma lika kan jag tycka
    Kan inte uttala mig om alla män men jag tror att det kanske beror på när man vill ha testet, om man vill testa från början så tror jag det beror på att man bara vill kunna vara säker och aldrig mer behöva tänka på det. Om man vill testa senare eller i en svacka så beror det kanske på att man misstänker nåt eller att man gått omkring och grubblat.

    Faderskap är ju ingen liten grej, det är ett barn man kommer ägna resten av sitt liv åt och skapa otroligt starka band till. Jäkla märkligt att man kan skriva kontrakt om ett bilköp trotts att man kanske känner personer för man vet ju aldrig men totalt oförlåtligt att försäkra sig om att ett barn som är oändligt mer värt är ens eget. Kommer aldrig förstå mig på den mentaliteten.

    Håller med om äktenskapsförord, ska man gifta sig så ska det vara pga kärlek inte ekonomisk vinning och på det sättet försäkrar man sig om att det är så. Hade min partner varit rik och vi skulle gifta oss hade jag bett om ett äktenskapsförord för att visa att det inte är hennes pengar jag vill ha eller någonsin kommer vilja ha. Det är enorm naivt att tro att alla alltid kommer vara änglar tills de dör, människor kan förändras ofattbart mycket med tiden speciellt när man hamnar i en konflikt så kan den man minst tror det om bete sig helt annorlunda än man trott.
  • Anonym (man)
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-01 18:41:24 följande:
    Precis. Att kräva DNA-test från sin partner känns väl ungefär lika rimligt som att börja DNA-testa grannbarnen för att se om nån av dem råkar vara ens egna makes barn. 
    Inte riktigt va, du lever ju inte med dina grannar och det är inte deras ungar du ska ta hand om resten av ditt liv. Att dra en sån parallell tycker jag är lika rimligt som att säga att man inte ska använda bilbälte eller ha försäkring för man inte har tänkt krocka.
  • Anonym (man)
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 18:37:06 följande:
    Men det du beskriver är ju misstro! Om man inte är säker tror man ju uppenbarligen inte helt på sin partner.
    Tar du på dig bilbälte eller betalar försäkring för att du TROR att du kommer smälla? Eller gör du det I FALL du skulle kunna smälla trotts att du varken tror det eller vill det?
  • Anonym (Kvinna 32)
    Anonym (man) skrev 2020-09-01 18:49:22 följande:

    Kan inte uttala mig om alla män men jag tror att det kanske beror på när man vill ha testet, om man vill testa från början så tror jag det beror på att man bara vill kunna vara säker och aldrig mer behöva tänka på det. Om man vill testa senare eller i en svacka så beror det kanske på att man misstänker nåt eller att man gått omkring och grubblat.

    Faderskap är ju ingen liten grej, det är ett barn man kommer ägna resten av sitt liv åt och skapa otroligt starka band till. Jäkla märkligt att man kan skriva kontrakt om ett bilköp trotts att man kanske känner personer för man vet ju aldrig men totalt oförlåtligt att försäkra sig om att ett barn som är oändligt mer värt är ens eget. Kommer aldrig förstå mig på den mentaliteten.

    Håller med om äktenskapsförord, ska man gifta sig så ska det vara pga kärlek inte ekonomisk vinning och på det sättet försäkrar man sig om att det är så. Hade min partner varit rik och vi skulle gifta oss hade jag bett om ett äktenskapsförord för att visa att det inte är hennes pengar jag vill ha eller någonsin kommer vilja ha. Det är enorm naivt att tro att alla alltid kommer vara änglar tills de dör, människor kan förändras ofattbart mycket med tiden speciellt när man hamnar i en konflikt så kan den man minst tror det om bete sig helt annorlunda än man trott.


    Ja oavsett anledning till faderskap så tycker jag att en man är berättigad det om han vill. Vill man sen som kvinna gråta/bli arg/känna sig sviken för att man skulle bli misstrodd så varsågod. Jag själv väljer att bara rycka på axlarna.

    Ja äktenskapsförord kan ju också vara känsligt. Jag och min kompis som jag nämnde har väldigt olika tankar gällande det. Lite dubbelmoral har hon också för hon tycker att det är jättebra att min sambo skriver på samtidigt som hon själv blev arg och ledsen på sin man då han ville att hon skulle skriva på.

    Vad jag kan tycka så borde hon ju tycka att min sambo inte heller ska skriva på och att jag i denna fråga gör fel, men så tycker hon ju inte.
  • Anonym (man)
    Anonym (sandra) skrev 2020-09-01 18:25:27 följande:
    Jo, men man får nog tänka lite längre vad gäller dna. vill du tex att försäkringsbolag i förväg ska kunna se att du kommer få vissa sjukdomar i framtiden, osv, kanske innan du själv ens vet det. Hur vet vi att vi inte får en politisk ledning i framtiden som använder dna på fel sätt, tex utifrån etnicitet osv osv

    Jag har inget emot om ALLA måste göra dna-test. Om dnat inte sparas, utan förstörs.
    Det kan jag iof hålla med dig om 
Svar på tråden Om mannen kräver faderskapstest?