• Tue 1 Sep 2020 15:08
    426 visningar
    5 svar
    5
    426

    Hundras

    Jiller skrev 2020-09-01 14:54:35 följande:

    Jag är inne på att köpa valp nästa sommar. Jag har redan en hund men han är inte så aktiv som jag skulle vilja och jag vill hålla på mer med hundträning.
    Det jag vill ha i en hund är att den är lättlärd, aktiv men inte för aktiv (alltså så att den inte börjar klättra på väggarna när jag är sjuk och inte orkar träna), det ska inte vara en ras som har lätt till aggressivitet varken mot människor eller andra hundar, inte för mycket pälsvård, lite går bra. Inte så pass mycket jaktinstinkt att det inte går att ha den lös.


    Jag vill träna spår, sök, apport, nosework, rallylydnad, lydnad och drag och jag vill gärna tävla också.


    Det ska vara en mellanstor till stor hund. 


    Australian Kelpie!
    Världens härligast hundras :) Social, glad, lättlärd, arbetsvillig och otroligt följsam. Dom kan vara lite spattiga, men beror såklart lite på vilka linjer dom är avlade på. Vi tog valp från två väldigt stabila föräldrar och det märks på kullen.

    Sen jobbade vi mycket med av-och-på med vår hane när han var valp och han är så fin nu som vuxen hund. Alltid redo att hänga med på träning och äventyr, men kan också ta en slappedag med husse och matte och njuta av det. Kan slappna av i stökiga miljöer men också träna fokuserat med störningar runt omkring. Han är guld!


    Det enda vi egentligen har misslyckats med (för det är vi som har misslyckats, inte hunden) är att slappna av vid möten med andra (okastrerade) hanhundar. Då vill han gärna blåsa upp sig och vara tuff. Men man kan kanske inte få allt :)



Svar på tråden Hundras