• AndreaBD

    Giftet är identifierad (Navalny)

    Det var Novitjock. Och uppenbarligen säger åtminstone tyskarna ifrån nu. Merkel har anklagat dem ganska öppet nu. 

  • Svar på tråden Giftet är identifierad (Navalny)
  • Mentat

    Det enda som förvånar med detta är väl att man använder ett gift som så tydligt pekar ut att endast den ryska statsmakten kan vara ansvarig för dådet. Tydligen anser man att det budskap det sänder till alla oppositionsledare in spe är viktigare än vad omvärlden anser.
    Ur Putins synvinkel kan det mycket väl vara en riktig spekulation.

  • Mentat

    Det andra som förvånar åtminstone mig är att hittills hittar jag inte detta på en enda svensk nyhetssite. Utomlands är detta en stor nyhet.
    Varför är det inte dagens toppnyhet även här?

  • AndreaBD
    Mentat skrev 2020-09-03 08:50:14 följande:

    Det andra som förvånar åtminstone mig är att hittills hittar jag inte detta på en enda svensk nyhetssite. Utomlands är detta en stor nyhet.
    Varför är det inte dagens toppnyhet även här?


    Det står i Svenska dagbladet idag. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2020-09-03 06:51:39 följande:

    Det enda som förvånar med detta är väl att man använder ett gift som så tydligt pekar ut att endast den ryska statsmakten kan vara ansvarig för dådet. Tydligen anser man att det budskap det sänder till alla oppositionsledare in spe är viktigare än vad omvärlden anser.
    Ur Putins synvinkel kan det mycket väl vara en riktig spekulation.


    Ja, det tänkte jag också. Det är så uppenbart. Precis som i Salisbury, det var ju samma gift. Litvinjenko i London - då var det polonium, vilket pekar nästan lika mycket på ryssarna.

    Och jag tror du har rätt med din slutsats. Men det är just det som retar andra länder - England tidigare och nu Tyskland. Tyskland har ju inte "drabbats", det var inte där det hände. Jag antar att man ville undvika just att utlandet klagar på att man gör det i deras land. Så nu gjorde han det i Ryssland. Kanske räknade han inte med att någon skulle kräva att få hämta ut honom. Egentligen hade det kanske varit smartare att vägra lämna ut honom. Då hade ingen kunnat bevisa något och ryssarna själva hade ändå fattat. 
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2020-09-03 09:04:54 följande:
    Det står i Svenska dagbladet idag. 
    Jag ser det nu, ja. Inte direkt toppnyhet men det har åtminstone kommit in. Google hade väl däremot inte hunnit uppdatera sina sökresultet då artikeln publicerades 8:01. Detsamma gäller Aftonbladet som har fått in det mycket, mycket långt ner på sin förstasida.

    Nåja, bättre sent än aldrig.
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2020-09-03 09:20:49 följande:
    Jag ser det nu, ja. Inte direkt toppnyhet men det har åtminstone kommit in. Google hade väl däremot inte hunnit uppdatera sina sökresultet då artikeln publicerades 8:01. Detsamma gäller Aftonbladet som har fått in det mycket, mycket långt ner på sin förstasida.

    Nåja, bättre sent än aldrig.
    Nyheten publicerades väl runt kl. 20, dvs. det släpptes först till nyhetssändningen  då i Tyskland. Så det är nog idag som kvällstidningarna kommer att skriva om det. Men jag är nyfiken på vad Tyskland kommer att inleda för steg/sanktioner och om man får med sig hela EU. 
  • molekyl
    Mentat skrev 2020-09-03 08:50:14 följande:

    Det andra som förvånar åtminstone mig är att hittills hittar jag inte detta på en enda svensk nyhetssite. Utomlands är detta en stor nyhet.

    Varför är det inte dagens toppnyhet även här?


    För att det var gårdagens toppnyhet, haha.
Svar på tråden Giftet är identifierad (Navalny)