• Anonym (Fira)

    Alkohol på förlossningen?

    Min man vill ha med bubbel som vi ska dricka när bebisen kommit ut. Hur framstår det, någon barnmorska som vill svara? Han vill gärna fira med något gott att dricka, och nu när amningsråden ändrats så tycker han det är fritt fram. Jag är nog inte mest sugen på just det efter ett maraton som det är att föda, hade gärna fått lite blomlor eller ett smycke tex i stället.

    Jag är rädd att det ska se illa ut att ha med sig skumpa, jag har redan dreads, massa piercingar och tatuerringar. Jag är emot droger men det kan ju inte dom på BB veta..

  • Svar på tråden Alkohol på förlossningen?
  • Anonym (Alltså...)

    Ditt utseende har inget med saken att göra men alkohol känns olämpligt. Kan man inte vara glad åt ett barns födsel utan att dricka alkohol direkt efter. Du bör absolut inte dricka så snart efter förlossningen (inte beroende på amning utan pga att du kommer vara medtagen).

  • Kexsmula

    Med tanke på hur fördomsfulla de var på förlossningen och BB i min hemstad där jag födde första barnet hade jag ALDRIG druckit skumpa när förlossningen är över. Herregud, vi fick orosanmälan på oss enbart för att jag har buprenorfin utskrivet (då måste man ju vara en hemsk människa - trots att det är helt ofarligt för både mig och foster :p).

  • Anonym (Fira)
    neverpreggo skrev 2020-09-04 14:42:18 följande:

    Bubblet får ni ta när ni kommit hem.


    Tycker också så. Han kan vara envis, och visst det är ju inte bara jag som bestämmer. Men det känns inte bra eller nåt viktigt heller för min del
  • BuoBä

    Det kan hända att ingen av er har ätit på ett dygn eller så. Känns kanske inte jättelämpligt med skumpa då? Ta det när ni kommer hem.

  • neverpreggo
    Anonym (Fira) skrev 2020-09-04 14:49:26 följande:
    Tycker också så. Han kan vara envis, och visst det är ju inte bara jag som bestämmer. Men det känns inte bra eller nåt viktigt heller för min del
    Inte för att du bestämmer allt men det är väldigt olämpligt. Säg att du frågat hos BM och de sa nej om han fortsätter fåna sig. Mycket mysigare att ta ett litet glas vid hemkomst. Du lär vara helt slut och inte vilja fibbla med alkohol utan njuta av barnet.
  • Anonym (Fira)
    Anonym (Alltså...) skrev 2020-09-04 14:40:28 följande:

    Ditt utseende har inget med saken att göra men alkohol känns olämpligt. Kan man inte vara glad åt ett barns födsel utan att dricka alkohol direkt efter. Du bör absolut inte dricka så snart efter förlossningen (inte beroende på amning utan pga att du kommer vara medtagen).


    Jag tycker inte heller att det borde ha det, men är rädd för orosanmälan. Jag är högutbildad och har varit noga med vad jag äter under grav, undvikit kaffe osv. Ändå påpekade barnmorskan att om cannabisrök och graviditiet. Det intressserar mig inte alls, vet att det är jättefarligt för barnet. Han har inga alkoholproblem, inte jag heller. Ännu mer onödigt då att ge ett sånt intryck. Men det där med medtagen ska jag säga till honom! Där borde jag kunna få gehör.
  • Anonym (Fira)
    BuoBä skrev 2020-09-04 14:51:55 följande:

    Det kan hända att ingen av er har ätit på ett dygn eller så. Känns kanske inte jättelämpligt med skumpa då? Ta det när ni kommer hem.


    Ja. Det är få saker man skulle vara mindre sugen på än det ärligt talat, jag har fött förut
  • Anonym (2-barnsmamma)
    BuoBä skrev 2020-09-04 14:51:55 följande:

    Det kan hända att ingen av er har ätit på ett dygn eller så. Känns kanske inte jättelämpligt med skumpa då? Ta det när ni kommer hem.


    Exakt det hände mig. Var nära att svimma av lågt blodsocker och vätskebrist. Generellt var jag inte upplagd för att fira. Det är ju, som du säger, lite tröttande att föda barn. :) Kanske har du också mediciner i kroppen.

    Skumpa blir fint för att fira när bebisen kommer hem!

    Den blivande fadern skulle kanske behöva få till sig lite info om hur kvinnor kan må efter en förlossning (Nysydd och svullen i paradiset, eftervärkar, jätteblöjor och annat najs). Han kanske blir lite chockad annars.
  • Anonym (Fira)
    Anonym (2-barnsmamma) skrev 2020-09-04 15:11:06 följande:

    Exakt det hände mig. Var nära att svimma av lågt blodsocker och vätskebrist. Generellt var jag inte upplagd för att fira. Det är ju, som du säger, lite tröttande att föda barn. :) Kanske har du också mediciner i kroppen.

    Skumpa blir fint för att fira när bebisen kommer hem!

    Den blivande fadern skulle kanske behöva få till sig lite info om hur kvinnor kan må efter en förlossning (Nysydd och svullen i paradiset, eftervärkar, jätteblöjor och annat najs). Han kanske blir lite chockad annars.


    Haha ja herregud. Jag har tjatat på honom att läsa på. Och gör han inte det kommer han inte ha mycket att säga till om heller. Han vill också åka in på första värken, det har jag fått förklara flera gånger att det inte går.
Svar på tråden Alkohol på förlossningen?