• Anonym (Hglh)

    Hur länge ska jag vara hemma med dottern?

    Hej. Jag har en dotter på 7år som blivit jätteförskyld. Hon har ingen feber och är pigg och äter som vanligt. Hur länge ska man vara hemma med dottern pga coronan nu. Gäller det att vara hemma nån extra dag efter hon blivit bra? Blir inte klok på detta med coronan.

  • Svar på tråden Hur länge ska jag vara hemma med dottern?
  • Mascaraklumpar

    Har ni inte fått någon info kring detta från skolan?

    Hon ska vara kraftigt förbättrad och varit det i minst två dagar. Har hon kvarstående lätt snuva eller torrhosta ska det dessutom ha gått 7 dagar sedan insjuknandet.

  • Anonym (MM)

    Två dagar dvs 48 timmar hemma efter sista symptom. Barnet ska alltså vara  symptomfri i två dagar hemma innan du återgår till skolan. Så kör alla skolor och förskolor i min kommun och trodde det var "standard" ute i landet? :D Har ni inte fått någon information från skolan alls?

  • Anonym (K)

    Två dagar symptomfri är det där vi bor. Barnet får alltså inte ha kvar lite snuva eller hosta utan ska vara helt symptomfritt i 48 timmar. Samma gäller för vuxna som inte jobbar hemifrån. Men nu har ju Folkhälsomyndigheten gått ut med rekommendationer om att barn i skolåldern bör testas om de har symptom. Testar ni och det inte är covid kan hon gå tillbaka till skolan direkt även om hon har symptom, så länge allmäntillståndet är bra såklart.

Svar på tråden Hur länge ska jag vara hemma med dottern?