• levandecharader1

    Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?

    Hej!

    Jag och min sambo är inne på vårt första ivf-försök. Vi har långa protokollet och jag är idag på spraydag (Synarela) 11. Snart kommer vi att börja med sprutor och jag har fått både Bemfola och Menopur. Jag har en låg äggreserv, 0,5, och min läkare säger att Bemfola (i kombo med Menopur) kan ha bättre effekt om äggreserven är låg. Jag får maxdos av allt.

    Jag har gjort en ivf med mitt ex och fick då bara Menopur. Denna behandling fick avbrytas då jag fick för få blåsor så de ville inte gå in för äggplock. Tror det var 3-4 st av bra storlek om jag minns rätt. Även då var det långa protokollet med maxdos.

    Min fråga är om det finns någon som fick få blåsor vid ett försök men desto fler på ett annat? Jag hoppas verkligen att Bemfola ska hjälpa men jag vågar inte hoppas. Jag är så rädd för att det inte blir tillräckligt många blåsor den här gången heller :(

  • Svar på tråden Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?
  • levandecharader1
    Lunaymar skrev 2020-12-10 23:30:17 följande:

    Hej!

    Hur går det för er? Någon i behandling igen? :)


    Hej, lite sen på bollen här!

    Jag är faktiskt gravid just nu i v. 12 - det gick på andra insättningen med det enda vi hade i frysen! Helt overkligt men sant. 

    Dock så har det varit en otroligt jobbig resa från v. 7 då jag hade mitt tidiga VUL på kliniken. Två läkare där "bekräftade" att det inte blivit något och att jag troligen hade fått en mola. En mola är, för er som inte vet, vätskefyllda tumörer som växer i livmodern och utsöndrar hcg så man får positivt test och mår därefter. Får man en mola så får man inte bli gravid på 1 år. Min värld rasade där och då. 

    Dagen efter fick jag tid på sjukhuset för skarpning (måste göras akut om det är en mola). En läkare där tittade och även han sa att det inte fanns något foster och att även han såg en mola, han visade mig även på skärmen en stor blaffa i livmodern. Sen skulle hans kollega göra det slutgiltiga utlåtandet och han hittade det lilla livet högt högt uppe i livmodern. Dvs, ingen mola - och jag skulle skrapas! 

    Och sen har komplikationerna bara fortsatt. Hjärtformad livmoder med ev. skiljevägg (som man missat under min utredning) som kan leda till sena missfall, föda för tidigt och troligen kejsarsnitt. Har man en skiljevägg så kan man även få mens som vanligt för ena sidan av livmodern kör på som vanligt och skapar slemhinna och den andra sidan tar hand om fostret så det har varit mensblödningar med smärta precis när jag skulle ha min mens egentligen. Väldigt läskigt att blöda och känna så under en graviditet. 

    I början fanns det även en risk för att fostret satt alldeles för långt upp att den inte var sluten av slemhinnan. Då växer fostret "fritt" upp mot livmoderväggen tills väggen spricker och då får man en inre blödning så då fick jag all info om hur viktigt det är att jag åker in akut till sjukhuset om jag får ont. Detta har dom nu senare sagt inte är troligt för de ser en tydlig slemhinna runt fostret. 

    Blaffan som man såg på skärmen var dessutom ett stort hematom (en blodansamlig) i livmodern. Risken finns då att fostret dras med ut när hematomet väl börjar blöda ut. Hematomet blödde ut under 4 veckor och är nu borta tack och lov! Jag har med andra ord blödit varje dag i 5-6 veckor. 

    Så med allt detta har jag fått extremt mkt ångest och jag är så ofantligt trött hela tiden, adderat på gravidtröttheten. Vi har tyvärr inte kunnat njuta nånting av att vara gravida men vi hoppas att det vänder nu. Imorgon går vi in v. 13 och bara det är en milstolpe att ha kommit förbi de första 12 veckorna! Det ska vi fira i med lite äppelcider :) 

    Det positiva i allt detta är att vi har fått se vår bebis varje vecka från v. 7 vilket har varit så jäkla häftigt. Segt att åka in och ut till sjukhuset hela tiden men fan vad man skiner upp när man ser det lilla livet där inne.

    Det är verkligen inte lätt det här med att "skaffa" barn men jag är, trots allt som har varit, så otroligt tacksam för att det här och nu ser bra ut. Och jag hoppas att vi alla här får våra efterlängtade bebisar! <3

    Kram på er!
  • Lunaymar
    levandecharader1 skrev 2021-01-21 09:19:02 följande:

    Hej, lite sen på bollen här!Jag är faktiskt gravid just nu i v. 12 - det gick på andra insättningen med det enda vi hade i frysen! Helt overkligt men sant. Dock så har det varit en otroligt jobbig resa från v. 7 då jag hade mitt tidiga VUL på kliniken. Två läkare där "bekräftade" att det inte blivit något och att jag troligen hade fått en mola. En mola är, för er som inte vet, vätskefyllda tumörer som växer i livmodern och utsöndrar hcg så man får positivt test och mår därefter. Får man en mola så får man inte bli gravid på 1 år. Min värld rasade där och då. Dagen efter fick jag tid på sjukhuset för skarpning (måste göras akut om det är en mola). En läkare där tittade och även han sa att det inte fanns något foster och att även han såg en mola, han visade mig även på skärmen en stor blaffa i livmodern. Sen skulle hans kollega göra det slutgiltiga utlåtandet och han hittade det lilla livet högt högt uppe i livmodern. Dvs, ingen mola - och jag skulle skrapas! Och sen har komplikationerna bara fortsatt. Hjärtformad livmoder med ev. skiljevägg (som man missat under min utredning) som kan leda till sena missfall, föda för tidigt och troligen kejsarsnitt. Har man en skiljevägg så kan man även få mens som vanligt för ena sidan av livmodern kör på som vanligt och skapar slemhinna och den andra sidan tar hand om fostret så det har varit mensblödningar med smärta precis när jag skulle ha min mens egentligen. Väldigt läskigt att blöda och känna så under en graviditet. I början fanns det även en risk för att fostret satt alldeles för långt upp att den inte var sluten av slemhinnan. Då växer fostret "fritt" upp mot livmoderväggen tills väggen spricker och då får man en inre blödning så då fick jag all info om hur viktigt det är att jag åker in akut till sjukhuset om jag får ont. Detta har dom nu senare sagt inte är troligt för de ser en tydlig slemhinna runt fostret. Blaffan som man såg på skärmen var dessutom ett stort hematom (en blodansamlig) i livmodern. Risken finns då att fostret dras med ut när hematomet väl börjar blöda ut. Hematomet blödde ut under 4 veckor och är nu borta tack och lov! Jag har med andra ord blödit varje dag i 5-6 veckor. Så med allt detta har jag fått extremt mkt ångest och jag är så ofantligt trött hela tiden, adderat på gravidtröttheten. Vi har tyvärr inte kunnat njuta nånting av att vara gravida men vi hoppas att det vänder nu. Imorgon går vi in v. 13 och bara det är en milstolpe att ha kommit förbi de första 12 veckorna! Det ska vi fira i med lite äppelcider :) Det positiva i allt detta är att vi har fått se vår bebis varje vecka från v. 7 vilket har varit så jäkla häftigt. Segt att åka in och ut till sjukhuset hela tiden men fan vad man skiner upp när man ser det lilla livet där inne.Det är verkligen inte lätt det här med att "skaffa" barn men jag är, trots allt som har varit, så otroligt tacksam för att det här och nu ser bra ut. Och jag hoppas att vi alla här får våra efterlängtade bebisar! <3Kram på er!


    Men Gud vilka veckor!!!

    Och vilket tur med allt skit som har hänt <3

    Håller alla alla tummar för er.

    Jag fick veta i helgen att jag har blivit spontant gravid, trots att jag trodde att jag hade mens och allt denna månad. I väntan på nästa ivf-behandling. Har fortfarande färgade flytningar men de ser bättre ut nu och hcgn växer. Var på akuten på grund av blödningar och de kunde se en uppklarning i livmodern.

    Så nu hoppas jag på att det lilla fröet vill stanna hos oss och att jag får se ett tickande hjärta i vecka 8. Är så livrädd jag med men så så lycklig. Helt sjukt vad omtumlande allting är.

    Kram och lycka till!!
  • levandecharader1

    Tyvärr så fick vi missfall i söndags, i vecka 13. Vi förstår ingenting iom att bebis har mått bra på varje ultraljud från v 7-12 :( 

    Jag fick ut hela bebisen och kunde se dens små små fingrar, tår och ögon. Fruktansvärt på alla sätt och vis. Och vi som precis hade firat att vi kommit förbi vecka 12. Det känns extra grymt på något vis, som ett hån.

    Så nu blir det missfallsutredning då detta var mitt tredje missfall och sedan ivf igen. Jag fattar inte hur jag/vi ska orka men jag antar att man gör det till slut ändå...

  • KajsaLouise
    levandecharader1 skrev 2021-01-30 20:09:38 följande:

    Tyvärr så fick vi missfall i söndags, i vecka 13. Vi förstår ingenting iom att bebis har mått bra på varje ultraljud från v 7-12 :( 

    Jag fick ut hela bebisen och kunde se dens små små fingrar, tår och ögon. Fruktansvärt på alla sätt och vis. Och vi som precis hade firat att vi kommit förbi vecka 12. Det känns extra grymt på något vis, som ett hån.

    Så nu blir det missfallsutredning då detta var mitt tredje missfall och sedan ivf igen. Jag fattar inte hur jag/vi ska orka men jag antar att man gör det till slut ändå...


    Jag beklagar! Så hemskt att behöva gå igenom! Det tar tid att sörja men det är viktigt att ta den tiden. Jag hoppas ni får rätt hjälp framgent. Ta hand om dig!
  • Bingöl

    Hej, vilken är nu dina situation? Kanske du fick bli gravit eller gå vidare?

    Jag har också jätta lågt amh, men då plokar ägg om finns bara ett st. Och få en embrion också. Det är möjligt

  • Bingöl
    levandecharader1 skrev 2020-09-06 20:49:15 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo är inne på vårt första ivf-försök. Vi har långa protokollet och jag är idag på spraydag (Synarela) 11. Snart kommer vi att börja med sprutor och jag har fått både Bemfola och Menopur. Jag har en låg äggreserv, 0,5, och min läkare säger att Bemfola (i kombo med Menopur) kan ha bättre effekt om äggreserven är låg. Jag får maxdos av allt.

    Jag har gjort en ivf med mitt ex och fick då bara Menopur. Denna behandling fick avbrytas då jag fick för få blåsor så de ville inte gå in för äggplock. Tror det var 3-4 st av bra storlek om jag minns rätt. Även då var det långa protokollet med maxdos.

    Min fråga är om det finns någon som fick få blåsor vid ett försök men desto fler på ett annat? Jag hoppas verkligen att Bemfola ska hjälpa men jag vågar inte hoppas. Jag är så rädd för att det inte blir tillräckligt många blåsor den här gången heller :(


    Det finns möjliget att från ett ägg ha en embrio????. Men inte på alla kliniker då plocka upp ett eller två ägg.
  • levandecharader1

    Hej igen alla! Kanske inte är någon som läser den här tråden nu men såg att frågan om hur det går kom i december och jag svarade aldrig. 

    Jag blev gravid genom FET från vårt första äggplock. Vi var så lyckliga att vi grät hysteriskt med testet i handen. Vif fick se en frisk och livlig bebis på UL varje vecka från v. 7 till v. 12 (jag fick ett hematom = inre blödning i livmodern som de höll koll på) men 3 dagar in i v. 13 så kom hela bebisen ut ur mig under en myshelg på landet. Jag gick sönder totalt. 

    Vi är mitt inne i IVF-försök nr 2 och det går inte heller bra. Fick ta nedregleringsspray i 37, 22 dagar med dubbel dos, då jag inte blev nedreglerad som jag skulle. Fick då en cysta som togs bort och nu har vi tagit sprutor i 10 dagar. Första UL var idag och det såg inte bra. Endast en stor blåsa och sen 3 små små blåsor Läkaren sa att vi kanske måste avbryta men att vi ska kolla om 3 dagar igen (på måndag) om det skett ett mirakel under helgen... 

    Så det kan mkt väl bli så att vi måste avbryta allt och då har jag kastat bort 2,5 månad där jag mått skit av all stress, oro och mediciner. Är så jävla deppig nu. 

  • Bingöl
    levandecharader1 skrev 2021-06-04 14:04:46 följande:

    Hej igen alla! Kanske inte är någon som läser den här tråden nu men såg att frågan om hur det går kom i december och jag svarade aldrig. 

    Jag blev gravid genom FET från vårt första äggplock. Vi var så lyckliga att vi grät hysteriskt med testet i handen. Vif fick se en frisk och livlig bebis på UL varje vecka från v. 7 till v. 12 (jag fick ett hematom = inre blödning i livmodern som de höll koll på) men 3 dagar in i v. 13 så kom hela bebisen ut ur mig under en myshelg på landet. Jag gick sönder totalt. 

    Vi är mitt inne i IVF-försök nr 2 och det går inte heller bra. Fick ta nedregleringsspray i 37, 22 dagar med dubbel dos, då jag inte blev nedreglerad som jag skulle. Fick då en cysta som togs bort och nu har vi tagit sprutor i 10 dagar. Första UL var idag och det såg inte bra. Endast en stor blåsa och sen 3 små små blåsor Läkaren sa att vi kanske måste avbryta men att vi ska kolla om 3 dagar igen (på måndag) om det skett ett mirakel under helgen... 

    Så det kan mkt väl bli så att vi måste avbryta allt och då har jag kastat bort 2,5 månad där jag mått skit av all stress, oro och mediciner. Är så jävla deppig nu. 


    Varför de inte ta det en stora blåsa, hur myket mm är det kanske du vet?

    Jag hade föra året ivf, i samma cikel de tog första ett ägg, sedan har stimulerat mer och tog andra ägg, när kommer till storliken från 17 till 19 mm.
  • KajsaLouise
    levandecharader1 skrev 2021-06-04 14:04:46 följande:

    Hej igen alla! Kanske inte är någon som läser den här tråden nu men såg att frågan om hur det går kom i december och jag svarade aldrig. 

    Jag blev gravid genom FET från vårt första äggplock. Vi var så lyckliga att vi grät hysteriskt med testet i handen. Vif fick se en frisk och livlig bebis på UL varje vecka från v. 7 till v. 12 (jag fick ett hematom = inre blödning i livmodern som de höll koll på) men 3 dagar in i v. 13 så kom hela bebisen ut ur mig under en myshelg på landet. Jag gick sönder totalt. 

    Vi är mitt inne i IVF-försök nr 2 och det går inte heller bra. Fick ta nedregleringsspray i 37, 22 dagar med dubbel dos, då jag inte blev nedreglerad som jag skulle. Fick då en cysta som togs bort och nu har vi tagit sprutor i 10 dagar. Första UL var idag och det såg inte bra. Endast en stor blåsa och sen 3 små små blåsor Läkaren sa att vi kanske måste avbryta men att vi ska kolla om 3 dagar igen (på måndag) om det skett ett mirakel under helgen... 

    Så det kan mkt väl bli så att vi måste avbryta allt och då har jag kastat bort 2,5 månad där jag mått skit av all stress, oro och mediciner. Är så jävla deppig nu. 


    Så väldigt tråkig historia! Så ska det ju inte sluta när det väl blir plus på stickan. :(

    Förstår att de nya motgångarna också gör dig deppig. Det är tyvärr samma här. Det har väl aldrig någonsin gått bra för mig på den här bebisresan och nu blir det äggdonation till hösten om vi bestämmer oss för att genomföra det förstås. Det vet vi inte än. Annars blir det inga barn alls. Vi skulle göra ett sista försök nu med nedreglering men trots Provera fick jag ingen blödning eller så dröjer den orimligt länge. För att hinna med en behandling innan klinikens semester behövde vi nog ha börjat senast imorgon och det verkar ju inte bli av. Vi gjorde ett försök för 2 månader sen också men det fick avbrytas då det bara växte till sig två blåsor. Jag ville bara ha ett sista försök så jag kunde lägga det bakom mig, men nä så ville inte ödet. Jag känner mig tom och kastar in handduken nu. Det känns som att botten är nådd och det tycker nog kliniken också. Ville mest bara säga att jag förstår hyfsat hur du känner. Hoppas du orkar kämpa på! Det tycker jag ändå du ska göra. Ni verkar ju få fina embryon även om det är få. Jag hoppas också att det växer på som attan därinne de sista dagarna nu! Lycka till!
  • Bingöl
    KajsaLouise skrev 2021-06-04 22:30:50 följande:

    Så väldigt tråkig historia! Så ska det ju inte sluta när det väl blir plus på stickan. :(

    Förstår att de nya motgångarna också gör dig deppig. Det är tyvärr samma här. Det har väl aldrig någonsin gått bra för mig på den här bebisresan och nu blir det äggdonation till hösten om vi bestämmer oss för att genomföra det förstås. Det vet vi inte än. Annars blir det inga barn alls. Vi skulle göra ett sista försök nu med nedreglering men trots Provera fick jag ingen blödning eller så dröjer den orimligt länge. För att hinna med en behandling innan klinikens semester behövde vi nog ha börjat senast imorgon och det verkar ju inte bli av. Vi gjorde ett försök för 2 månader sen också men det fick avbrytas då det bara växte till sig två blåsor. Jag ville bara ha ett sista försök så jag kunde lägga det bakom mig, men nä så ville inte ödet. Jag känner mig tom och kastar in handduken nu. Det känns som att botten är nådd och det tycker nog kliniken också. Ville mest bara säga att jag förstår hyfsat hur du känner. Hoppas du orkar kämpa på! Det tycker jag ändå du ska göra. Ni verkar ju få fina embryon även om det är få. Jag hoppas också att det växer på som attan därinne de sista dagarna nu! Lycka till!


    Jag alltid har bara en eller två ägg, ibland ingen något att blåsa. Men nu jag har en frist embrio och planera göra en nu ivf behandlingen att få mer. Men vi har välljat Turkiska kliniker och nu är jag nöjd med det. De ta om det finns bara ett ägg och göra en embrio. Detta är sant. Jag förstår hur känner du dig nu, så skriv till mig turkbabek6@gmail.com, kommer jag att skicka info om kliniken i vilken åker jag och sedan ni bästemer själv vad göra vidare :)
  • Anonym (Andela)

    Hände samma för mig... sambon vägrar också ÄD pga de etiska aspekterna vilket jag kan förstå.

    Nu går vi i tankarna att adoptera...

  • Bingöl
    Anonym (Andela) skrev 2021-06-06 10:01:55 följande:

    Hände samma för mig... sambon vägrar också ÄD pga de etiska aspekterna vilket jag kan förstå.

    Nu går vi i tankarna att adoptera...


    Min man också är inte redo för ÄD, då vi försöker med eget. Jag förstår dig jätte bra, därför jag så till dig att mejla till mig, jag skriva vilken finns möjlighet, priset, kontakten och andra information. Sedan sittar ni prata och besttäma vad göra. Om ni vill kan göra video samtal med läkare, det är helt gratis:)
  • Anonym (Sommar-77)

    Hej! Ville bara säga att jag har lyckats, trots ett amh på under 0,2. Trots att jag bara fick ut två ägg på höga doser IVF-mediciner blev det en liten bebis av någon av dem. Båda äggen befruktades otroligt nog och sattes in. Och ett av dem blev en bebis. Hon är nu snart 8 år! Så det kan gå! Lycka till!

  • levandecharader1
    KajsaLouise skrev 2021-06-04 22:30:50 följande:
    Så väldigt tråkig historia! Så ska det ju inte sluta när det väl blir plus på stickan. :(

    Förstår att de nya motgångarna också gör dig deppig. Det är tyvärr samma här. Det har väl aldrig någonsin gått bra för mig på den här bebisresan och nu blir det äggdonation till hösten om vi bestämmer oss för att genomföra det förstås. Det vet vi inte än. Annars blir det inga barn alls. Vi skulle göra ett sista försök nu med nedreglering men trots Provera fick jag ingen blödning eller så dröjer den orimligt länge. För att hinna med en behandling innan klinikens semester behövde vi nog ha börjat senast imorgon och det verkar ju inte bli av. Vi gjorde ett försök för 2 månader sen också men det fick avbrytas då det bara växte till sig två blåsor. Jag ville bara ha ett sista försök så jag kunde lägga det bakom mig, men nä så ville inte ödet. Jag känner mig tom och kastar in handduken nu. Det känns som att botten är nådd och det tycker nog kliniken också. Ville mest bara säga att jag förstår hyfsat hur du känner. Hoppas du orkar kämpa på! Det tycker jag ändå du ska göra. Ni verkar ju få fina embryon även om det är få. Jag hoppas också att det växer på som attan därinne de sista dagarna nu! Lycka till!
    Jag förstår att du känner dig tom, verkligen. Och att ha stressen för sommaruppehåll i hälarna är fan hemskt. Så ni har avbrutit nu? 

    Jag har funderat väldigt mkt på äggdonation då jag fick höra vid min första IVF att det nog är rätt väg för mig. Jag tyckte dock att det var konstigt då några månader innan blev sponatgravid och ännu konstigare när jag efter det varit gravid två ggr till. Men nu är tankarna på donation tillbaka.... Hur känner du inför det? 

    Vi fick veta idag att vi måste avbryta så här tog det stopp. Så himla deppigt och utmattande. Från att känna pepp till att vara tillbaka på noll och botten igen. Jävla skit alltså. 
  • KajsaLouise
    levandecharader1 skrev 2021-06-07 15:08:56 följande:

    Jag förstår att du känner dig tom, verkligen. Och att ha stressen för sommaruppehåll i hälarna är fan hemskt. Så ni har avbrutit nu? 

    Jag har funderat väldigt mkt på äggdonation då jag fick höra vid min första IVF att det nog är rätt väg för mig. Jag tyckte dock att det var konstigt då några månader innan blev sponatgravid och ännu konstigare när jag efter det varit gravid två ggr till. Men nu är tankarna på donation tillbaka.... Hur känner du inför det? 

    Vi fick veta idag att vi måste avbryta så här tog det stopp. Så himla deppigt och utmattande. Från att känna pepp till att vara tillbaka på noll och botten igen. Jävla skit alltså. 


    Ja, nu har vi avbrutit. Mensen kom i söndags men hade behövt komma i onsdags så vi hann helt enkelt inte. Jag ska göra mitt absolut sista ivf försök i augusti istället, så länge allt går som planerat. På ett sätt känns det nödvändigt att göra det, men samtidigt känns det meningslöst för det har ju gått så dåligt hittills och tiden bara går. Tråkigt att du också fick avbryta! Jävla skit ja, håller helt med! Luften går ju ur en.

    Jag fick också höra att donation var rätt väg för oss. Enligt läkaren som gav beskedet så skulle jag inte ens få testa vanlig ivf. Förstår att du inte riktigt kan landa i att äggdonation är rätt väg för dig när du bevisligen blivit gravid, flera gånger dessutom. Ja hur går tankarna?! Det är lite dagsformen som avgör svaret. I början kändes det som en lättnad att det ändå fanns en möjlig chans ändå till att bli mamma. Nu när det är så skarpt läge så känner jag panik. Panik för att prata med mamma, mina syskon och övrig familj och nära vänner. Vad ska de säga? Kommer min familj älska ett ev barn lika mkt som de älskar min systers tre barn? Sådana tankar har jag mest och de gör mig nervös. Har också funderat mycket på det ev barnets känslor och hur det kommer tänka kring sitt biologiska ursprung. Det är svinsvårt tycker jag! Sambon däremot vill redan gå vidare till donation. Han har inte alls mina tankar. Ska försöka prata med familjen i sommar. Om de stöttar en donation kanske det blir lättare att fatta beslutet. Jag vet att jag skulle älska barnet lika mycket oavsett om det är mitt biologiska. Men det här med att släppa taget om egna ägg är svårt. Kan ju förstå att det är än mer svårt för dig som ändå fått resultat av behandlingarna. Hur går dina tankar kring donation?
  • Anonym (Äd)

    Hej,

    Jag har gjort många ivf?er, haft lågt amh, blivit gravid naturligt och via ivf en helt bunt med gånger men tyvärr slutade alla i mf och ma. Så till slut ställde vi oss i kö för äd, privat. På andra försöket fick vi en fullgången graviditet och vår efterlängtade bebis. Med facit i hand så ångrar jag att vi inte tog det beslutet tidigare, även om det först var tungt att släppa tanken på biologiskt barn. Totalt tog det över 8 år för oss med försök och kö på äggdonation. Köerna är kortare nu och det finns privata kliniker. Även många kliniker utomlands om man föredrar det. Är det så till exempel att ni inte har gjort alla era landstingsfinansierade försök för ivf så kan ni bli beviljade äd via landstinget, annars är det tyvärr privat för dyra pengar. Mycket dyrare med äd än ivf.

    De gångerna jag har tyckt att det var jobbigt att det var äd var när hen var nyfödd och folk letade likheter, även om de visste om äd. Alla gjorde det ju inte så klart och det ?hör ju till? att jämföra drag. Annars så är det inget jag tänker till vardags på förutom att jag är fruktansvärt tacksam över att donatorn gav sina ägg och vi fick vårt efterlängtad barn till slut. Ibland kan det poppa upp tankar på hur det blir vid tonåren, med identitetssökandet. Jag hoppas att det kommer gå bra då vi från början har varit öppna med att hen kom till via äd. Ingen otrevlig överraskning för barnet i tonåren alltså. I Sverige och vissa utländska kliniker så har man öppen donation. Vilket gör att barnet har rätt att få uppgifter om donatorn och kan söka reda på henne. Det kan göra det lättare att hantera en eventuell identitetskris. Jag tror och hoppas att det kommer kännas annorlunda för ett äd barn jämför mot adoption. Jag ser äd som en fantastiskt gåva, något fint donatorn gjort, medan adoption, där har ett barn blivit övergivet av olika anledningar och det kan vara svårare för barnet att hantera, svårare att hitta sina rötter. Vid äd har dessutom pappan sina gener inblandade så all genetik är ju inte okänd.

    Min familj och min makes har bara sagt positiva saker, varit glada för vår skull och aldrig att barnet har varit ? mindre värt?. Det är verkligen älskat av hela släkten och ses inte som ?mindre kusin? än de helgenetiska. Inte heller har jag hört något negativt från vänner, bekanta eller arbetskamrater kring äggdonation. Det enda negativa jag hört är snarare om min ålder då jag hann passera 40 års strecket. Men det har ju inget med äd?n att göra.

    Från första start, när hen kom upp på bröstet har hen varit min. Har inte haft några som helst problem att knyta an. Har bara känt lycka och förundran över att det gick till slut.

    Mitt råd är att inte vänta för länge och försöka er helt sönder med ivf. Jag önskar att vi hade fått mer information om alternativ från början. Att vi hade fått äd som alternativ, sluppit sena ma, fått barn kanske 3-5 år tidigare och känt att det hade varit rimligt att försöka med syskon också. Nu känner vi tyvärr att vi hann bli för gamla.

    Hoppas att det gav er en liten inblick hur det är att ha ett äd-barn!

  • KajsaLouise
    Anonym (Äd) skrev 2021-06-08 20:46:59 följande:

    Hej,

    Jag har gjort många ivf?er, haft lågt amh, blivit gravid naturligt och via ivf en helt bunt med gånger men tyvärr slutade alla i mf och ma. Så till slut ställde vi oss i kö för äd, privat. På andra försöket fick vi en fullgången graviditet och vår efterlängtade bebis. Med facit i hand så ångrar jag att vi inte tog det beslutet tidigare, även om det först var tungt att släppa tanken på biologiskt barn. Totalt tog det över 8 år för oss med försök och kö på äggdonation. Köerna är kortare nu och det finns privata kliniker. Även många kliniker utomlands om man föredrar det. Är det så till exempel att ni inte har gjort alla era landstingsfinansierade försök för ivf så kan ni bli beviljade äd via landstinget, annars är det tyvärr privat för dyra pengar. Mycket dyrare med äd än ivf.

    De gångerna jag har tyckt att det var jobbigt att det var äd var när hen var nyfödd och folk letade likheter, även om de visste om äd. Alla gjorde det ju inte så klart och det ?hör ju till? att jämföra drag. Annars så är det inget jag tänker till vardags på förutom att jag är fruktansvärt tacksam över att donatorn gav sina ägg och vi fick vårt efterlängtad barn till slut. Ibland kan det poppa upp tankar på hur det blir vid tonåren, med identitetssökandet. Jag hoppas att det kommer gå bra då vi från början har varit öppna med att hen kom till via äd. Ingen otrevlig överraskning för barnet i tonåren alltså. I Sverige och vissa utländska kliniker så har man öppen donation. Vilket gör att barnet har rätt att få uppgifter om donatorn och kan söka reda på henne. Det kan göra det lättare att hantera en eventuell identitetskris. Jag tror och hoppas att det kommer kännas annorlunda för ett äd barn jämför mot adoption. Jag ser äd som en fantastiskt gåva, något fint donatorn gjort, medan adoption, där har ett barn blivit övergivet av olika anledningar och det kan vara svårare för barnet att hantera, svårare att hitta sina rötter. Vid äd har dessutom pappan sina gener inblandade så all genetik är ju inte okänd.

    Min familj och min makes har bara sagt positiva saker, varit glada för vår skull och aldrig att barnet har varit ? mindre värt?. Det är verkligen älskat av hela släkten och ses inte som ?mindre kusin? än de helgenetiska. Inte heller har jag hört något negativt från vänner, bekanta eller arbetskamrater kring äggdonation. Det enda negativa jag hört är snarare om min ålder då jag hann passera 40 års strecket. Men det har ju inget med äd?n att göra.

    Från första start, när hen kom upp på bröstet har hen varit min. Har inte haft några som helst problem att knyta an. Har bara känt lycka och förundran över att det gick till slut.

    Mitt råd är att inte vänta för länge och försöka er helt sönder med ivf. Jag önskar att vi hade fått mer information om alternativ från början. Att vi hade fått äd som alternativ, sluppit sena ma, fått barn kanske 3-5 år tidigare och känt att det hade varit rimligt att försöka med syskon också. Nu känner vi tyvärr att vi hann bli för gamla.

    Hoppas att det gav er en liten inblick hur det är att ha ett äd-barn!


    Hej! Stort tack för att du tog dig tid att skriva din historia och gav oss en inblick i resan! Och stort grattis till ditt barn! Fantastiskt att ni lyckades! :)

    Jag har ett ivf-försök inom Landstinget kvar. Det har vi tänkt använda för en ev äggdonation. Sist hörde jag att kön var drygt 1 år. Så vi har väl minst 7 månader kvar. Ska vi göra ÄD kommer vi inte invänta landstinget utan köra privat. Det får kosta pengar helt enkelt. Men landstinget blir ju såklart en backup!

    Intressant att du nämner just att du reagerade på att andra letade likheter just i början. Visst är det naturligt, det hör till på nått sätt, men lite dumt när man vet om ÄD. Just det är jag i alla fall "orolig för". Jag har tänkt mycket på just den där första tiden. Men det är väl bara att gå igenom det. Det spelar kanske mindre roll då. Förhoppningsvis. Skönt att höra att du annars inte direkt tänker på att hen inte är ditt biologiska barn! Tror väl egentligen att det är naturligt att oroa sig över vad barnet kommer känna när det blir äldre. Alla föräldrar oroar ju sig. Som en klok vän till mig sa: Livet är inte perfekt. Vi har alla våra utmaningar. De ser olika ut. Men får man stöd och kärlek så kan man klara de mesta! Jag tänker att öppenheten kring ursprunget och att finnas där om barnet har frågor räcker långt!

    Skönt att höra att familj och vänner inte behandlar ditt barn annorlunda. Jag tror inte heller att min familj eller vänner skulle göra det. Det är bara dumma tankar jag har. Det känns ändå betryggande att höra hur det faktiskt är från en med erfarenhet.

    Just min ålder stressar mig oerhört mycket. Av den anledningen så är nu beslutet att vi gör vår sista ivf i augusti och därefter går vi vidare. Jag hade gärna haft åtminstone två barn, vill också att de ska ha varandra men det är ju ingen självklarhet. Det förstår jag alltför väl. Det blir kanske inget barn alls. Min dröm är ändå att få bli mamma, hoppas den slår in.

    Återigen, tack för att du delade med dig!
    Anonym (Äd) skrev 2021-06-08 20:46:59 följande:

    Hej,

    Jag har gjort många ivf?er, haft lågt amh, blivit gravid naturligt och via ivf en helt bunt med gånger men tyvärr slutade alla i mf och ma. Så till slut ställde vi oss i kö för äd, privat. På andra försöket fick vi en fullgången graviditet och vår efterlängtade bebis. Med facit i hand så ångrar jag att vi inte tog det beslutet tidigare, även om det först var tungt att släppa tanken på biologiskt barn. Totalt tog det över 8 år för oss med försök och kö på äggdonation. Köerna är kortare nu och det finns privata kliniker. Även många kliniker utomlands om man föredrar det. Är det så till exempel att ni inte har gjort alla era landstingsfinansierade försök för ivf så kan ni bli beviljade äd via landstinget, annars är det tyvärr privat för dyra pengar. Mycket dyrare med äd än ivf.

    De gångerna jag har tyckt att det var jobbigt att det var äd var när hen var nyfödd och folk letade likheter, även om de visste om äd. Alla gjorde det ju inte så klart och det ?hör ju till? att jämföra drag. Annars så är det inget jag tänker till vardags på förutom att jag är fruktansvärt tacksam över att donatorn gav sina ägg och vi fick vårt efterlängtad barn till slut. Ibland kan det poppa upp tankar på hur det blir vid tonåren, med identitetssökandet. Jag hoppas att det kommer gå bra då vi från början har varit öppna med att hen kom till via äd. Ingen otrevlig överraskning för barnet i tonåren alltså. I Sverige och vissa utländska kliniker så har man öppen donation. Vilket gör att barnet har rätt att få uppgifter om donatorn och kan söka reda på henne. Det kan göra det lättare att hantera en eventuell identitetskris. Jag tror och hoppas att det kommer kännas annorlunda för ett äd barn jämför mot adoption. Jag ser äd som en fantastiskt gåva, något fint donatorn gjort, medan adoption, där har ett barn blivit övergivet av olika anledningar och det kan vara svårare för barnet att hantera, svårare att hitta sina rötter. Vid äd har dessutom pappan sina gener inblandade så all genetik är ju inte okänd.

    Min familj och min makes har bara sagt positiva saker, varit glada för vår skull och aldrig att barnet har varit ? mindre värt?. Det är verkligen älskat av hela släkten och ses inte som ?mindre kusin? än de helgenetiska. Inte heller har jag hört något negativt från vänner, bekanta eller arbetskamrater kring äggdonation. Det enda negativa jag hört är snarare om min ålder då jag hann passera 40 års strecket. Men det har ju inget med äd?n att göra.

    Från första start, när hen kom upp på bröstet har hen varit min. Har inte haft några som helst problem att knyta an. Har bara känt lycka och förundran över att det gick till slut.

    Mitt råd är att inte vänta för länge och försöka er helt sönder med ivf. Jag önskar att vi hade fått mer information om alternativ från början. Att vi hade fått äd som alternativ, sluppit sena ma, fått barn kanske 3-5 år tidigare och känt att det hade varit rimligt att försöka med syskon också. Nu känner vi tyvärr att vi hann bli för gamla.

    Hoppas att det gav er en liten inblick hur det är att ha ett äd-barn!


    Hej! Stort tack för att du tog dig tid att skriva din historia och gav oss en inblick i resan! Och stort grattis till ditt barn! Fantastiskt att ni lyckades! :)

    Jag har ett ivf-försök inom Landstinget kvar. Det har vi tänkt använda för en ev äggdonation. Sist hörde jag att kön var drygt 1 år. Så vi har väl minst 7 månader kvar. Ska vi göra ÄD kommer vi inte invänta landstinget utan köra privat. Det får kosta pengar helt enkelt. Men landstinget blir ju såklart en backup!

    Intressant att du nämner just att du reagerade på att andra letade likheter just i början. Visst är det naturligt, det hör till på nått sätt, men lite dumt när man vet om ÄD. Just det är jag i alla fall "orolig för". Jag har tänkt mycket på just den där första tiden. Men det är väl bara att gå igenom det. Det spelar kanske mindre roll då. Förhoppningsvis. Skönt att höra att du annars inte direkt tänker på att hen inte är ditt biologiska barn! Tror väl egentligen att det är naturligt att oroa sig över vad barnet kommer känna när det blir äldre. Alla föräldrar oroar ju sig. Som en klok vän till mig sa: Livet är inte perfekt. Vi har alla våra utmaningar. De ser olika ut. Men får man stöd och kärlek så kan man klara de mesta! Jag tänker att öppenheten kring ursprunget och att finnas där om barnet har frågor räcker långt!

    Skönt att höra att familj och vänner inte behandlar ditt barn annorlunda. Jag tror inte heller att min familj eller vänner skulle göra det. Det är bara dumma tankar jag har. Det känns ändå betryggande att höra hur det faktiskt är från en med erfarenhet.

    Just min ålder stressar mig oerhört mycket. Av den anledningen så är nu beslutet att vi gör vår sista ivf i augusti och därefter går vi vidare. Jag hade gärna haft åtminstone två barn, vill också att de ska ha varandra men det är ju ingen självklarhet. Det förstår jag alltför väl. Det blir kanske inget barn alls. Min dröm är ändå att få bli mamma, hoppas den slår in.

    Återigen, tack för att du delade med dig!
Svar på tråden Låg äggreserv/AMH och få äggblåsor vid första försöket - går det att få fler blåsor nästa gång?