• Anonym (Tina)
    Mon 7 Sep 2020 23:13
    2156 visningar
    31 svar
    31
    2156

    Mormor tar över mitt barn?

    Har en dotter på 4 år som morföräldrarna tagit väldigt mkt hand om sen start pga att jag blev ensamstående tidigt. Dom har haft henne nästan på halvtid. Dom har en väldigt nära relation

    Varje gång hon kommer hem från mormor skriker hon, slåss , svär, ibland gråter o säger att hon inte vill vara med mig...

    Efter en tid när hon varit hemma lugnar hon ner sig o lyssnar o e snäll o go. Men detta händer Varje gång och ibland får hon otroliga utbrott o nästan panik när morföräldrar ska åka hem efter ett besök eller när jag hämtar .

    Det räcker med att dom bara e i närheten så får hon direkt en attityd o gapar o skriker o blir helt förändrad.. sen ofta när hon e hos dom o jsg tex jobbar så ringer jag ofta video chatt för att prata med henne men ofta skriker hon att hon inte vill prata med mig..

    Känner mig ledsen o orolig över detta beteende,. Undrar om morföräldrar eller jag gör något fel?

    Vet att hon har det mkt friare där o blir bortskämd utan min vetskap. Inga regler eller rutiner, virket jag pratat om många ggr men de respekteras inte..

    Någon som har nån idé vad detta beror på?

    Kan tillägga att min mamma säger att min dotter e som hennes egna vilket jag inte tkr om , hon e oxå involverad i exskt allt vad gäller min dotter.. hon e där istället för pappan som hon inte känner..

  • Svar på tråden Mormor tar över mitt barn?
  • Anonym (Mamma­)
    Mon 7 Sep 2020 23:31
    #1
    -1

    Tå tillbaka ditt barn och se till att hon får en mer normal relation till sina morföräldrar. Det där är ju inte sunt nånstans.

  • Anonym (Du bestäm­mer!)
    Mon 7 Sep 2020 23:34
    #2
    Anonym (Tina) skrev 2020-09-07 23:13:41 följande:

    Har en dotter på 4 år som morföräldrarna tagit väldigt mkt hand om sen start pga att jag blev ensamstående tidigt. Dom har haft henne nästan på halvtid. Dom har en väldigt nära relation

    Varje gång hon kommer hem från mormor skriker hon, slåss , svär, ibland gråter o säger att hon inte vill vara med mig...

    Efter en tid när hon varit hemma lugnar hon ner sig o lyssnar o e snäll o go. Men detta händer Varje gång och ibland får hon otroliga utbrott o nästan panik när morföräldrar ska åka hem efter ett besök eller när jag hämtar .

    Det räcker med att dom bara e i närheten så får hon direkt en attityd o gapar o skriker o blir helt förändrad.. sen ofta när hon e hos dom o jsg tex jobbar så ringer jag ofta video chatt för att prata med henne men ofta skriker hon att hon inte vill prata med mig..

    Känner mig ledsen o orolig över detta beteende,. Undrar om morföräldrar eller jag gör något fel?

    Vet att hon har det mkt friare där o blir bortskämd utan min vetskap. Inga regler eller rutiner, virket jag pratat om många ggr men de respekteras inte..

    Någon som har nån idé vad detta beror på?

    Kan tillägga att min mamma säger att min dotter e som hennes egna vilket jag inte tkr om , hon e oxå involverad i exskt allt vad gäller min dotter.. hon e där istället för pappan som hon inte känner..


    Låter på ditt inlägg att skälet till att hon bråkar är att hon blir bortskämd och inte har några regler och rutiner hos mormor. Det är ju lek-heaven för henne! Och när det är slut så vill hon såklart inte komma tillbaka till "vardagen" ;). Som när man säger att nu är det slut, upp ur poolen!

    Självklart är det härligt både för mormor att kunna skämma bort sitt barnbarn, men det låter som det blivit för mycket tyvärr, vilket påverkar rutinerna ditt barn är van vid. Som du skriver, hon har varit där på halvtid och mormor blir förälder nr2.

    Avsaknaden av rutiner och regler funkar inte så bra för ett barn i trotsåldern. Det kommer bli fortsatta problem om du inte börjar begränsa tiden med mormor eller att mormor följer samma regler som du har.
    Ni får prata & göra upp i förväg vad som gäller.
    Om mormor inte kan hålla detta får du begränsa tiden/tillfällena din dotter spenderar där, alternativt förskola eller barnvakt.

    Om det inte känns bra för dig att mormor är involverad i allt som har med din dotter att göra, begränsa detta! Det är du som bestämmer ;).
  • Anonym
    Mon 7 Sep 2020 23:41
    #3

    Din doter blir för upptrissad av att mormor inte inte får en fungerande vardag för flickan utan hon är någon slags tivoli-mormor.
    Hon blir upptrissad och otrevlig. Beter man sig så mår man inte helt bra.
    Håll umgänget på en mer rimlig nivå
    Och ge inte mormor tillgång till allt

  • Anonym (plopp­)
    Mon 7 Sep 2020 23:47
    #4
    +1

    Jag känner att jag måste vara kärringen mot strömmen här. Dottern har ingen pappa. Är det verkligen så klokt att beröva henne hennes nära relation med morföräldrarna?

    Det är normalt att hon beter sig värre med dig än med sina morföräldrar. Även om hon spenderar mycket tid med dem så är du trots allt hennes mamma. Det vet hon. Och du är den hon är tryggast med och den som hon bäst vågar leva ut sin trotsålder med.

    Tycker du att hon lever rövare mer än andra barn? Om du skulle jämföra med skilsmässobarn som byter hem varje vecka? De brukar ju också bli jobbiga i samband med byten.

  • Anonym (plopp­)
    Mon 7 Sep 2020 23:55
    #5
    +1

    Jag är också ensamstående. När barnet var litet var hen supermycket med morföräldrarna (mina föräldrar) och fortfarande en hel del. De gör inte saker och ting på mitt sätt vilket gör mig galen ibland. Typ ger godis varje dag etc. Vill inte micromanage mina föräldrar, de är ju ändå vuxna människor. Tycker att vill jag ha det på exakt mitt sätt så får jag lov att ta hand om mitt barn helt själv. Men det vill jag ju inte. Det skulle vara en tragedi för främst barnet. Men har fått slut på det värsta genom att prata med dem gång på gång och faktiskt tyvärr vid något enstaka tillfälle genom att ställa ultimatum.

  • Anonym (p)
    Mon 7 Sep 2020 23:59
    #6
    Anonym (plopp) skrev 2020-09-07 23:47:45 följande:

    Jag känner att jag måste vara kärringen mot strömmen här. Dottern har ingen pappa. Är det verkligen så klokt att beröva henne hennes nära relation med morföräldrarna?

    Det är normalt att hon beter sig värre med dig än med sina morföräldrar. Även om hon spenderar mycket tid med dem så är du trots allt hennes mamma. Det vet hon. Och du är den hon är tryggast med och den som hon bäst vågar leva ut sin trotsålder med.

    Tycker du att hon lever rövare mer än andra barn? Om du skulle jämföra med skilsmässobarn som byter hem varje vecka? De brukar ju också bli jobbiga i samband med byten.


    Ingen i tråden vill beröva flickan hennes nära relation med mormor
    men mormor ska vara mormor, inte mamma
  • Anonym (Du bestäm­mer!)
    Tue 8 Sep 2020 00:12
    #7
    Anonym (plopp) skrev 2020-09-07 23:47:45 följande:

    Jag känner att jag måste vara kärringen mot strömmen här. Dottern har ingen pappa. Är det verkligen så klokt att beröva henne hennes nära relation med morföräldrarna?

    Det är normalt att hon beter sig värre med dig än med sina morföräldrar. Även om hon spenderar mycket tid med dem så är du trots allt hennes mamma. Det vet hon. Och du är den hon är tryggast med och den som hon bäst vågar leva ut sin trotsålder med.

    Tycker du att hon lever rövare mer än andra barn? Om du skulle jämföra med skilsmässobarn som byter hem varje vecka? De brukar ju också bli jobbiga i samband med byten.


    Inte beröva kontakt (ingen som skrivit) utan be mormor ha fler regler alternativt att barnet spenderar mindre tid hos mormor. Nuvarande situation låter inte harmonisk.

    Är själv skilsmässobarn och vi var aldrig besvärliga i samband med byten.
  • Anonym (...)
    Tue 8 Sep 2020 00:26
    #8
    -1 +1

    Ts, jag förstår att det blir extra kämpigt för dig när mormor inte har samma regler och rutiner för barnet hemma hos sig. Det vore dock orimligt av dig att begära att ni ska ha exakt samma regler.. men du och din mamma kanske kan mötas på halva vägen? Dvs att din mamma (flickans mormor) inför iallafall någon eller några rutiner och regler som underlättar för dig.

    Du skriver att din mamma ser sin dotterdotter som hennes egen och att du inte tycker om det.. Åhh Ts, det är en stor gåva du har fått, att din mor ser sin dotterdotter som sin egen, att hon älskar henne så mycket. Var glad och tacksam för det! Jag förstår att det är svårt just nu, men det är verkligen en gåva. Tänk att din dotter har en till person i sitt liv, utöver dig, som älskar henne så mycket! Det är verkligen en gåva!!! Tänk om din mor skulle få cancer och dö om ett halvår? Hur hade det känts? Var tacksam för din mamma (din flickas mormor) <3
    Hälsningar från en vars barn inte har någon mormor till barnvakt över huvud taget.

  • Tue 8 Sep 2020 10:26
    #9
    +1

    Du kanske kan börja ha din dotter mer än halvtid?

    Det kommer ju ändå att bli så om något år när dottern börjar i skolan, då finns i princip bara helgerna att spendera hos mormor och morfar. Du måste skapa rutiner och en samvaro som är kul och mysig hemma. 

  • Anonym (Förbj­ud mormor­)
    Tue 8 Sep 2020 13:32
    #10
    -1

    Kapa umgänget mer mormor för en tid framöver.

    Det gjorde jag när hon tog över - nu kanske som ses fem min om året Max. Så oroligt skönt att själv få bestämma allt som rör ens barn

Svar på tråden Mormor tar över mitt barn?