Anonym (sådär) skrev 2020-10-13 12:34:28 följande:
Jag tror inte människor som TS (och vissa andra) resonerar så. De tar för givet att alla andra alltid ska agera korrekt, förstående och empatiskt. Det är bara de som får vara "mänskliga" och bete sig irrationellt.
Otrogna människor skiter fullkomligen i vilka konsekvenser deras agerande kommer få för deras partner och barn... men när de bli påkomna så ska de genast påpekas hur viktigt det är att inte splittra familjen "för barnens skull" och alla ska agera jättevuxet
De behöver inte ta hänsyn till andras känslor men andra ska givetvis ta hänsyn till deras, förstå och vara empatiska.
De behöver inte agera moralisk, men andra ska agera moralisk mot dem
De behöver inte respektera andras känslor men andra ska respektera deras
etc...etc...etc....
Det ingår nog i den egoistiska mentaliteten.
När jag var ung fanns det en man i mina föräldrars umgängeskrets (ingen vän utan någon som var bror till en i bekantskapskretsen) som var ökänd kvinnokarl. Han så bra ut, charmig, vältalig och sprang omkring och drog över den ena efter den andras fru. Fram tills dess att han drog över fel snubbes fru. Han åkte på så mycket stryk att han blev sjukskriven i flera månader, såg ut som en trafikolycka i fejset och ett sönderslaget knä. Ingen tyckte såklart att det var rätt gjort (lite lätt övervåld) men ingen var speciellt förvånad eller tyckte speciellt synd om honom heller.
Fick det den bedragne mannen att må bättre eller att enklare hantera sin sorg över det han förlorat, blev det ogjort och släppte han det och ansågs som en jävligt reko snubbe med vissa våldsamma tendenser. Förlät samhället honom för "det är ju sån han är" för hans grova misshandel med straffskala 1-10år. För honom kanske det var värt det. Vad vet jag. Jag vill tro att vi alla vet om konsekvenserna. Vissa av oss är villiga att ta dem. Oavsett om det är en villkorlig fängelsedom eller ett söndertrasat hem.