Anonym (sådär) skrev 2020-10-14 18:36:15 följande:
Cynisk och slug skulle jag hellre kalla det. Det är bara att jämföra det han gör med det han säger så ser man ju ganska tydligt hur klokt och balanserad han egentligen är

Jag menar, det är ju lätt som en plätt att skriva fina ord och framställa sig själv som klok och balanserad men det är i slutändan det man gör och inte det man säger som räknas.
På vilket sätt är det klokt och balanserat att bedra sin fru?
På vilket sätt är det klokt och balanserat att delta i att bedra någon annan?
På vilket sätt är det klokt och balanserat att fortsätta ha kontakt med älskarinnan när fun varit snäll nog att förlåta?
På vilket sätt är det klokt och balanserat att fortsätta delta i att svika älskarinnans man genom fortsatt kontakt med älskarinnan?
Fan, skulle gå ur men kan inte bortse från denna.
Cynisk och slug, eller realistisk och smart, eller kallhamrad och resultatorienterad...Jag kanske nyanserar orden men låt mig säga att även du, om någon är en "ordsmed" av rang. Snyggt. Att vara balanserad vill jag tro, inte handlar om skillnaden mellan ord och handling. Det är enligt mig att ha förmågan att se just den skillnaden och kanske inte rusa åstad oavsett vad dessa två kommer till dig med..
Det är varken klokt eller balanserat att bedra sin fru. Det är nedrigt och förkastligt men kanske belönande.
Det är varken klokt eller balanserat att delta i att bedra någon annan. Det är ingenting. Det är dennes val och nedrigt och förkastligt av denne men kanske belönande.
Frun är inte snäll som förlåter-frun är cynisk och slug och tänker att det finns en relation efter otroheten och att vara destruktiv nu skapar mer problem senare. Hon kanske är egoistisk och smart.
Det är varken klokt eller balanserat att delta i att svika älskarinnans man genom att fortsätta ha kontakt med älskarinnan. Det är ingenting och ingen för jag må ha ansvar gentemot henne och min familj men inte mot honom. Lika lite som hon har ett ansvar gentemot min fru.