• Wed 9 Sep 2020 07:15
    989 visningar
    7 svar
    +1
    7
    989

    16 år o Gravid! Hjälp!!

    Jag var 17  när jag fick reda på att jag skulle bli pappa första gången. För mig var det inget val. Det var ett faktum. Mamman var 15.

    Det var inte optimalt och jag var en strulputte på den tiden, är det fortfarande men på ett annat sätt. Det slutade med att jag fick ta hand om barnet. Som ändå mot alla odds klarade sig bra. Han är stor nu, har jobb och har flyttat hemifrån. Vi har god kontakt.

    Jag fick ca 12år som var tuffa innan livet vände. Jag levde bitvis väldigt fattigt, hade problem med bostad, och fick kämpa hårt för att försörja mig själv och mitt barn. Jag sökte tidigt hjälp men blev nekad. Jag lyckades tjata till mig timjobb samtidigt som jag tog igen skola jag missat allt eftersom.

    Omkring vid 30-års-åldern så var utbildningar klara och därifrån har livet varit en dans på rosor. Jag driver numera ett litet företag och tjänar mycket bra. Har drivor med barn och jag kan köpa i stort sett allt jag egentligen kan önska mig.

    Hur har det påverkat mig? Jag har under lång tid levt ett hårt liv och upplevt många svek från både nära och samhälle. Min moral och etik är inte den bästa för att uttrycka sig försiktigt. Jag förväntar mig ingen hjälp av andra, vill inte ha någon sådan. Jag står helst på egna ben. Dom enda jag egentligen hyser lojalitet emot är mina barn. Som jag tyvärr skämmer bort allt för mycket.

    Jag har gjort många dumheter. De flesta går att lösa så länge du inte ger upp. Men jag har undvikit dom absoluta dumheterna. Dvs droger och annat som mer eller mindre tvärsäkert kör dig ner i diket.

    Du har nu ett vägval. Väljer du att behålla barnet så kommer ditt liv gå en annorlunda och tuffare väg. Hur tufft det blir beror helt på vilket stöd du får. Helt normal kommer du aldrig bli men du kan ändå få det bra om du bara gör rätt.

    Gör du abort så kan ditt liv bli som alla andra som är skötsamma människor som gör allt man ska göra och borde göra. Du kommer säkert att gå runt och tänka på aborten. Kanske ångrar du dig för alltid, kanske inte. Det beror nog på din personlighet.

    Lycka till!

Svar på tråden 16 år o Gravid! Hjälp!!