• Tiffany

    A-KASSA PLUS JOBB

    Kan inte finna svar någonstans på min fråga. Det jag undrar är detta.

    Jag har beviljad akassa en viss summa varje månad och jag jobbar som timanställd, om jag t ex jobbar så att jag tjänar ÖVER det som akassan ger mig max på 4veckor drar dem in all ersättning då även om jag t ex jobbar 2dagar ena veckan och 5dagar nästa osv? Kan man tjäna något utöver det som man är beviljad från akassan eller tänker dem att om jag kommer över det som dem max skulle ge så får jag inget?

    Ungefär som fribelopp och csn!

  • Svar på tråden A-KASSA PLUS JOBB
  • Anonym (ace)

    Jag förstår inte din fråga.
    A-kassan räknar så vitt jag förstår på tid, inte pengar.
    Om du jobbar 40 timmar  eller mer på en vecka får du ingen ersättning. Jobbar du låt oss säga 18 timmar en vecka så får du ersättning för de resterande 22 timmarna.
    Jobbar du 10 timmar en vecka och tjänar 98 000 kr så får du fortfarande ersättning för de 30 timmarna du är arbetslös.

  • Anonym (...)

    Tänk på att a-kassan har ett visst antal dagar du kan använda som "deltidsdagar", alltså fylla upp en vecka på. Om du arbetar en dag en vecka, så räknas övriga fyra dagar till deltidsdagarna. Om du är helt arbetslös en vecka så räknas dagarna från hela potten. När deltidsdagarna är slut så får du helt enkelt välja att vara arbetslös på heltid utan att jobba eller att klara dig på de timmar du jobbar varje månad. Värdelöst system enligt mig, de borde uppmuntra en att jobba så mycket som möjligt istället. Ska man stämpla upp till 100 % måste man ju ändå söka jobb i den omfattningen.

  • Anonym (Nejtack)

    Tror man måste jobba ett halvår för att du ska uteslutas ur Akassa systemet, då räknas det som att du har uppfyllt nytt arbetsvillkor och räknas då som anställd igen.
    Ja det här systemet är som gjort för att utnyttjas och låser fast personer i evig arbetslöshet, helst ska man inte jobba mer än 50% då för att vara säker på att få behålla Akassan.

Svar på tråden A-KASSA PLUS JOBB