• Anonym (Sluta amma)
    Thu 10 Sep 2020 12:34
    365 visningar
    27 svar
    27
    365

    Sluta amma , hur ska jag göra? Hjälp

    Jag vill sluta amma, och vill göra det ganska fort. Alltså inte över månader utan helst dagar/någon vecka. Hur ska jag göra? Hon har vägrat flaska då jag helammat, men igår var jag stenhård och gav henne flaska varje gång hon var hungrig. Hon tog den tillslut men åt inte hela måltider på flaska utan mellan 60ml-120ml per gång. Hon är 5.5 månader Så har förstått att det ej är en hel måltid så hon fick bröstet efter flaskan.

    Men inatt vaknade jag med super spända bröst som gjorde så ont, försökte pumpa ur de onda men bara lite så inte produktionen stimulerades sen fick hon äta en hel måltid på bröstet då jag hade så ont och var tvungen att få ut mjölken kände jag. Efter amningen har jag fortfarande ont, fast bröstet är ?löst?. Vet inte om detta är mjölkstockning men iallafall har jag haft ont och erbjudit henne bröstet hela dagen och inte flaska pga att jag känner att jag måste få bort det onda först.

    Hur ska jag ta mig till? Vill sluta amma NU , behöver hjälp..

  • Svar på tråden Sluta amma , hur ska jag göra? Hjälp
  • Anonym (Gradv­is)
    Thu 10 Sep 2020 12:57
    #1

    Att sluta amma tvärt när man helammat är jättejobbigt. Man ska egentligen trappa ner. Och det viktigaste av allt är ju att dottern får i sig så mycket ersättning per dag så du verkligen kan sluta amma helt. Byt ut ett mål i taget och minska lite varje dag. Du kommer garanterat få mjölkstockning om du tvärslutar. Att amma mer och mer sällan är det enda som minskar produktionen.

  • Anonym (avvän­jning)
    Thu 10 Sep 2020 13:00
    #2

    Varför är det så bråttom? Det är större risk för att du får problem med överfyllda bröst om det ska gå så fort som några dagar. Jag slutade successivt under någon månad eller egentligen flera månader. Börja med att ta bort ett mål. Sedan nästa. Sedan nästa. Till slut har du bara ett mål kvar, förslagsvis det som ditt barn tycker bäst om - kanske insomning för kvällen. Under den här tiden har du möjlighet att vänja ditt barn sakta vid flaskan och ersättningen. Du måste ge dina bröst en chans att sakta ner mjölkproduktionen, annars får du mjölkstockning. 

    Om det handlar om en operation eller något annat viktigt, får du be din läkare om stoppande tabletter. 

  • Anonym (Sluta amma) Trådstartaren
    Thu 10 Sep 2020 13:17
    #3
    Anonym (Gradvis) skrev 2020-09-10 12:57:28 följande:

    Att sluta amma tvärt när man helammat är jättejobbigt. Man ska egentligen trappa ner. Och det viktigaste av allt är ju att dottern får i sig så mycket ersättning per dag så du verkligen kan sluta amma helt. Byt ut ett mål i taget och minska lite varje dag. Du kommer garanterat få mjölkstockning om du tvärslutar. Att amma mer och mer sällan är det enda som minskar produktionen.


    Ska jag byta ut ett mål om dagen? Eller byta ut ett mål och sedan ha så i 3 dagar och sedan ta nästa?
  • Anonym (Sluta amma) Trådstartaren
    Thu 10 Sep 2020 13:22
    #4
    Anonym (avvänjning) skrev 2020-09-10 13:00:36 följande:

    Varför är det så bråttom? Det är större risk för att du får problem med överfyllda bröst om det ska gå så fort som några dagar. Jag slutade successivt under någon månad eller egentligen flera månader. Börja med att ta bort ett mål. Sedan nästa. Sedan nästa. Till slut har du bara ett mål kvar, förslagsvis det som ditt barn tycker bäst om - kanske insomning för kvällen. Under den här tiden har du möjlighet att vänja ditt barn sakta vid flaskan och ersättningen. Du måste ge dina bröst en chans att sakta ner mjölkproduktionen, annars får du mjölkstockning. 

    Om det handlar om en operation eller något annat viktigt, får du be din läkare om stoppande tabletter. 


    Handlar mest om att jag inte mår bra av amningen. Sedan dottern var en månad ungefär var det varit kämpigt med kämpat på nu tills hon är 6 månader och vill verkligen komma ur det.. men förstår att det nog är bäst att ta det gradvis och det är så jag får göra. Men, jag undrar om jag ska ta bort ett mål om dagen? Samt hur jag ska göra när hon inte tar flaska? Hon tar den ju tillslut men äter inte ett helt mål med ersättning då hon inte tycker om den äter enbart för hungern. Så jag kan liksom inte ersätta ett helt amningstillfälle utan det blev ett halvt typ då hon. Måste äta på bröstet efter iallafall för att bli helt mätt. Därför gav jag henne flaska varje måltid igår för att vänja henne vilket verkade funka ganska bra då det kändes som det gick lite lättare för varje gång
  • Anonym (Gradv­is)
    Thu 10 Sep 2020 14:07
    #5

    Om du både ammar och ger ersättning varje mål tar det ännu längre tid att sluta helt. Det är när man får längre uppehåll mellan amningarna mjölken minskar. Du kan ju prova en annan sorts ersättning också. Du får nog vara inställd på att det tar lite tid. När barnet blivit ett halvår kan du så smått börja med lite mat också. Yttepyttelite till en början.

  • Anonym (avvän­jning)
    Thu 10 Sep 2020 14:27
    #6
    Anonym (Sluta amma) skrev 2020-09-10 13:17:17 följande:
    Ska jag byta ut ett mål om dagen? Eller byta ut ett mål och sedan ha så i 3 dagar och sedan ta nästa?
    Byt ut och ha så i några dagar och sedan ta nästa. 
    Det kommer gå bra!
  • Anonym (Sluta amma) Trådstartaren
    Thu 10 Sep 2020 14:41
    #7
    Anonym (Gradvis) skrev 2020-09-10 14:07:19 följande:

    Om du både ammar och ger ersättning varje mål tar det ännu längre tid att sluta helt. Det är när man får längre uppehåll mellan amningarna mjölken minskar. Du kan ju prova en annan sorts ersättning också. Du får nog vara inställd på att det tar lite tid. När barnet blivit ett halvår kan du så smått börja med lite mat också. Yttepyttelite till en början.


    Jo jag förstår de, men än äter hon ju sig inte mätt på flaskan då hon inte tkr om smaken.. spottar ut häften på en 100-120ml måltid. Så bör väl ge henne bröstet efter så hon blir mätt tänker jag.. får väl ta sin tid, funderar på att blanda ersättningen med bröstmjölk, kanske hon vänjer sig snabbare med smaken
  • Anonym (Sluta amma) Trådstartaren
    Thu 10 Sep 2020 14:47
    #8
    Anonym (avvänjning) skrev 2020-09-10 14:27:13 följande:

    Byt ut och ha så i några dagar och sedan ta nästa. 

    Det kommer gå bra!


    Okej tack ska försöka!
  • Anonym (T)
    Thu 10 Sep 2020 14:57
    #9
    Anonym (Sluta amma) skrev 2020-09-10 14:41:21 följande:

    Jo jag förstår de, men än äter hon ju sig inte mätt på flaskan då hon inte tkr om smaken.. spottar ut häften på en 100-120ml måltid. Så bör väl ge henne bröstet efter så hon blir mätt tänker jag.. får väl ta sin tid, funderar på att blanda ersättningen med bröstmjölk, kanske hon vänjer sig snabbare med smaken


    På vilket sätt tycker du inte hon blir mätt? Tänker att man inte alltid kan gå efter hur mycket en bebis ska äta efter förpackningen. Sen mättar ju ersättning längre. Jag hade gett henne ersättning och struntat att ge bröstet efter. Äter hon inte så mycket så ge henne ny ersättning nästa gång hon säger till.

    Smakar man på både ersättning och bröstmjölk så liknar de varandra. Frågan är om hon tycker det rinner för snabbt i flaskan?
  • Anonym (Sluta amma) Trådstartaren
    Thu 10 Sep 2020 15:26
    #10
    Anonym (T) skrev 2020-09-10 14:57:10 följande:

    På vilket sätt tycker du inte hon blir mätt? Tänker att man inte alltid kan gå efter hur mycket en bebis ska äta efter förpackningen. Sen mättar ju ersättning längre. Jag hade gett henne ersättning och struntat att ge bröstet efter. Äter hon inte så mycket så ge henne ny ersättning nästa gång hon säger till.

    Smakar man på både ersättning och bröstmjölk så liknar de varandra. Frågan är om hon tycker det rinner för snabbt i flaskan?


    Hon tar bröstet efter och det gör hon bara vid hunger, men jag kanske borde göra som du säger.. saken är att hon gått upp dåligt o vikt de senaste månaderna och jag är nog lite rädd för det att hon ska fortsätta gå upp dåligt är rädd för att hon inte får i sig tillräckligt.. men med tanke på att jag ammar henne VARJE timme asså sällan det är 2 timmar mellan, så lär ju inte min mjölk va tillräcklig.. så jag vill gärna få henne ta ersättning. Saken är den att vi precis fått svar att hon är allergisk mot mjölkprotein, den ersättningen smakar väldigt mycket annorlunda skulle jag säga , ungefär som kattkiss, så förstår att hon inte gillar den.. sen kan det stämma att det kanske också kan va att det rinner snabbt i flaskan, hmm kanske får testa en flaska för 2mån + nu har jag en 4mån+, och hon spottar ut !
Svar på tråden Sluta amma , hur ska jag göra? Hjälp