• Anonym (TS)
    Thu 10 Sep 2020 19:34
    2011 visningar
    65 svar
    65
    2011

    En jävla alkis!

    Det är vad jag är. Och jag måste sluta. Men bara tanken ger mig ångest och jag vet inte hur jag ska klara det. Alldeles snart är alkoholen slut och jag ska ta mig igenom abstinensen. Hur? Känns redan som att jag inte får luft. Är ensam, utan familjen, i 1,5 dygn nu och då måste jag fixa det. Jag vill verkligen inte ha det såhär. Må såhär.

    Hjälp mig!

  • Svar på tråden En jävla alkis!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 10 Sep 2020 19:53
    #6

    Men hur ska jag klara detta första dygnet?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 10 Sep 2020 20:17
    #11

    Tack för alla svar!

    Jag ska göra mitt yttersta för att klara av abstinensen som kommer nu. Det känns ju som att jag ska kvävas till döds.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 11 Sep 2020 08:24
    #14
    Anonym (Nåt) skrev 2020-09-10 21:22:10 följande:

    Det är därför man egentligen ska ligga inne för man kan få allvarliga komplikationer pga abstinensen. Min syster är alkis och har legat inne hur många gånger som helst. Haft uppåt 4 i promille! Jag kan bara hoppas att du inte är lika grav alkis och klarar av avgiftningen själv. Sen är det nog läge söka stöd utifrån. Eller om du har nån nykter vän som kan kolla till dig med jämna mellanrum närmaste dagarna när det är som värst.


    Det har jag gjort, två gånger. Denna gången är det inte "lika farligt " då jag "bara" har druckit 3 dgr i rad. Men jag mår så jävla dåligt. Andningen är jobbigast.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 11 Sep 2020 11:41
    #16
    Anonym (oj) skrev 2020-09-11 11:13:22 följande:

    Vilka mängder och vad har du druckit för att bli så abstinent efter bara tre dagar?


    Ca 1 flaska sprit per dag. 3 dagar i rad. Alltså inte varit nykter på 3 dygn.

    Innan dess var det ca 1 vecka. Och innan dess var det ett par veckor.

    Har en väldigt hög tolerans.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 11 Sep 2020 13:49
    #19
    Anonym (op) skrev 2020-09-11 11:52:40 följande:

    Har du stesolid eller liknande?

    Annars tycker jag du ska söka hjälp på sjukhus, det är farligt att sluta med alkohol tvärt på så höga mängder.


    Nej, hade jag haft Stesolid så hade jag mått väldigt mycket bättre. De funkar otroligt bra vid abstinens.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 11 Sep 2020 13:53
    #20
    Anonym (Behandlingspedagog) skrev 2020-09-11 12:32:27 följande:

    Jag ser att du har fått en hel del kloka svar redan, och några mindre kloka. Så ledsen att jag inte såg din tråd tidigare men hoppas ändå att det kan vara till lite hjälp.

    Det är en enorm fördel att du är så medveten om din höga alkoholkonsumtion. Du har intagit en väldigt stor mängd alkohol utifrån dina svar, det innebär att abstinensen tillsammans med eventuell bakfylla kommer vara extremt jobbig. Däremot är det inte i riskzon för att skapa en farlig avvänjning som behöver läkartillsyn (75cl starksprit i minst tre veckors följd)

    Jag vill som flera andra råda dig till att söka professionell hjälp, däremot vet jag också att det är otroligt svårt att få beroendehjälp för den som ber om det själv (tex behandlingshem). Jag tycker att du ska vända dig till din vårdcentral för att få ytterligare behandling och stöd i din alkoholproblematik. Återfallsförebyggande behandling med hjälp av läkemedel ska dessutom vara mycket effektiv.

    Du har säkert redan märkt att symtomen på avtändningen är ångest, oro, irritation, sömnproblem, svettningar, illamående, ökad puls och ökat blodtryck. Abstinensen varar vanligtvis 1-4 dygn efter avslutat bruk. Det kommer bli tufft, men du kommer klara det! Du behöver vila och se till att dricka mycket. Om du orkar, gör något som du vanligtvis blir glad över.

    Om du lider av samsjuklighet (depression, ångest, sömnproblem mm) bör du också söka hjälp för att hantera det i samband med att du slutar bruka alkohol.


    Tack för svar!

    Jag har redan kontaktat med beroendemottagning.

    Jag vill ha kontakt med allmänna psykiatrin också då det hela grundar sig i en depression. Jag dricker för att jag mår väldigt dåligt. Hade jag mått bättre så tror jag inte att jag nånsin hade börjat dricka.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 11 Sep 2020 18:11
    #21
    Anonym (Fd alkis) skrev 2020-09-10 20:05:24 följande:

    Jag förstod att jag hade problem, erkänna det för mig själv kunde jag absolut göra och jag var väl medveten om hur det förstörde mitt liv och allt jag jobbat för men för att dämpa ångesten som kom.... ja det lättaste var att fly med alkoholen

    Vill du ha någon att prata med enskilt så kan jag avslöja mig men om inte så håller jag mig gärna anonym


    Jag pratar nog gärna enskilt. Tack!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 12 Sep 2020 09:26
    #24
    Anonym (Behandlingspedagog) skrev 2020-09-11 20:22:37 följande:

    Jättebra, det kommer göra det lättare att sluta om du kan reda ut grundproblemet. Du är redan på god väg!! Lycka till och håller tummarna att abstinensen blir mild. Vill passa på att tipsa om Alkohollinjen, en jourlinje om man skulle behöva mer stöd. Tyvärr vara öppet vardagar, men du lyckas kanske hitta något liknande med helgjour.


    Abstinensen blev tyvärr inte alls mild. Första halvan av gårdagen var sinnessjukt jobbig. Sen lugnade det sig liiite och sedan dess oförändrad. Tycker inte att det borde bli en så svår absinens efter 3 dagar (visserligen med väldigt högt alkoholintag) Jag får liksom inte luft.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 12 Sep 2020 09:27
    #25
    honutannick skrev 2020-09-12 06:57:54 följande:

    Du kan skriva till mig


    Är det du som var anonym innan?
Svar på tråden En jävla alkis!