• Anonym (Ledsen i själen.)

    Så ledsen

    Är så ledsen över min situation och är livrädd för framtiden. Jag har så otroligt otur med min hälsa. Har två underbara barn under 4 år och livet borde leka men jag har haft det så tungt i många år.

    Har strul med min mage och har haft det i över ett år nu. Har testat så mkt mediciner (Kortison, cellgifter mm) som jag mått fruktansvärt dåligt av. Eftersom min inflammation i tarmarna inte läkt behövde jag göra lite undersökningar för att få testa ett nytt läkemedel, bla en lungröntgen. Läkaren ringde mig idag och man har sett en förändring i ena lungan. Jag har sån dödsångest. Ska få en akuttid imorgon bitti för utredning av förändringarna.

    Gjorde en MRI i julas och fick reda på att jag hade förändringar i vitsubstansen i hjärnan. Fick snabbt höra att jag med största sannolikhet hade MS. Fick på utredningar hos neurolog som nu har avfärdat det men dom vet inte vad förändringarna beror på.

    Haft så mkt biverkningar av alla mediciner så jag knappt känt igen mig själv fysiskt eller psykiskt.

    Är så rädd för framtiden. Känns som att det kommer nya saker hela tiden. Innan MS misstankarna har jag haft två TIOr som slutat med ambulansfärd.

    Förlorade min bästa vän plötsligt för tre år sedan, har saknat henne så mkt och har än idag svårt att förstå att hon är död, att hon inte kommer tillbaka. Min mans lillebror (har bott hos oss) dog plötsligt 22 år gammal i plötsligt hjärtstopp. Nära och kära har blivit sjuka.

    Jag är 35 år gammal och känner mig så ledsen över hur livet har blivit. Jag har gått i terapi och fått stöd i omgångar och jag vet hur jag borde tänka och göra. Men det faktum att det aldrig tar slut sparkar undan benen på mig totalt.

    Jag vet inte vad jag vill med tråden. Känner mig så rädd bara inför framtiden. Jag vill inte dö, jag vill finnas där för mina barn.

  • Svar på tråden Så ledsen
  • Anonym (Kram)

    Har inga specifika råd att ge dig men skickar dig en STOR KRAM och hoppas att det är en ofarlig förändring i lungan. Livet är tufft men fortsätt kämpa på då det inte finns alternativ tyvärr, och önskar dig och din familj en bättre tid framöver än det som varit.

    /Trebarnspappan

  • Anonym (Sunshine)
    Anonym (Ledsen i själen.) skrev 2020-09-11 00:02:47 följande:

    Är så ledsen över min situation och är livrädd för framtiden. Jag har så otroligt otur med min hälsa. Har två underbara barn under 4 år och livet borde leka men jag har haft det så tungt i många år.

    Har strul med min mage och har haft det i över ett år nu. Har testat så mkt mediciner (Kortison, cellgifter mm) som jag mått fruktansvärt dåligt av. Eftersom min inflammation i tarmarna inte läkt behövde jag göra lite undersökningar för att få testa ett nytt läkemedel, bla en lungröntgen. Läkaren ringde mig idag och man har sett en förändring i ena lungan. Jag har sån dödsångest. Ska få en akuttid imorgon bitti för utredning av förändringarna.

    Gjorde en MRI i julas och fick reda på att jag hade förändringar i vitsubstansen i hjärnan. Fick snabbt höra att jag med största sannolikhet hade MS. Fick på utredningar hos neurolog som nu har avfärdat det men dom vet inte vad förändringarna beror på.

    Haft så mkt biverkningar av alla mediciner så jag knappt känt igen mig själv fysiskt eller psykiskt.

    Är så rädd för framtiden. Känns som att det kommer nya saker hela tiden. Innan MS misstankarna har jag haft två TIOr som slutat med ambulansfärd.

    Förlorade min bästa vän plötsligt för tre år sedan, har saknat henne så mkt och har än idag svårt att förstå att hon är död, att hon inte kommer tillbaka. Min mans lillebror (har bott hos oss) dog plötsligt 22 år gammal i plötsligt hjärtstopp. Nära och kära har blivit sjuka.

    Jag är 35 år gammal och känner mig så ledsen över hur livet har blivit. Jag har gått i terapi och fått stöd i omgångar och jag vet hur jag borde tänka och göra. Men det faktum att det aldrig tar slut sparkar undan benen på mig totalt.

    Jag vet inte vad jag vill med tråden. Känner mig så rädd bara inför framtiden. Jag vill inte dö, jag vill finnas där för mina barn.


    Skrev liknande i annan tråd som råd och detta kan verkligen hjälpa dig fixa tarmen. Se hjärnan och tarmen lite som samma organ, som en helhet som knasar om inte den ena är med i matchen :)

    Vad är "strul med mage" i ditt fall?
    Om du har inflammatoriska sjukdomar/tarmproblem (som inte är crohns/ulcerös kolit vilka ofta kräver annan diet) kan det hjälpa att gå på:


    Autoimmun paleo diet. Läker din tarmen då kosten är antinflammatorisk. Förstår inte att vården inte rekommenderat detta först av allt, men deras kunskap är ofta ganska bristfällig och behandlar endast symtom.

    * Tar du B-vitamin-komplex + b12? Testa det, hjälper ditt blod, nervsystem och mot allergier. Healthwell har en B-komplex utan magnesiumstearat/magnesiumsalter (som river upp tarmen).

    * Tar du C-vitamin? Om ja så kanske liposomal är bättre, skonar tarmen mer. "Aurora liposomal"är bra. C-vitamin läker tarm.
    Ta inte för mycket C-vitamin om du har känslig tarm då du kan bli lös. Inte heller mycket C om du har cancer. Var försiktig med citrusfrukter och ät inte frukt ihop med övrig mat. 


    * Ta lite D-vitamin.

    * Du kan behöva järntillskott om du är låg? Mät först.

    * Gaba/smörsyra.

    * Undvik nattskatteväxter (inflammerande) ex potatis, tomat, aubergine.

    * Undvik konserveringsämnen som kaliumsorbat som kan vara skadligt för både tarm- och nervsystemet (förbjudet av FDA tidigare) och även kan ge diarré.

    * Be om celiaki-test och matallergitest (samtliga antikroppar IgG, IgA, IgE). Intoleranser som glutenintolerans kan du dock ändå ha fast test visar neg.

    * Be om tester på samtliga vitaminer och mineraler.


    Följ detta så kommer du förhoppningsvis få ner inflammationen och må bättre i tarm och därmed nervsystem/hjärna då det mesta av immunförsvaret ju sitter i tarmen!

    Bort med mjölk och alla gryn. Se hur det känns att ha varit på Autoimmun paleo-diet efter någon vecka. Räddade mitt liv iaf.

    * Prata med din läkare om biverkningarna av läkemedel, kanske kan du ha en paus från vissa och se hur det känns?

    * Mindset är viktigt.
    Du har och har haft det skittufft men än är du inte död! Ge inte efter för rädsla utan ta en dag i sänder efter hur du faktiskt mår just i detta nu.
    Mycket kan du göra själv för att förbättra din hälsa. Bra att du har en terapeut att dryfta med.
    Håller tummarna för dina tester och framtida behandlingar.

    Jag är över 40 och har kämpat 17 år med inflammatoriska hälsoproblem, främst mage & nervsystem, har ofta känt att jag inte orkar längre, men det går att hitta vägar till bättre hälsa. Även om man är trött och har sämsta dagen så går det att hitta något litet att skratta åt.

    Vet inte om dessa tips kan vara till hjälp. Önskar dig verkligen allt gott och bättre hälsa! 

     Hjärta Solig
  • Anonym (Ledsen i själen.)
    Anonym (Sunshine) skrev 2020-09-11 03:26:18 följande:

    Skrev liknande i annan tråd som råd och detta kan verkligen hjälpa dig fixa tarmen. Se hjärnan och tarmen lite som samma organ, som en helhet som knasar om inte den ena är med i matchen :)

    Vad är "strul med mage" i ditt fall?

    Om du har inflammatoriska sjukdomar/tarmproblem (som inte är crohns/ulcerös kolit vilka ofta kräver annan diet) kan det hjälpa att gå på:* Autoimmun paleo diet. Läker din tarmen då kosten är antinflammatorisk. Förstår inte att vården inte rekommenderat detta först av allt, men deras kunskap är ofta ganska bristfällig och behandlar endast symtom.* Tar du B-vitamin-komplex + b12? Testa det, hjälper ditt blod, nervsystem och mot allergier. Healthwell har en B-komplex utan magnesiumstearat/magnesiumsalter (som river upp tarmen).* Tar du C-vitamin? Om ja så kanske liposomal är bättre, skonar tarmen mer. "Aurora liposomal"är bra. C-vitamin läker tarm.

    Ta inte för mycket C-vitamin om du har känslig tarm då du kan bli lös. Inte heller mycket C om du har cancer. Var försiktig med citrusfrukter och ät inte frukt ihop med övrig mat. * Ta lite D-vitamin.* Du kan behöva järntillskott om du är låg? Mät först.

    * Gaba/smörsyra.

    * Undvik nattskatteväxter (inflammerande) ex potatis, tomat, aubergine.

    * Undvik konserveringsämnen som kaliumsorbat som kan vara skadligt för både tarm- och nervsystemet (förbjudet av FDA tidigare) och även kan ge diarré.* Be om celiaki-test och matallergitest (samtliga antikroppar IgG, IgA, IgE). Intoleranser som glutenintolerans kan du dock ändå ha fast test visar neg.* Be om tester på samtliga vitaminer och mineraler.

    Följ detta så kommer du förhoppningsvis få ner inflammationen och må bättre i tarm och därmed nervsystem/hjärna då det mesta av immunförsvaret ju sitter i tarmen!Bort med mjölk och alla gryn. Se hur det känns att ha varit på Autoimmun paleo-diet efter någon vecka. Räddade mitt liv iaf.

    * Prata med din läkare om biverkningarna av läkemedel, kanske kan du ha en paus från vissa och se hur det känns?

    * Mindset är viktigt.

    Du har och har haft det skittufft men än är du inte död! Ge inte efter för rädsla utan ta en dag i sänder efter hur du faktiskt mår just i detta nu.

    Mycket kan du göra själv för att förbättra din hälsa. Bra att du har en terapeut att dryfta med.

    Håller tummarna för dina tester och framtida behandlingar.

    Jag är över 40 och har kämpat 17 år med inflammatoriska hälsoproblem, främst mage & nervsystem, har ofta känt att jag inte orkar längre, men det går att hitta vägar till bättre hälsa. Även om man är trött och har sämsta dagen så går det att hitta något litet att skratta åt.

    Vet inte om dessa tips kan vara till hjälp. Önskar dig verkligen allt gott och bättre hälsa!   


    Jag äter antiinflammatorisk kost. Är vegan, har svår UC som inte läker trots alla mediciner, även två omgångar cellgifter. Nu biologiska läkemedel. Lämnar ständigt prover.
  • Anonym (Ledsen i själen.)
    Anonym (Kram) skrev 2020-09-11 00:39:42 följande:

    Har inga specifika råd att ge dig men skickar dig en STOR KRAM och hoppas att det är en ofarlig förändring i lungan. Livet är tufft men fortsätt kämpa på då det inte finns alternativ tyvärr, och önskar dig och din familj en bättre tid framöver än det som varit.

    /Trebarnspappan


    Hej. Många många tack för det fina du skrev. Jag känner inte dig och vet inte vem du är. Men blev så glad över att du tog dig tid och skrev de rader du skrev. Du gjorde min dag. Stort tack!
  • Anonym (Sunshine)
    Anonym (Ledsen i själen.) skrev 2020-09-11 12:58:49 följande:
    Jag äter antiinflammatorisk kost. Är vegan, har svår UC som inte läker trots alla mediciner, även två omgångar cellgifter. Nu biologiska läkemedel. Lämnar ständigt prover.
    Det låter hemskt att inget hittills hjälpt för dig :(.
    Är de biologiska mediciner du får veganska? Ibland innehåller många piller laktosmonohydrat tex? Men det kanske inte spelar någon roll i ditt fall? Låter bra de håller koll på dina värden och tar det på allvar.

    Blir riktigt ledsen för din skull, du har det för tungt.
    Önskar verkligen du får må bättre på alla plan och får orken och hälsan åter Hjärta
  • Anonym (Ledsen i själen.)
    Anonym (Sunshine) skrev 2020-09-11 22:26:35 följande:

    Det låter hemskt att inget hittills hjälpt för dig :(.

    Är de biologiska mediciner du får veganska? Ibland innehåller många piller laktosmonohydrat tex? Men det kanske inte spelar någon roll i ditt fall? Låter bra de håller koll på dina värden och tar det på allvar.

    Blir riktigt ledsen för din skull, du har det för tungt.

    Önskar verkligen du får må bättre på alla plan och får orken och hälsan åter 


    Inte börjat med dom biologiska ännu. Men det är sprutor. Så vet inte innehållet. Men har inte så mkt val. Tack snälla du.
  • Anonym (Sunshine)
    Anonym (Ledsen i själen.) skrev 2020-09-11 12:58:49 följande:
    Jag äter antiinflammatorisk kost. Är vegan, har svår UC som inte läker trots alla mediciner, även två omgångar cellgifter. Nu biologiska läkemedel. Lämnar ständigt prover.
    Glömde fråga: Blev nyfiken på vad du äter då du skriver du är vegan och äter antiinflammatorisk kost.
    Vad äter du normalt på en dag? Vilka är dina proteiner?
  • Anonym (A)
    Anonym (Kram) skrev 2020-09-11 00:39:42 följande:
    Har inga specifika råd att ge dig men skickar dig en STOR KRAM och hoppas att det är en ofarlig förändring i lungan. Livet är tufft men fortsätt kämpa på då det inte finns alternativ tyvärr, och önskar dig och din familj en bättre tid framöver än det som varit.

    /Trebarnspappan
    Samma här
Svar på tråden Så ledsen