• Anonym (Lärare)

    Utvecklingsamtal

    Vet inte om jag är i rätt forum nu, men tror detta passar.


    På tisdag ska jag ha utvecklingssamtal med en tjej jag har som går i åttan. Hade det även när hon gick i sjuan på våren och då träffade jag såklart hennes mamma, som är ensamstående med henne. Hon är fantastiskt fin, mamman. Pappan är inte närvarande.


    Vi har haft lite FB-kontakt. Hon har berättat lite om pappan. 


    Nu ska vi alltså ses igen på tisdag. Jag tycker verkligen att den här mamman är så fin! Hon är några år yngre än mig.


    Hur ska jag spela korten? (jag har en idé men låter er tycka och tänka, kanske får en ny idé)

  • Svar på tråden Utvecklingsamtal
  • Anonym (Lärare)

    Det må vara oproffsigt, men vi fick en "connection" senast och när vi bokade detta samtal via mail var hon väldigt positiv,


    Idiot? Varför slänger du dig med såna epitet?

  • Anonym (Också lärare)

    Jag har också träffat attraktiva mammor på utvecklingssamtal, men det finns inte på kartan att försöka använda ett utvecklingssamtal, som är till för eleven, till det du beskriver. Inte alls proffsigt.

  • Anonym (Inte så smart)

    Känns helt fel detta.

    Du måste agera professionellt och låta mamman vara åtminstone tills hennes dotters gått ut 9:an.

    Litet råd för skulle detta komma ut riskerar du till och med ditt jobb.

    Tufft, men sånt är livet.

  • Drottningen1970
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-12 22:52:53 följande:

    Det må vara oproffsigt, men vi fick en "connection" senast och när vi bokade detta samtal via mail var hon väldigt positiv,

    Idiot? Varför slänger du dig med såna epitet?


    Därför att det är det mest passande epitetet.

    Spelar ingen som helst roll hur mycket connection ni får eller om morsan också är en idiot. Ditt jobb är att vara professionell i förhållande till din elev vilket du inte är om du stöter på hennes mor. Det är din elevs situation som du har ansvar för och du riskerar att sätta henne i en oerhört obekväm situation.

    Att inte agera på varje impuls man får lär de flesta sig i femårs ålder. Skärp dig för fan.
  • Anonym (!)

    Be rektor om tips! Eller kanske skolkuratorn. Hen har ju en del kunskap om det där med relationer.

  • Anonym (eee)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-12 22:12:49 följande:

    Vet inte om jag är i rätt forum nu, men tror detta passar.


    På tisdag ska jag ha utvecklingssamtal med en tjej jag har som går i åttan. Hade det även när hon gick i sjuan på våren och då träffade jag såklart hennes mamma, som är ensamstående med henne. Hon är fantastiskt fin, mamman. Pappan är inte närvarande.


    Vi har haft lite FB-kontakt. Hon har berättat lite om pappan. 


    Nu ska vi alltså ses igen på tisdag. Jag tycker verkligen att den här mamman är så fin! Hon är några år yngre än mig.


    Hur ska jag spela korten? (jag har en idé men låter er tycka och tänka, kanske får en ny idé)


    Du kan inte vara lärare på riktigt om du tänker så här?
    Jag är lärare (26 år inom branschen) och ett vet jag, det är totalt oproffsigt  av dig! 

    Så länge eleven är din elev så gör du absolut inget. Fatta hur konstigt det skulle vara för eleven om dennes morsa och läraren var ihop (eller ännu värre - bara var knullkompisar)! Sånt här kommer ut, ryktet sprider sig. 

    Om eleven inte är din elev efter åk 9 längre, då kan du förföra henne bäst du vill, men inte nu! 
    Så oproffsigt också att ha kontakt med föräldrar till elever via Facebook. Kontakter utifrån arbetet tar man via jobbmailen eller andra kanaler skolan har. 
  • mari123
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-12 22:12:49 följande:

    Vet inte om jag är i rätt forum nu, men tror detta passar.


    På tisdag ska jag ha utvecklingssamtal med en tjej jag har som går i åttan. Hade det även när hon gick i sjuan på våren och då träffade jag såklart hennes mamma, som är ensamstående med henne. Hon är fantastiskt fin, mamman. Pappan är inte närvarande.


    Vi har haft lite FB-kontakt. Hon har berättat lite om pappan. 


    Nu ska vi alltså ses igen på tisdag. Jag tycker verkligen att den här mamman är så fin! Hon är några år yngre än mig.


    Hur ska jag spela korten? (jag har en idé men låter er tycka och tänka, kanske får en ny idé)


    På utvecklingssamtalet är väl eleven med?....eller har ni enskilda samtal med föräldrarna på din skola. UDDA! Eller tänker du stöta på mamman medan dottern sitter bredvid? Stöta på båda? Lycka till.
  • Anonym (C)

    Låter ju märkligt att ni har irl-möte nu, trodde alla skolor hade utvecklingssamtal via länk/telefon nu i dessa tider...

  • Anonym (Ligga)

    Äh kör på bara och utveckla det till utvecklingssamlag men låt henne ta initiativ ifall du har missuppfattat situationen

  • Anonym (Jonas)

    Detta är så oproffsigt, så desperat att du raggar på mammorna på eleverna!! Kan du verkligen inte hitta nån annan utanför skolan? Och kontakt privat via fb? Varför då? Vad tänker dina kollegor om detta och rektorn?

  • Anonym (Hur tänkte du nu)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-12 22:12:49 följande:

    Vet inte om jag är i rätt forum nu, men tror detta passar.

    På tisdag ska jag ha utvecklingssamtal med en tjej jag har som går i åttan. Hade det även när hon gick i sjuan på våren och då träffade jag såklart hennes mamma, som är ensamstående med henne. Hon är fantastiskt fin, mamman. Pappan är inte närvarande.

    Vi har haft lite FB-kontakt. Hon har berättat lite om pappan. 

    Nu ska vi alltså ses igen på tisdag. Jag tycker verkligen att den här mamman är så fin! Hon är några år yngre än mig.

    Hur ska jag spela korten? (jag har en idé men låter er tycka och tänka, kanske får en ny idé)


    Så låt mig höra din idé ?
  • Anonym (Lärare)

    Kan hälsa er domare att det gick bra i eftermiddags...


    Det blir absolut mer kontakt.


    Säger inte mer för jag vill inte ha moralpoliserna efter mig.

  • Anonym (Ligga)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-15 21:44:11 följande:

    Kan hälsa er domare att det gick bra i eftermiddags...

    Det blir absolut mer kontakt.

    Säger inte mer för jag vill inte ha moralpoliserna efter mig.


    Underbart! Håller tummarna för en lyckosam fortsättning
  • Anonym (Oacceptabelt)

    Så otroligt oprofessionellt. Stackars elev. Högstadiet är en känslig tid och att då ha lärare som utnyttjar utvecklingssamtalet till sina egna intressen är tragiskt att läsa om.

Svar på tråden Utvecklingsamtal