Inlägg från: ALY538 |Visa alla inlägg
  • ALY538

    Vad tycker du om dessa pojknamn?

    fluu skrev 2020-09-14 02:14:50 följande:

    Många underbara namn!

    Arild - Har stått på min lista! Eget och vackert, men inte krångligt.

    Matthis - Sött. Kanske för sött, det känns liksom lite för smeknamnigt. H:et känns krångligt.

    Edgar - Love! Vackert och lite finurligt. Eget, men inte konstigt. Gångbart. Kan fock bli "Eddie".

    Vegard - starkt och vackert. Dock lite väl likt flicknamnet Vega när man säger det snabbt/är smålänning

    Viljar - har stått på min lista. Å ena sidan start, å ena sudan sött och busigt. Eget, men inte konstigt. Kan bli "Ville" eller missförstås för flicknamnet Vilja.

    Espen - älskar! Mysnamn som har precis allt, så många lager och passar hela livet. Samma här - eget, men inte konstigt.

    Lewis - Ståtligt på engelska. Malplacerat i Sverige/Norge och med ett svenskt/norskt efternamn.

    Vilhelm - Typiskt starkt, bra, gångbart och vackert. Blur aldrig fel. Var dock beredd på att det blir "Ville".

    Vidar - Hello starkt och ståtligt(och vackert) vikinganamn! Enkelt och bra på alla vis.

    Even - Fint, men lite intetsägande i mina öron. Görs kanske lätt om till Evan.

    Josef - bra och gångbart. Inte riktigt min grej bara.

    Jess -smeknamn. Engelskt smeknamn.

    1. Vidar

    2. Arild

    3. Espen

    4. Vilhelm

    5. Edgar

    6. Viljar

    7. Vegard

    8. Josef

    9. Matthis

    10. Even

    11. Lewis

    12. Jess


    Åh, vad jag älskar dina underbara utförliga svar i varje namn-tråd! <3

    - Lycka till med namnvalet, Lisa Says.
  • ALY538
    Norrut skrev 2020-09-15 12:04:39 följande:

    Kul med norska namn! Vi bor nära både Norge och Danmark och har släktingar där, så vi har debatterat mycket fram och tillbaka här hemma vad som fungerar i Sverige och inte - våra nordiska grannar har ju många namn gemensamma som inte alls är vanliga i Sverige. Glad

    Tycker att de flesta på din lista fungerar. Arild och Espen leder definitivt till fler frågor än Vidar och Vilhelm, men passar ändå in i den nya generationens mer generösa namnvariation (personligen älskar jag Espen!). Norge står högt i status, så nämner man bara släktbandet dit misstänker jag att de flesta skiner upp och ba "jahaaaa!"

    Mina enda invändningar:
    Vegard känns lite tungt och otympligt i Sverige
    Lewis går helt bort för mig eftersom det blir engelskt uttal
    Even gillar jag inte riktigt, men har ingen motivation till varför
    Jess känns lite flickigt? Korthugget.


    Håller med dig, Jess känns som ett engelskt smeknamn på Jessica eller dylikt.
Svar på tråden Vad tycker du om dessa pojknamn?