• Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 07:36
    5489 visningar
    104 svar
    104
    5489

    Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n

    Anonym (Realist) skrev 2020-09-14 07:28:06 följande:
    Du har helt rätt. En 20-åring är vuxen och ska själv ta ansvar för sin försörjning. Det är inte du som ska ?chippa in? med pengar utan 20-åringen själv. Säg åt mamman att sluta curla ungen och istället ställa krav på att dra in pengar, till exempel genom att ta ett extrajobb.
    Fast han är försörjningsskyldig.

    Ganska jobbig situation att hamna i som mor också kan jag säga.Hände mig med när sonen gick ut gymnasiet och jag nästan blev tvungen att kasta ut honom pga vår taskiga ekonomi och pga att han gick en krävande utbildning och pluggade så mycket att han aldrig hade kunnat ha ett jobb.
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 07:53
    #25
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-14 07:40:52 följande:

    Saknas väldigt mycket info. Känns inte som TS har koll på sina barn överhuvudtaget. Om 20-åringen inte klarade skolan finns det väl en anledning till det? Om hen nu läser in på komvux är det väl bra att stötta upp där så att den unge vuxne har en chans att komma in på arbetsmarknaden. Skaffa ett extrajobb är lätt att säga men vill du själv anställa en 20-åring utan gymnasieexamen i ditt företag TS? Så himla enkelt är det inte, särskilt inte nu med lågkonjunkturen efter Corona.

    Tanken att sätta lite press så att det vuxna barnet kommer igång är god men du verkar inte ha någon relation till dina barn alls, det låter som du pratar om främlingar. Och att du kan ha den hårda attityden handlar ju bara om att exet får ta allt ansvar och du slipper - hade dina barn bott hos dig hade du suttit med försörjningsbördan oavsett dina åsikter i frågan. Mat och husrum kommer du liksom inte undan då.

    Det är också lite provocerande att du är ok med att din del av försörjningen sköts av skattebetalarna när du själv har pengar. Det är dina barn.


    Tänkte själv detta med, min 22-åring som både har gymnasie och visst universitet bakom sig har jättesvårt att få extrajobb just nu. Verkar vara ungefär som på 90-talet igen. 
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 08:18
    #27
    Anonym (F) skrev 2020-09-14 08:14:35 följande:
    Varför hade han inte CSN?
    Det hade han, men det finns en gräns tycker jag. Barnen ska inte bli tvungna att försörja sina föräldrar. Och han var tvungen att lägga ganska mycket för att betala mellanskillnaden för mitt sänkta bostadsbidrag för yngre barn tex
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 08:19
    #28
    Anonym (F) skrev 2020-09-14 08:14:35 följande:
    Varför hade han inte CSN?
    Senare blev han själv sjukskriven för depression, men nekad försörjning av socialtjänsten under 7 månader, så det var en väldigt tuff period för oss alla ekonomiskt och psykiskt. Vissa månader fick vi söka hjälp hos kyrkan.
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 10:08
    #34
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 09:55:46 följande:

    Försörjningsplikten gäller vad jag vet bara om ungdomen inte avbrutit och senare påbörjat nya studier.


    Nej, det gäller när som barnet börjar studera igen på gymnasienivå, även efter uppehåll och om det är under 21.
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 10:10
    #35
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 09:55:46 följande:

    Försörjningsplikten gäller vad jag vet bara om ungdomen inte avbrutit och senare påbörjat nya studier.


    Och om det gäller att barnet inte har ett godkänt gymnasiebetyg. Hra man det så gäller dte inte.
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 10:24
    #37
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 10:18:48 följande:
    Jurist Peter Samuelsson svarar:
    Vår försörjningsplikt gentemot våra barn kvarstår till dess att de antingen har uppnått myndig ålder, 18 år, eller om de därefter går i grundskola, gymnasium eller annan liknande grundutbildning, dock som längst tills de har fyllt 21 år.

    Fadern har alltså rätt, när han säger att han inte längre är försörjningsskyldig eftersom sonen har avbrutit sina gymnasiestudier.

    Din son bör i den här situationen ansöka om försörjningsstöd från socialnämnden för att eventuellt få medel för sitt uppehälle såsom kläder, mat, hygienartiklar med mera. I en del kommuner beviljas även en skälig ersättning för ett barn som bor hemma hos en förälder. Du kan hitta mer om detta på www.socialstyrelsen.se där det även går att göra en provberäkning.
    Nej du har fel, eftersom han återupptagit gymnasiestudierna före han fyllt 21.Försörjningsstöd är väldigt svårt att få när man studerar oavsett.

    www.lawline.se/answers/12177

    lawline.se/answers/kan-foraldrar-bli-underhallsskyldiga-pa-nytt-om-barnet-aterupptar-skolgangen
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 10:53
    #46
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 10:31:16 följande:
    Jag har fel? Jag är vare sig man, jurist eller heter Peter Samuelsson.
    Nej, men jag antar att du citerar saker du själv tror på.
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 10:56
    #47
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 10:50:24 följande:
    Så här skrev jag:
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 09:55:46 följande:

    Försörjningsplikten gäller vad jag vet bara om ungdomen inte avbrutit och senare påbörjat nya studier.


    Så dök det upp en annan medlem och sade att jag hade fel. Då citerade jag juristen som sade precis det jag skrev i mitt första inlägg. Försörjningsplikten gäller inte om ungdomen avbrutit sin studier och senare återupptagit dem. 

    Så hur står det till med ts barn? Har hen avbrutit sina studier och senare återupptagit dem - då gäller inte försörjningsplikten. 
    Fast jag citerade jurister som menar att det inte spelar någon roll om barnet avbrutit studier och sedan återupptagit dem, så länge barnet har ofullständiga gymnasiebetyg och studerar på gymnasienivå för att komplettera dessa och är under 21 år.

    Detta bör då gälla ts barn.
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 11:07
    #53
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:00:01 följande:
    Det gjorde väl du också? Du citerade Lawline och jag Peter Samuelsson. Är du själv jurist så att du är kapabel att avgöra vem i saken Lawline vs Samuelsson som har rätt? Eller är du kanske lika lite jurist som jag eftersom du citerar Lawline i stället för tja, dig själv?

    Ts får väl skaffa verifierad kunskap om/när han tycker sig behöva den. 
    Varför är du så aggressiv?

    Jag är rätt säker på att jag har rätt, hade nyss ett barn i samma situation.
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 11:27
    #58
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:23:47 följande:
    Det måste jag säga att jag inte tycker framgår av lagtexten i föräldrabalken. Avbrutna studier kan knappast räknas som pågående skolgång. Men kanske ska det tolkas på annat sätt än jag förmår göra. 

    "Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."
    Jo, fast studierna pågår ju då före och efter avbrottet. 
  • Anonym (op)
    Tue 15 Sep 2020 14:51
    #90
    Anonym (Maja) skrev 2020-09-15 13:11:35 följande:

    Jag tycker TS låter som en väldigt verklighetsfrånvänd förälder. Vad är anledningen till att barnet inte fixat gymnasiet tidigare? Man får inte intrycket av att TS varit nån direkt stöttande förälder. En normalfuntad förälder vill väl det bästa för sina barn. Om exet har dålig ekonomi är det väl inte så konstigt om det blir svårt med en 20-åring i hemmet som vill ha mat/kläder/annat.

    Mitt äldsta barn har just börjat gymnasiet (Natur). Hon är duktig och ambitiös, men jag skulle ändå ha förståelse ifall nåt hände som gjorde att hon kom ur balans och inte orkade ta sig igenom. Och hör och häpna, hon är inriktad även på universitetsstudier där vi föräldrar också tänker stötta henne ekonomiskt. Ev. kanske hon får ta studielånet ändå så vi kan slänga in det i fonder eller nåt som kan få växa över tid så hon får ännu mer till insatsen till lägenhet så småningom. Och trots att vi gör detta är jag övertygad om att hon kommer stå stadigt på egna ben en vacker dag.


    Exakt så hade jag också gjort om jag hade haft ekonomisk möjlighet. Ser inget fel i att stötta sina barn så länge man kan och vill. Men så har jag själv inte fått den stöttningen hemifrån och fick flytta och försörja mig själv från jag var 16 år.
  • Anonym (op)
    Thu 17 Sep 2020 10:24
    Swarls skrev 2020-09-16 16:00:28 följande:
    Fast det stödet ska ju självklart komma ifrån hushållet där barnet bor och inte från ett annat hushåll :)

    Att barnet ska ha mat är ju inte pappans skyldighet ifall barnet bor hos mamman eller vice versa.
    Varför ska det komma från det hushållet där barnet bor? Rimligtvis är det väl det hushållet som redan står för det mesta ekonomiskt.

    Är det mest jag som inte bara ser mina barn som transaktioner och vill att de ska få ett bättre liv än jag haft?
Svar på tråden Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n