• Anonym (Barn eller?)

    Barn eller ej?

    Som rubriken lyder...såklart en jättesvår fråga att resonera kring, men för en rådvill som mig så är jag nyfiken på alla inspel, gärna från er som redan har barn, eller som varit i liknande situation.

    Jag 41år och har inga barn, bra jobb och välordnat, ett gott liv.

    Träffade min man/kille sent i livet, för ett år sedan ungefär. Han har tre barn Simhallen är en fantastisk pappa till sedan innan och kan tänka sig fler-om jag vill.

    En kan tycka att det är sent påtänkt, men då jag hade problem med en sjukdom under de år då man som kvinna enl den förbannade normen ska skaffa barn, så har det, i kombination med något år för mkt som singel inte blivit av. Nu är jag jaghelt fri ifrån sjukdomen.

    Jag är så kluven kring det här...å ena sidan som jag tycker att det vore fantastiskt med ett barn, inte mer, så känner jag att det praktiska blir lite hisnande.

    Att få ihop vår logistik med övriga barn, som iofs är ganska stora nu....till att vara med i olika aktiviteter där jag lär vara bland de äldre hela tiden....har även endast min pappa kvar i livet, och han är för gammal för att finnas där som delaktig morförälder....min mans föräldrar är iofs desto piggare, och detta spelar kanske inte så stor roll, men att ha ett familjenätverk är ändå lite viktigt och det har inte jag så självklart.

    Jag vet inte hur mkt jag ska gå på praktikaliteter kontra lust...och vill jag verkligen så gärna ha barn....det är mest att jag känner att det ändå ngnstans känns liiite vemodigt om det inte skulle bli...

    Elaka påhopp från troll, prusiluskor eller Likande undanbedes, jag försöker bara bolla ett litet livssdilemma här, och jag är tacksam för lite hjälp att komma framåt i vad jag vill, skräms nog rätt mkt av endera utgång...

  • Svar på tråden Barn eller ej?
  • Anonym (Tips från coachen)

    Blunda och föreställ dig ditt liv om fem-tio år eller så. Fundera på hur det skulle se ut om ni hade barn. Fundera på hur det skulle se ut om ni inte hade barn. Vilken bild gör dig lyckligast? Det var så jag valde.

  • Anonym (Tips från coachen)
    Och det praktiska löser sig alltid förresten :) Med eller utan familjestöd.
  • Anonym (Y)

    Gör som din magkänsla säger, tänker jag
    Försök att inte jämföra dig inte med andra


     

  • Anonym (Framtiden)

    Du får tänka flera år framåt helt enkelt. Hur vill du att livet ska se ut då? Är livet tänkbart eller otänkbart utan egna barn? Om du vill ha barn brinner det i knutarna och ni måste försöka på en gång. Det blir snabbt svårare och svårare efter 40 så man kan inte grubbla länge. ÄD är ett alternativ många år till ifall ni inte lyckas. Eller också känner du efter lite eftertanke att jo, jag kan leva utan egna barn också och då kan du släppa tanken.

    Det praktiska löser sig självklart om du väl får barn. Och far-och morföräldrar är inget måste. Min pappa dog när jag var 22. Mamma är knäpp. Svärfar död och svärmor dement. Men det går ju ändå. Det finns annat folk i våra barns liv. Och ert gemensamma barn skulle ju dessutom få 3 syskon! Inte alla förunnat. Glad

  • Anonym (Ja)

    Även om du inte har hjälp av dina föräldrar så får ju barnet äldre syskon. Om några år kanske de kan vara barnvakt? Väldigt praktiskt. Om du vill så kör. Jag var 41 när jag fick barn. Det bästa som hänt. Det praktiska är inte så komplicerat om man bara vill. Tror du vill eftersom du skapar tråd och skulle bli vemodig annars. Jag har aldrig känt mig för gammal. Hade svårt att få barn, det var inte mitt fel, inte mitt val. Nu är vi en familj som alla andra, något äldre men inget jag tänker på. Finns många 40plus mammor därute har jag märkt.

  • Anonym (A)
    Anonym (Y) skrev 2020-09-14 16:39:36 följande:

    Gör som din magkänsla säger, tänker jag
    Försök att inte jämföra dig inte med andra


     


    Håller med
  • Anonym (Elin79)

    Du ska helt strunta i hur andra gör, hur man "bör" göra, vad släkt och vänner tycker osv. Vill du ha barn eller inte.
    Är svaret ja på den frågan bör man inte skjuta på beslutet alltför länge. För då hamnar man i snurren med att man vill göra det först och sen vill man hinna det och sen ska man bara göra det också... och sen funkar det inte längre.
    Barn är ju inte the end of the road så att säga. Du kan göra massor av saker senare, även MED barn.
    Kanske inte på samma spontana och fria sätt, tänker främst på resor och att spontant dra iväg på weekend med övernattning med en kompis eller med din man.  Man får planera lite mer. Men ta verkligen en funderare.

    32 är ingen ålder så sett, jag har många kompisar som är födda sent 70-tal eller början på 80-talet som nyss fått sina första barn, dvs kring 38-40 där. Sen är det klart att det kan bli tuffare för dem om de önskar sig fler barn och inte vill köra på direkt med syskon. Så tänk även på hur många barn ni vill ha, och hur länge det är rimligt att vänta.

  • Anonym (Framtiden)
    Anonym (Elin79) skrev 2020-09-15 08:15:09 följande:
    Du ska helt strunta i hur andra gör, hur man "bör" göra, vad släkt och vänner tycker osv. Vill du ha barn eller inte.
    Är svaret ja på den frågan bör man inte skjuta på beslutet alltför länge. För då hamnar man i snurren med att man vill göra det först och sen vill man hinna det och sen ska man bara göra det också... och sen funkar det inte längre.
    Barn är ju inte the end of the road så att säga. Du kan göra massor av saker senare, även MED barn.
    Kanske inte på samma spontana och fria sätt, tänker främst på resor och att spontant dra iväg på weekend med övernattning med en kompis eller med din man.  Man får planera lite mer. Men ta verkligen en funderare.

    32 är ingen ålder så sett, jag har många kompisar som är födda sent 70-tal eller början på 80-talet som nyss fått sina första barn, dvs kring 38-40 där. Sen är det klart att det kan bli tuffare för dem om de önskar sig fler barn och inte vill köra på direkt med syskon. Så tänk även på hur många barn ni vill ha, och hur länge det är rimligt att vänta.
    Ts är 41 så inte mycket tid att grubbla eller försöka om hon vill ha barn.
  • Anonym (Go girl)
    Anonym (Barn eller?) skrev 2020-09-14 16:32:26 följande:

    Som rubriken lyder...såklart en jättesvår fråga att resonera kring, men för en rådvill som mig så är jag nyfiken på alla inspel, gärna från er som redan har barn, eller som varit i liknande situation.

    Jag 41år och har inga barn, bra jobb och välordnat, ett gott liv.

    Träffade min man/kille sent i livet, för ett år sedan ungefär. Han har tre barn Simhallen är en fantastisk pappa till sedan innan och kan tänka sig fler-om jag vill.

    En kan tycka att det är sent påtänkt, men då jag hade problem med en sjukdom under de år då man som kvinna enl den förbannade normen ska skaffa barn, så har det, i kombination med något år för mkt som singel inte blivit av. Nu är jag jaghelt fri ifrån sjukdomen.

    Jag är så kluven kring det här...å ena sidan som jag tycker att det vore fantastiskt med ett barn, inte mer, så känner jag att det praktiska blir lite hisnande.

    Att få ihop vår logistik med övriga barn, som iofs är ganska stora nu....till att vara med i olika aktiviteter där jag lär vara bland de äldre hela tiden....har även endast min pappa kvar i livet, och han är för gammal för att finnas där som delaktig morförälder....min mans föräldrar är iofs desto piggare, och detta spelar kanske inte så stor roll, men att ha ett familjenätverk är ändå lite viktigt och det har inte jag så självklart.

    Jag vet inte hur mkt jag ska gå på praktikaliteter kontra lust...och vill jag verkligen så gärna ha barn....det är mest att jag känner att det ändå ngnstans känns liiite vemodigt om det inte skulle bli...

    Elaka påhopp från troll, prusiluskor eller Likande undanbedes, jag försöker bara bolla ett litet livssdilemma här, och jag är tacksam för lite hjälp att komma framåt i vad jag vill, skräms nog rätt mkt av endera utgång...


    Med tanke på din ålder så är det väl inget att fundera över? Kör, och funkar det så funkar det. Väldigt liten chans vid 41 men du vet ju inte om det funkar för dig förrän du provat, och provar du inte nu så kommer du grubbla resten av ditt liv över om det hade funkat eller inte.
  • Pope Joan II
    Anonym (Framtiden) skrev 2020-09-15 12:31:19 följande:
    Ts är 41 så inte mycket tid att grubbla eller försöka om hon vill ha barn.
    Ingen tid alls skulle jag säga. 
  • Anonym (Framtiden)
    Pope Joan II skrev 2020-09-15 13:31:17 följande:
    Ingen tid alls skulle jag säga. 
    Nej, egentligen, men jag ville inte uttrycka mig så starkt. Har bekanta som börjat då och fått barn så det går ju ibland.  En fick tom 2 barn- vid 42 och 46.
Svar på tråden Barn eller ej?