• Anonym (Less)

    Min egocentriska högtravande blodsugande syster

    Uppväxta i olika familjer, bara samma pappa. 5 års åldersskillnad. Jag har familj och barn (2 gemensamma under 5 och 2 bonusbarn 10+). Systern singel utan barn.

    Systern singel sedan 3 år tillbaka, levde under några år med en kille som hade mycket pengar, reste mycket, fick ofta fina kläder och dyrt smink osv av honom. Bodde på en fin adress centralt.

    När det tog slut så fick hon flytta till en hyresrätt i mindre bra område och börja jobba igen, på ett dåligt betalt arbete. Under de år de var tillsammans fnös hon ofta över att jag och maken bara bor på billiga hotell (typ 1000kr natten), att jag mest handlar skitkläder på hm osv.

    Blir så vansinnigt irriterad på hur hon gång

    på gång trampar på mig och min familj, utnyttjar oss, manipulerar, fryser ut vissa i familjen (typ min man och bonusbarnen), säger elaka saker och är allmänt dryg.

    Mest irriterad blir jag på mig själv som inte säger ifrån.

    Har så många exempel på otrevligheter, pikar och dryghet så jag skulle kunna prata i timmar.

    - vi blir aldrig inbjudna till henne. Vi bjuder på middag, chips, godis och vin (om det är typ lördag) 3-4 ggr i månaden, ibland oftare. Var 3-4 gång tar hon med sig en blombukett (typ tulpaner/rosor), en chipspåse eller en vinflaska. Men aldrig att hon bjuder tillbaka. Ser dock på FB att hon har vänner på middag 1-2 ggr/vecka.

    Jul, påsk, midsommar tas det alltid för givet att hon ska till oss och bara äta en massa. Hon smsar på vägen hit: säg till om det saknas nåt, så kan jag handla på vägen!

    Ofta sitter hon och petar i maten, särskilt om vi ansträngt oss och verkligen lagat något extra gott. Typ neeeej tack, jag gillar inte sånt bröd (hembakat), eller nej tack, ingen efterrätt för mig, för sött!!! ( creme brulee) eller Jaha, har ni morötter i köttfärssåsen?????! Väldigt sällan någon kommentar att det är gott.

    Vi har renoverat ganska mycket, men typ aldrig att hon säger att det är fint, snarare: jaha, grön tapet, ja det kanske passar i ett sovrum ja.... har vi köpt ny fin tv så låtsas hon som inget. Har jag en ny tröja så ser hon den inte.

    Bonusbarnen ignorerar hon gärna. Frågar aldrig vad dom önskar dig när dom fyller år, utan köper bara nåt ganska tråkigt och billigt. Till våra gemensamma barn lägger hon mycket pengar och energi, och sen är det sååå viktigt att alla ska sitta och beundra presenterna de får. Detta trots att jag poängterat att alla barn ska behandlas lika!

    När jag fyllde år sist hade hon köpt en hotellnatt till mig, och henne !!!! Hon tyckte på allvar att jag behövde komma iväg lite och lämna barn och make själva, så hon och jag kunde njuta i lugn och ro.

    Man ger väl ändå presenten till den som fyller år och låter den få bestämma sällskapet själv?

    Om vi lagar mat medans hon är här ska hon stå och peta och kommentera på allt från att det blir för mycket vatten i soppan till hur stora bitar osten ska skäras i.

    Sist sa hon att min handkräm luktade fruktansvärt illa, när jag hämtade till henne då hon sa att hon var så torr om händerna.

    Blir så less och trött.

    Nu har hon dessutom börjat frysa ut mig genom att bara bjuda vår tredje syster (som för mig är bonussyster, komplicerat jag vet) och deras mamma på olika saker. Förut har vi alltid setts allihopa vid födelsedagar osv. Men när hon ordnar så att de tre åker iväg själv på spa när tredje systern fyller år och jag inte ens tillfrågas, och liknande saker hela tiden händer, ja då känner man sig utfryst, som om hon gör det med flit.

    Vet egentligen inte vad jag vill med tråden. Bara få berätta typ. Fler som har liknande systrar etc?

  • Svar på tråden Min egocentriska högtravande blodsugande syster
  • Anonym (X)

    Jag tycker att hotellnatten var en fin present. Det är fin tanke att hon vill att bara ni två ska umgås.

    Har du någon gång frågar/sagt: Kan vi komma till dig den här helgen?

  • Anonym (Less)
    Anonym (X) skrev 2020-09-14 23:26:45 följande:

    Jag tycker att hotellnatten var en fin present. Det är fin tanke att hon vill att bara ni två ska umgås.

    Har du någon gång frågar/sagt: Kan vi komma till dig den här helgen?


    Ja, en fin present om man bortser från att hon alltid vill ha mig för mig själv, på olika sätt försöker separera mig från resten av familjen som inte är intressant. Men såklart kan man se olika på saken.

    Jo jag har frågat flera gånger om vi får komma över. Sist sa hon att hon hade så stökigt hemma. Andra gånger att det är enklare för henne om hon bara kommer direkt efter jobbet. Eller att hon ändå har vägarna förbi så hon kommer till oss istället. Etc etc. Så jo jag har frågat och visat att både jag själv vill komma och även hela familjen.
  • Kvittning
    Anonym (Less) skrev 2020-09-14 23:45:50 följande:
    Ja, en fin present om man bortser från att hon alltid vill ha mig för mig själv, på olika sätt försöker separera mig från resten av familjen som inte är intressant. Men såklart kan man se olika på saken.

    Jo jag har frågat flera gånger om vi får komma över. Sist sa hon att hon hade så stökigt hemma. Andra gånger att det är enklare för henne om hon bara kommer direkt efter jobbet. Eller att hon ändå har vägarna förbi så hon kommer till oss istället. Etc etc. Så jo jag har frågat och visat att både jag själv vill komma och även hela familjen.
    Då kanske du ska vara mer tydlig. Säg att det är hennes tur helt enkelt. Sedan är ju ni många fler så jag kan ju tycka att det är rimligt att ni ses oftare hos dig, men inte hela tiden. 
  • Anonym (Less)
    Kvittning skrev 2020-09-15 07:23:59 följande:

    Då kanske du ska vara mer tydlig. Säg att det är hennes tur helt enkelt. Sedan är ju ni många fler så jag kan ju tycka att det är rimligt att ni ses oftare hos dig, men inte hela tiden. 


    Precis, ja håller med. Har under senaste 5 åren varit en gång hemma hos henne. Då skulle hon ha skjuts och jag plockade upp henne. Så himla märkligt.
  • Ms anybody

    Ojojoj.. Nä du är inte ensam om att ha en jobbig syster.

    Jag har själv en storasyster 6 år äldre än mig och samma föräldrar.

    Hon har fryst ut mig sen dag 1. Jag har aldrig varit bjuden hem till henne.

    Vi firar jul hemma hos henne och hennes man så att hon förbli nöjd. (Hon har hotar mina föräldrar att de aldrig får träffa barnbarnen annars).

    Och jag är aldrig bjuden såklart. Jag åker med mina föräldrar på ett bananskal varje jul hem till henne. Och varje gång visa hon hur ovälkommen jag är och att jag inte tillhör denna familj.

    Hon har även sagt hon vill jag ska betala för julmaten jag äter. Men då är det förstås bara jag som ska betala.

    Jag tog med sprit, hemmagjorda köttbullar och efterätt och julgodis och sånt men det dög ej.

    Jag köper alltid fina julklappar både till systern hennes man och deras 2 barn men själv fick jag något under 50 lappen. Och då kan jag tillägga att de båda har välbetalda jobb. Hon tjänar ungefär 4-5 gånger mer än mig och det gör hennes man också.

    Jag köpte en gång presenter till hennes barn ( ingen speciell anledning). och sen samma dag skulle vi beställa hem pizza hem till dem och äta. Jag mamma pappa min syster och hennes familj och hennes mans familj.

    De slutade med att de bjöd alla på pizza utan mig. Vilket var ok. Men jag valde att ha min pizza sås i en lite plast behållare istället för på pizzan och den såsen tog hon och åt upp trots hon vet den var min.

    Idag är jag gift men inget är förändrat. Jo min man blir också utfryst. De kom på besök till mina föräldrar där vi bor. (Vi bor i olika städer). Och vi skulle gå ut och äta. Min systers hennes mans syster var också med och mina föräldra och jag och min man. De bjöd alla på middag ute på krogen förutom mig och min man vilket var en tydlig utfrysning.

    Till och med servitrisen reagerade. För min syster pekade specifikt på mig och min man och sa- deras betalar vi inte.

    Men vi är vana.

    Nu har hon börjat frysa ut våra föräldrar också och jag kommer inte dit mer pga hennes utfrysningar. Vi är helt enkelt inte välkomna. Och i denna vevan så har pappa blivit svårt sjuk. Så det är så sorgligt att hon gör så.

    Men vi har förstått att hennes man försöker få henne att sluta frysa ut alla vilket har let till stora bråk mellan dem men nu har han gett upp.

    Men sen jag var liten så har min stora syster alltid varit arg och inåtvänd. Mina föräldrar tror det beror på svartsjuka från när jag föddes. Men vem vet..

    Jo jobbig syster har jag.

  • Anonym (Det)
    Ms anybody skrev 2020-09-15 09:26:48 följande:

    Ojojoj.. Nä du är inte ensam om att ha en jobbig syster.

    Jag har själv en storasyster 6 år äldre än mig och samma föräldrar.

    Hon har fryst ut mig sen dag 1. Jag har aldrig varit bjuden hem till henne.

    Vi firar jul hemma hos henne och hennes man så att hon förbli nöjd. (Hon har hotar mina föräldrar att de aldrig får träffa barnbarnen annars).

    Och jag är aldrig bjuden såklart. Jag åker med mina föräldrar på ett bananskal varje jul hem till henne. Och varje gång visa hon hur ovälkommen jag är och att jag inte tillhör denna familj.

    Hon har även sagt hon vill jag ska betala för julmaten jag äter. Men då är det förstås bara jag som ska betala.

    Jag tog med sprit, hemmagjorda köttbullar och efterätt och julgodis och sånt men det dög ej.

    Jag köper alltid fina julklappar både till systern hennes man och deras 2 barn men själv fick jag något under 50 lappen. Och då kan jag tillägga att de båda har välbetalda jobb. Hon tjänar ungefär 4-5 gånger mer än mig och det gör hennes man också.

    Jag köpte en gång presenter till hennes barn ( ingen speciell anledning). och sen samma dag skulle vi beställa hem pizza hem till dem och äta. Jag mamma pappa min syster och hennes familj och hennes mans familj.

    De slutade med att de bjöd alla på pizza utan mig. Vilket var ok. Men jag valde att ha min pizza sås i en lite plast behållare istället för på pizzan och den såsen tog hon och åt upp trots hon vet den var min.

    Idag är jag gift men inget är förändrat. Jo min man blir också utfryst. De kom på besök till mina föräldrar där vi bor. (Vi bor i olika städer). Och vi skulle gå ut och äta. Min systers hennes mans syster var också med och mina föräldra och jag och min man. De bjöd alla på middag ute på krogen förutom mig och min man vilket var en tydlig utfrysning.

    Till och med servitrisen reagerade. För min syster pekade specifikt på mig och min man och sa- deras betalar vi inte.

    Men vi är vana.

    Nu har hon börjat frysa ut våra föräldrar också och jag kommer inte dit mer pga hennes utfrysningar. Vi är helt enkelt inte välkomna. Och i denna vevan så har pappa blivit svårt sjuk. Så det är så sorgligt att hon gör så.

    Men vi har förstått att hennes man försöker få henne att sluta frysa ut alla vilket har let till stora bråk mellan dem men nu har han gett upp.

    Men sen jag var liten så har min stora syster alltid varit arg och inåtvänd. Mina föräldrar tror det beror på svartsjuka från när jag föddes. Men vem vet..

    Jo jobbig syster har jag.


    Spara pengarna du slösar på din syster och gå till en bra terapeut så du har styrka och självkänsla att stå upp för dig själv.
  • Anonym (förstår inte)

    Men jag förstår inte riktigt. Du blir sur för att hon köper en hotellnatt till dig och sig. Det vill/kan du absolut inte åka på. Samtidigt blir du lika sur över att hon åker på spa med andra släktingar. Då vill du bli medbjuden... Hur ska du ha det, egentligen? 

    Men visst, jag håller med om att hon verkar påfrestande på vissa sätt. Samtidigt tycker jag det är ganska naturligt att ni oftast ses hemma hos er när ni är sex stycken och hon bara är en.

    Inte heller tycker jag det är särskilt konstigt att hon ger finare presenter till sina syskonbarn än dina bonusbarn. För strängt taget är hon ju inte alls släkt med dem eller behöver ha någon särskild relation till dem. (Även om hon naturligtvis inte ska vara otrevlig.) 

    Men samtidigt har jag som sagt känslan lite av att du letar fel på henne. Att du är så irriterad på henne att hon liksom inte kan göra rätt, hur hon än beter sig. Tror du att det ligger något i det? 

    För övrigt är vi många som har mer eller mindre påfrestande syskon. Det där med att säga att en handkräm luktar illa och så vidare, hade jag inte ens reagerat på. Så där kan båda mina systrar bete sig. Typ: "Vilka fula handdukar du har!" !Ska du verkligen ha de där strumpbyxorna till den klänningen?" och så vidare.

    Vissa syskon eller andra nära släktingar tycker väl att de kan vara så pass "ärliga" (även om du och jag nog mest tycker det är oförskämt) mot sina närstående. Man får låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Så länge de inte är rent ut sagt elaka (som hon som här i tråden berättade hur hennes syster frös ut henne totalt på olika sätt. Där går gränsen, tycker jag.) 

    Men din syster känns mer som lite obetänksam och egoistisk. Kanske ska du dra ner lite på kontakten ett tag för att få andas lite. Men att säga upp kontakten på grund av hennes beteende, skulle i alla fall inte jag göra. Men jag kanske har en lite mer förlåtande attityd till mina systrar. 

  • Mrs Moneybags

    Sluta bjud in henne så ofta.

    När det är familjehögtider: delegera uppgifter till alla som kommer i god tid förväg. Annars är det lätt att stå där med allt jobb och folk bara kommer och hälsar på och äter och åker hem utan att hjälpa till med något....

  • Anonym (åc)
    Ms anybody skrev 2020-09-15 09:26:48 följande:

    Ojojoj.. Nä du är inte ensam om att ha en jobbig syster.

    Jag har själv en storasyster 6 år äldre än mig och samma föräldrar.

    Hon har fryst ut mig sen dag 1. Jag har aldrig varit bjuden hem till henne.

    Vi firar jul hemma hos henne och hennes man så att hon förbli nöjd. (Hon har hotar mina föräldrar att de aldrig får träffa barnbarnen annars).

    Och jag är aldrig bjuden såklart. Jag åker med mina föräldrar på ett bananskal varje jul hem till henne. Och varje gång visa hon hur ovälkommen jag är och att jag inte tillhör denna familj.

    Hon har även sagt hon vill jag ska betala för julmaten jag äter. Men då är det förstås bara jag som ska betala.

    Jag tog med sprit, hemmagjorda köttbullar och efterätt och julgodis och sånt men det dög ej.

    Jag köper alltid fina julklappar både till systern hennes man och deras 2 barn men själv fick jag något under 50 lappen. Och då kan jag tillägga att de båda har välbetalda jobb. Hon tjänar ungefär 4-5 gånger mer än mig och det gör hennes man också.

    Jag köpte en gång presenter till hennes barn ( ingen speciell anledning). och sen samma dag skulle vi beställa hem pizza hem till dem och äta. Jag mamma pappa min syster och hennes familj och hennes mans familj.

    De slutade med att de bjöd alla på pizza utan mig. Vilket var ok. Men jag valde att ha min pizza sås i en lite plast behållare istället för på pizzan och den såsen tog hon och åt upp trots hon vet den var min.

    Idag är jag gift men inget är förändrat. Jo min man blir också utfryst. De kom på besök till mina föräldrar där vi bor. (Vi bor i olika städer). Och vi skulle gå ut och äta. Min systers hennes mans syster var också med och mina föräldra och jag och min man. De bjöd alla på middag ute på krogen förutom mig och min man vilket var en tydlig utfrysning.

    Till och med servitrisen reagerade. För min syster pekade specifikt på mig och min man och sa- deras betalar vi inte.

    Men vi är vana.

    Nu har hon börjat frysa ut våra föräldrar också och jag kommer inte dit mer pga hennes utfrysningar. Vi är helt enkelt inte välkomna. Och i denna vevan så har pappa blivit svårt sjuk. Så det är så sorgligt att hon gör så.

    Men vi har förstått att hennes man försöker få henne att sluta frysa ut alla vilket har let till stora bråk mellan dem men nu har han gett upp.

    Men sen jag var liten så har min stora syster alltid varit arg och inåtvänd. Mina föräldrar tror det beror på svartsjuka från när jag föddes. Men vem vet..

    Jo jobbig syster har jag.


    Varför har du tillåtit att din syster har pissat ner dig?

  • Anonym (Det)
    Anonym (åc) skrev 2020-09-15 13:51:47 följande:

    Varför har du tillåtit att din syster har pissat ner dig?


    Samt pissat ner hennes man.
Svar på tråden Min egocentriska högtravande blodsugande syster