• Inibini

    Utbränd pga mobbning

    Hej, jag har jobbat inom min bransch i närmare 20 år och har alltid upplevt att jag är en respekterad kollega som kan det jag gör och har lätt att funka med folk i stort. I våras fick jag en ny kollega som jag genast kände att det var svårt att samarbeta med. Det här låter nog rätt bisarrt, men redan efter ett par månader hade hon fått mig att tappa greppet. Gradvis tryckte hon ned mig, hängde ut mig inför andra, gav nålstick och back-stabs och kom under huden på mig på ett sätt jag aldrig upplevt förut med någon annan. Dessutom vände hon övriga gruppmedlemmar emot mig, oftast väldigt subtilt för andra men tydligt för mig. Mitt självförtroende sjönk, jag kände mig helt oduglig (och var det till slut också pga hur jag mådde). I somras blev hon dessutom min chef trots att jag flaggat situationen för min tidigare chef och denna flaggat det till HR. Jag började sova dåligt, vakna tidigt och grubbla över hur jag skulle lösa olika arbetsuppgifter och hur jag skulle kommunicera med henne utan att bli ännu mer knäckt. Jag blev skör och grät ofta, vimsig och glömsk. Kunde bre en macka och glömma äta den, glömde bort enkla ord, och hur gör man egentligen när man kör bil i en rondell... jag fick hjärtklappningar och tryck över bröstet, ångest. Tillslut gick jag stenhårt in i väggen och blev sjukskriven för första gången i mitt liv. Här är jag nu. Min arbetsplats gör inte mkt för att hjälpa mig hitta någon annan tjänst på jobbet utanför den här gruppen (detta har jag bett dem om), de verkar ha skygglapparna på vad gäller mobbingsituationen och i läkarens intyg står heller inget om varför jag fick utmattningssyndrom, bara om effekterna av det på min arbetsförmåga. Jag inser dock att det bästa för mig är att hitta ett nytt jobb utanför den här arbetsplatsen (som är liten) och har börjat söka annat. Men det kan ta tid, varken arbetsmarknaden eller jag är på topp just nu. 


    Är det viktigt när jag ansöker om sjukpenning att det framgår att jag blev sjuk pga mobbning? Och vid en eventuell förlängning av sjukskrivning (att gå tillbaks till samma chef och grupp är ungefär liktydigt med att slänga mig till lejonen, då blir jag förstås sämre igen!). Är det viktigt att det framgår att orsaken var mobbning? Eller spelar det ingen roll för försäkringskassans bedömning? Kan jag prata med FK om sånt här? Vet inte hur jag ska se på FK, är de där för att hjälpa eller stjälpa liksom? Eller måste jag tänka strategiskt? De vill väl att få mig frisk och tillbaks i arbete och då är det väl viktigt att de förstår att det var chefen och gruppen som gjorde mig sjuk? Hoppas att någon som har lite erfarenhet kan ge mig lite tips. Är ju inte på topp direkt och det känns väldigt svårt att ?tala för sin sak? när man känner sig såhär usel och nedtryckt i skorna. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Utbränd pga mobbning
  • Anonym (Tj)

    Det här ska du absolut inte släppa. Har du kontaktat facket och bett om hjälp?

    Din arbetsgivare begår ett brott om dom inte har lyssnat på dig.

Svar på tråden Utbränd pga mobbning