• Tue 15 Sep 2020 12:20
    1048 visningar
    18 svar
    +1
    18
    1048

    Varför räknar Skilda föräldrar kronor och ören?

    Jag tror många ensamstående har väldigt snäva ekonomiska marginaler, as simple as that.

  • Tue 15 Sep 2020 17:17
    #14
    Törstiga tuppen skrev 2020-09-15 12:29:55 följande:

    Ja, så kanske det är. Men lite mat 3 dagar extra på en månad? Det kostar ingenting!

    Jag känner många ensamstående. De sitter inte hemma och käkar blodpudding på sin barnfria vecka för att kunna unna sitt barn det den behöver Utan passar på att gå ut med vänner osv. Sedan piper man över några extra varmkorvar veckan efter liksom.


    Nja, riktigt så enkelt är det nog inte. Barn ska ha mat, ja, men de ska också tas om hand, hämtas och lämnas, skjutsas till fritidsaktiviteter och kompisar. Man läser läxor, frågar om skoldagen, lagar middag, städar mm mm.

    Kanske har man ett upplägg där man jobbar mer när man inte har barnen, eller så snålar man in på mat och bensin för att ha pengar till det när barnen kommer. Andra föräldrar kan ha svårigheter med att klara av att hantera logistik och engagemang ens på halvtid.

    Det du ser utifrån är förmodligen sällan hela bilden.
  • Wed 16 Sep 2020 08:44
    #17
    Törstiga tuppen skrev 2020-09-15 17:51:58 följande:

    Själv är jag alltid förälder. 365 dagar i veckan oavsett var mina barn befinner sig. Mina barn är äldre tonåringar och vet jag att dom är på fest någonstans så avstår jag att dricka infall något händer. Att man jobbar mer eller planerar annat på sina barnlediga dagar förstår jag. Det är mer att man förnekar barnen nödvändiga saker eller vill göra avdrag på underhåll för enstaka dagar som jag vänder mig emot. [/

    [quote=80647250][quote-nick]Törstiga tuppen skrev 2020-09-15 17:51:58 följande:[/quote-nick]Själv är jag alltid förälder. 365 dagar i veckan oavsett var mina barn befinner sig. Mina barn är äldre tonåringar och vet jag att dom är på fest någonstans så avstår jag att dricka infall något händer. Att man jobbar mer eller planerar annat på sina barnlediga dagar förstår jag. Det är mer att man förnekar barnen nödvändiga saker eller vill göra avdrag på underhåll för enstaka dagar som jag vänder mig emot. 


    Ja, det är klart man är förälder alltid även om 365 dagar per vecka låter ganska tufft, haha :)

    Mina barn bor heltid hos mig och jag har god ekonomi men jag ser ju skilda föräldrar i min omgivning som har det tufft ekonomiskt. Jag tror inte att bråk om pengar beror på att man ?ändrat inställning till sina barn? som du skriver i din trådstart. Jag tror att det ofta beror på snäva ekonomiska marginaler.

    Ett annat scenario som nog förekommer är att man retar upp sig på att exet ständigt smiter undan utgifter och lastar både praktiskt och ekonomiskt ansvar över på den andra föräldern. Att då vägra betala kan vara ett sätt att sätta press på exmaken eller ex-frun.
Svar på tråden Varför räknar Skilda föräldrar kronor och ören?