• Anonym (?)
    Tue 15 Sep 2020 15:09
    717 visningar
    39 svar
    39
    717

    Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!

    Någon som har mer koll och vet hur det ser ut?

    Är arbetslös sedan några månader tillbaka efter universitetsstudier. Har letat efter ett deltidsjobb och sökt väldigt många utan svar. Vill jobba ca 2-4 dagar i veckan medan jag startar upp eget företag.

    Nu ÄNTLIGEN så var det någon som hörde av sig. Hon frågade vad jag gjorde mer, om jag jobbade eller pluggade, och jag sa nej och som det var. Då fick de tydligen inte anställa pga facket?!

    Går det inte att frivilligt jobba deltid alls eller? Eller gäller det enbart bemanningsföretag? Detta var ett bemanningsföretag. Vart kan jag läsa mer om detta?

  • Svar på tråden Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!
  • Tue 15 Sep 2020 21:13
    #21
    Anonym (.) skrev 2020-09-15 17:28:51 följande:
    I just vården är det otaliga som tvingas till deltid. Visst finns det de som vill ha deltid men de är få jämfört med de som vill kunna försörja sig själva.

    Det är alltså snart  inte längre ok (för vården) att bara erbjuda deltid för att det kostar minst för arbetsgivaren. Där jag har jobbar är det bara varit en handfull heltidsanställda (av ca 100), resten har tvingats acceptera deltid i varierande grad. När jag började frågade kollegor förvånat hur just jag lyckats få heltid. Det enkla svaret var att jag krävde det, annars hade jag sökt mig någon annan stans. Det säger lite hur frivilligt alla deltider är i vården? Kollegor ska inte bli förvånade och heltid ska vara naturligt när man vill ha det.

    Du kan alltid söka och testa. Du kommer som sagt bara få timanställning vilket innebär att du kan gå på minuten om du känner att du inte orkar med det.
    Nu går alla tjänster ut på heltid. Man får önska ändrad sysselsättningsgrad två gånger per år men bara uppåt inte ner. Jag hade tur att bli anställd på en 75% tjänst och skulle inte vilja ha mer i vården. Det finns de som vill gå ner från heltid till deltid för att de inte orkar men blir nekade och då säger de upp sig istället. Heltid ska vara normen för de som vill, likaväl som deltid ska finnas som val.
  • Anonym (.)
    Wed 16 Sep 2020 09:01
    #22
    elmadumle skrev 2020-09-15 21:13:36 följande:
    Nu går alla tjänster ut på heltid. Man får önska ändrad sysselsättningsgrad två gånger per år men bara uppåt inte ner. Jag hade tur att bli anställd på en 75% tjänst och skulle inte vilja ha mer i vården. Det finns de som vill gå ner från heltid till deltid för att de inte orkar men blir nekade och då säger de upp sig istället. Heltid ska vara normen för de som vill, likaväl som deltid ska finnas som val.
    Jag känner till allt det där. Men det har ingen betydelse för sanningen ÄR fortfarande att väldigt många i vården tvingas till deltid fastän de inte vill. De överstiger numerärt vida de som vill gå ner i tid.
    Idag i vården måste det faktiskt vara så att heltid är norm. Det måste vara så tills arbetsgivarna ger alla en möjlighet att försörja sig på sin lön. Det är inte så idag i vården och omsorgen.7

    Först när ALLA har en möjlighet att försörja sig på sin egen lön kan man börja prata om frivillig deltid. Helt enkelt för att arbetsgivarna inte ska kunna utnyttja denna "frivillighet".
  • Anonym (q)
    Wed 16 Sep 2020 10:13
    #23

    Ser att du fått många svar, vill bara understryka att det är bemanningsföretagen som har detta som regel, det brukar alltid stå med i annonserna. Det är för att de ska kunna anställa folk med sämre villkor och betala mindre skatt för oss.
    Har du registrerat företag och kan uppge att du jobbar minst 50% med det så är du aktuell för dessa tjänster. Det brukar inte vara någon som kontrollerar vad du tjänar, man kan ju jobba 100% med ett företag som inte är lönsamt i många år och inte plocka ut nån lön. Poängen är att du ska ha en annan huvudsaklig sysselsättning än deras tjänst, så de kommer undan arbetsrättsliga regler.

    Det är shit. Men det är som det är.
    Bemanningsföretagen har ju tagit över nästan hela marknaden, så man får leta för att hitta deltidsjobb där man kan bli anställd direkt av arbetsgivaren, utan mellanhänder, men hittar man det så gäller förstås inte de här smitreglerna, då kan du jobba på timmar.

    Är annonsen från ett bemanningsföretag och gäller deltid så kan man utgå från att det är såhär.

  • Wed 16 Sep 2020 12:07
    #24
    Anonym (.) skrev 2020-09-16 09:01:08 följande:
    Jag känner till allt det där. Men det har ingen betydelse för sanningen ÄR fortfarande att väldigt många i vården tvingas till deltid fastän de inte vill. De överstiger numerärt vida de som vill gå ner i tid.
    Idag i vården måste det faktiskt vara så att heltid är norm. Det måste vara så tills arbetsgivarna ger alla en möjlighet att försörja sig på sin lön. Det är inte så idag i vården och omsorgen.7

    Först när ALLA har en möjlighet att försörja sig på sin egen lön kan man börja prata om frivillig deltid. Helt enkelt för att arbetsgivarna inte ska kunna utnyttja denna "frivillighet".
    Det är heltid som gäller idag, alla nya tjänster ligger på heltid, facket försöker övertala alla att gå upp till heltid, cheferna vill att alla jobbar heltid. Så jo alla som vill ska ha heltid, de som inte erbjuder det gör ju fel och då får ju facket gå in. 
    Men, vi finns som faktiskt vill jobba deltid, alldeles frivilligt. 
    Jag vet ju inte var du bor men här funkar det så iallafall. Problemet blir nu istället att många som jobbar heltid helt enkelt inte orkar längre, och att då inte få gå ner i tid på egen begäran gör ju att de säger upp sig istället eller blir långtidssjukskrivna. Nu är ju organisationen i sig katastrof, så de får nog börja där för att få folk att orka.
  • Anonym (.)
    Wed 16 Sep 2020 14:03
    #25
    elmadumle skrev 2020-09-16 12:07:56 följande:
    Det är heltid som gäller idag, alla nya tjänster ligger på heltid, facket försöker övertala alla att gå upp till heltid, cheferna vill att alla jobbar heltid. Så jo alla som vill ska ha heltid, de som inte erbjuder det gör ju fel och då får ju facket gå in. 
    Men, vi finns som faktiskt vill jobba deltid, alldeles frivilligt. 
    Jag vet ju inte var du bor men här funkar det så iallafall. Problemet blir nu istället att många som jobbar heltid helt enkelt inte orkar längre, och att då inte få gå ner i tid på egen begäran gör ju att de säger upp sig istället eller blir långtidssjukskrivna. Nu är ju organisationen i sig katastrof, så de får nog börja där för att få folk att orka.
    Jag känner som sagt mycket väl till situationen.

    Det är ett problem att folk inte orkar med jobbet på heltid. Det innebär att man måste förändra jobbet så att människor faktiskt orkar. Man ska inte tvingas ner till deltid för att arbetet är för krävande.
    Det kommer att vara nästa stora reform inom vården. Arbetsgivare kommer att tvingas till det iom att sjukskrivningarna kommer att öka pga heltidstjänsterna.
  • Anonym (Arg)
    Wed 16 Sep 2020 14:56
    #26
    Anonym (.) skrev 2020-09-16 14:03:59 följande:

    Jag känner som sagt mycket väl till situationen.

    Det är ett problem att folk inte orkar med jobbet på heltid. Det innebär att man måste förändra jobbet så att människor faktiskt orkar. Man ska inte tvingas ner till deltid för att arbetet är för krävande.

    Det kommer att vara nästa stora reform inom vården. Arbetsgivare kommer att tvingas till det iom att sjukskrivningarna kommer att öka pga heltidstjänsterna.


    Alla kan inte jobba heltid oavsett vilka anpassningar som görs. De som blir hårdast drabbade är de med sjukersättning på deltid (hete tidigare förtidspension) Man får inget jobb pga arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och det går inte att förhandla bort och alla ska jobba heltid annars är man inte välkommen. Det är ett fyrkantigt system, antigen kan man jobba heltid eller inte alls, på det sättet knuffas de svagaste ur.
  • Anonym (.)
    Wed 16 Sep 2020 19:42
    #27
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-16 14:56:04 följande:
    Alla kan inte jobba heltid oavsett vilka anpassningar som görs. De som blir hårdast drabbade är de med sjukersättning på deltid (hete tidigare förtidspension) Man får inget jobb pga arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och det går inte att förhandla bort och alla ska jobba heltid annars är man inte välkommen. Det är ett fyrkantigt system, antigen kan man jobba heltid eller inte alls, på det sättet knuffas de svagaste ur.
    Fortfarande. De allra, allra flesta vill ha heltid för de vill ha en vettig lön.
    Man kan i dagsläget inte låta en minoritet vara en norm som ytterligare låser fast människor i påtvingade deltidstjänster och ibland, beroende av ekonomiskt bistånd från kommunen.

  • Anonym (Arg)
    Wed 16 Sep 2020 20:12
    #28
    Anonym (.) skrev 2020-09-16 19:42:28 följande:

    Fortfarande. De allra, allra flesta vill ha heltid för de vill ha en vettig lön.

    Man kan i dagsläget inte låta en minoritet vara en norm som ytterligare låser fast människor i påtvingade deltidstjänster och ibland, beroende av ekonomiskt bistånd från kommunen.


    På de flesta arbetsplatser ger även en deltidslön (runt 75%) fullt tillräckligt att leva på, det ska nästan vara ett ungdomsjobb för att det inte ska gå runt.

    Istället för att tvinga på alla fyrkantiga lagar kan man låta företag och anställda sköta det själva så blir alla nöjda.
  • Anonym (Förän­dring)
    Wed 16 Sep 2020 20:45
    #29
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-16 14:56:04 följande:

    Alla kan inte jobba heltid oavsett vilka anpassningar som görs. De som blir hårdast drabbade är de med sjukersättning på deltid (hete tidigare förtidspension) Man får inget jobb pga arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och det går inte att förhandla bort och alla ska jobba heltid annars är man inte välkommen. Det är ett fyrkantigt system, antigen kan man jobba heltid eller inte alls, på det sättet knuffas de svagaste ur.


    Det här är en rätt relevant nyhet

    www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/aktuellt-under-2020/diskriminerande-krav-pa-sysselsattning-i-kollektivavtal-andras/
  • Anonym (Arg)
    Wed 16 Sep 2020 21:00
    #30
    Anonym (Förändring) skrev 2020-09-16 20:45:28 följande:
    Det här är en rätt relevant nyhet

    www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/aktuellt-under-2020/diskriminerande-krav-pa-sysselsattning-i-kollektivavtal-andras/
    Det är toppen! Jag hoppas på flera sån domar. 
  • Anonym (.)
    Wed 16 Sep 2020 21:25
    #31
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-16 20:12:34 följande:
    På de flesta arbetsplatser ger även en deltidslön (runt 75%) fullt tillräckligt att leva på, det ska nästan vara ett ungdomsjobb för att det inte ska gå runt.

    Istället för att tvinga på alla fyrkantiga lagar kan man låta företag och anställda sköta det själva så blir alla nöjda.
    Många av lönerna i vården och omsorgen är mycket låga. Har man inte en partner som kan försörja en så blir det ofta svårt att försörja sig på en deltidslön med låg lön.

    Sen ska du ha i åtanke att singelhushållet är det vanligaste förekommande. Till det ska du lägga att en normalhyra ligger på 6-8000.

    Så tillräckligt att leva är bara din subjektiva bedömning som i mångt och mycket saknar verklighetsförankring.

    Oavsett vilka åsikter du har är det ett faktum att man ska kunna försörja sig, utan bidrag, på sin lön. Därför ska normen vara heltid, speciellt med tanke på att vi pratar om just låglönearbeten.
  • Anonym (.)
    Wed 16 Sep 2020 21:29
    #32
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-16 21:00:34 följande:
    Det är toppen! Jag hoppas på flera sån domar. 
    Det handlar om funktionsnedsättning. Det gäller alltså inte normalstörda människor utan diagnos på funktionsnedsättning. Det gäller alltså inte dem som bara vill och önskar utan de som har en nedsättning som hindrar dem att ta heltid.

    Det kommer inte bli fler liknande domar utan den här är vägledande vilket innebär att man rättar sig efter det.
    Man har det här förfarandet därför att domstolarna inte har tid och skattebetalarna inte har råd med ständiga domstolsprocesser.
  • Thu 17 Sep 2020 03:29
    #33

    Facket är inte på medlemmarnas sida numer. Betala avgift och håll käften är budskapet.

  • Anonym (Arg)
    Fri 18 Sep 2020 20:13
    #34
    Anonym (.) skrev 2020-09-16 21:25:17 följande:
    Många av lönerna i vården och omsorgen är mycket låga. Har man inte en partner som kan försörja en så blir det ofta svårt att försörja sig på en deltidslön med låg lön.

    Sen ska du ha i åtanke att singelhushållet är det vanligaste förekommande. Till det ska du lägga att en normalhyra ligger på 6-8000.

    Så tillräckligt att leva är bara din subjektiva bedömning som i mångt och mycket saknar verklighetsförankring.

    Oavsett vilka åsikter du har är det ett faktum att man ska kunna försörja sig, utan bidrag, på sin lön. Därför ska normen vara heltid, speciellt med tanke på att vi pratar om just låglönearbeten.

    Du menar alltså att alla myndigheter som sysslar med bidrag saknar verklighetsförankring? För det finns uträkningar på hur mycket olika saker bör kosta. Det är inget jag har hittat på! Jag vet inget jobb inom vården där man tjänar så lite att man inte kommer upp på existensminimum på deltid. En undersköterska brukar tjäna över 100 kronor/timme t.ex.

  • Anonym (.)
    Fri 18 Sep 2020 21:49
    #35
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-18 20:13:52 följande:

    Du menar alltså att alla myndigheter som sysslar med bidrag saknar verklighetsförankring? För det finns uträkningar på hur mycket olika saker bör kosta. Det är inget jag har hittat på! Jag vet inget jobb inom vården där man tjänar så lite att man inte kommer upp på existensminimum på deltid. En undersköterska brukar tjäna över 100 kronor/timme t.ex.


    Nej det skrev jag inte. Hur du kan tolka det så är en gåta.
    Läs om, läs rätt.

    Deltid innebär allt mellan 1% och 99%. Förklara hur 1% kan vara existensminimum.
    Vad räknar du som existensminimum?
    Att man är en kvinna, 20 år som bor hemma?
    För inte kan det vara en ensamstående förälder med en hyra på 8000/månaden.
  • Anonym (Arg)
    Fri 18 Sep 2020 22:45
    #36
    Anonym (.) skrev 2020-09-18 21:49:29 följande:

    Nej det skrev jag inte. Hur du kan tolka det så är en gåta.

    Läs om, läs rätt.

    Deltid innebär allt mellan 1% och 99%. Förklara hur 1% kan vara existensminimum.

    Vad räknar du som existensminimum?

    Att man är en kvinna, 20 år som bor hemma?

    För inte kan det vara en ensamstående förälder med en hyra på 8000/månaden.


    Jag har läst och mitt svar står fast! Jag vet att du målat in dig i ett hörn och det kommer du tyvärr inte ur.

    Det finns inga 1% tjänster, det skulle motsvara 24 minuter i veckan det säger sig självt att ingen arbetsgivare vill ha någon som jobbar så lite, det är orimligt.

    Här kan du läsa om existensminimum:

    www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ekonomiskt-bistand/riksnormen/
  • Anonym (.)
    Sat 19 Sep 2020 06:03
    #37
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-18 22:45:29 följande:
    Jag har läst och mitt svar står fast! Jag vet att du målat in dig i ett hörn och det kommer du tyvärr inte ur.

    Det finns inga 1% tjänster, det skulle motsvara 24 minuter i veckan det säger sig självt att ingen arbetsgivare vill ha någon som jobbar så lite, det är orimligt.

    Här kan du läsa om existensminimum:
    www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ekonomi.../
    Vilken otroligt naiv argumentation du har. Kan du vara saklig?

    Faktum kvarstår att du inte på något sätt har visat att alla kommer över existensminimum på en deltidstjänst, något du påstått.
    Du behöver inte visa det, alla som läser inser det osakliga och ser att du hellre vill tjafsa än att visa att du har rätt.
  • Anonym (Arg)
    Sat 19 Sep 2020 16:46
    #38
    Anonym (.) skrev 2020-09-19 06:03:59 följande:

    Vilken otroligt naiv argumentation du har. Kan du vara saklig?

    Faktum kvarstår att du inte på något sätt har visat att alla kommer över existensminimum på en deltidstjänst, något du påstått.

    Du behöver inte visa det, alla som läser inser det osakliga och ser att du hellre vill tjafsa än att visa att du har rätt.


    Det är knappast naivt att tro att det finns anställningar på 24 minuter i veckan. Tänk lite själv! Vad skulle en sån person göra på den lilla tiden? Jag behöver inte bevisa att en sån tjänst inte finns, det fattar vem som helst utom du tydligen.
  • Anonym (.)
    Sun 20 Sep 2020 06:40
    #39
    Anonym (Arg) skrev 2020-09-19 16:46:56 följande:
    Det är knappast naivt att tro att det finns anställningar på 24 minuter i veckan. Tänk lite själv! Vad skulle en sån person göra på den lilla tiden? Jag behöver inte bevisa att en sån tjänst inte finns, det fattar vem som helst utom du tydligen.
    Läsa och förstå är en mycket svår konst.
    Läs om, läs rätt.

    Du vägrar alltså vara saklig och svara på hur du kan avgöra att alla kommer över existensminimum.
    Då vet vi att du aldrig haft avsikt att vara saklig.

Svar på tråden Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!