• Anonym (Hanna)

    Skulle du kunna vara tillsammans med en person din familj och vänner ogillar?

    Ja, som rubriken lyder.

    Skulle du kunna ha en pojkvän/flickvän som din familj och dina vänner uttalat ogillar eller t o m hatar?

    Har varit i en relation med en person som mina vänner och min familj säger att de inte vill ha omkring sig. Vi är inte tillsammans av olika anledningar men denna är den främsta. Vi skulle inte vara önskade på fester, middagar, kalas etc och för mig som har väldigt liten familj och få nära vänner är detta en väldigt stor förlust. Fast jag egentligen vill vara med personen...

  • Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med en person din familj och vänner ogillar?
  • Lönnsirap

    Nja, jag hade tänkt mig för gällande en partner som min familj och vänner inte gillat.

    Det beror förstås väldigt mycket på vilken familj och vilka vänner man har.... Men att just vara "utstött" p.g.a att den man är förälskad i inte funkar med vare sig vänner eller familj är rätt magstarkt.

    Åh andra sidan ska man faktiskt inte ta hänsyn till vad familjen tycker i fråga om ens partner. Det är ju man själv som ska gilla personen....

    För mig är det faktiskt också viktigt hur en framtida partner funkar socialt med resten av världen. Finns det massor av andra sammanhang som fungerar runt personen kan det ju vara så att det fungerar.... Men är du som ev. partner den enda som funkar är det inte ett liv jag skulle stå ut med!

    Att vilja vara med någon där det faktiskt inte skulle fungera i praktiken eller på lång sikt är ju ett val du själv får stå för.

    Jag tänker att det faktiskt handlar om vad du ser i denna person! Är detta en person som faktiskt har egenskaper som du vill ha i ditt liv? Eller är det en förälskelse?

  • Anonym (Hanna)

    Tack för era svar. 


    Jag är lite inne på samma spår, att eftersom ingen gillar personen så ser de ju saker jag inte ser på samma sätt. Hen funkar relativt dåligt socialt, då hen gärna tar över och pratar om saker som egentligen inte hör till diskussionen. 


    I sina sämre perioder har hen behandlat mig respektlöst och även varit otrogen vilket beror till stor del på sjukdom men såklart har fått mig att må skit. 

    Jag vet att min familj och mina vänner älskar mig genuint och att umgänget med dem skulle bli ansträngt skulle vara väldigt, väldigt jobbigt för mig.

    Men, jag älskar den här personen för att jag och hen har ett väldigt speciellt band och känner väldigt starkt för varandra. Men bara för att man älskar någon betyder det inte att det är bra för en...

  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-16 09:51:24 följande:
    Tack för era svar.  Jag är lite inne på samma spår, att eftersom ingen gillar personen så ser de ju saker jag inte ser på samma sätt. Hen funkar relativt dåligt socialt, då hen gärna tar över och pratar om saker som egentligen inte hör till diskussionen.  I sina sämre perioder har hen behandlat mig respektlöst och även varit otrogen vilket beror till stor del på sjukdom men såklart har fått mig att må skit.  Jag vet att min familj och mina vänner älskar mig genuint och att umgänget med dem skulle bli ansträngt skulle vara väldigt, väldigt jobbigt för mig. Men, jag älskar den här personen för att jag och hen har ett väldigt speciellt band och känner väldigt starkt för varandra. Men bara för att man älskar någon betyder det inte att det är bra för en...

    Din sista mening sammanfattar den egentliga problematiken. Han är inte bra för dig och du vet det. Innerst inne. Det är med andra ord inte din familj eller dina vänner det är fel på, och de ska inte behöva stå ut med honom om han ofta tar över samtal och är jobbig. Det låter snarare som att du behöver jobba med din självkänsla? Så kanske du kommer över detta destruktiva band och hittar en bättre partner.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-16 09:51:24 följande:
    Tack för era svar.  Jag är lite inne på samma spår, att eftersom ingen gillar personen så ser de ju saker jag inte ser på samma sätt. Hen funkar relativt dåligt socialt, då hen gärna tar över och pratar om saker som egentligen inte hör till diskussionen.  I sina sämre perioder har hen behandlat mig respektlöst och även varit otrogen vilket beror till stor del på sjukdom men såklart har fått mig att må skit.  Jag vet att min familj och mina vänner älskar mig genuint och att umgänget med dem skulle bli ansträngt skulle vara väldigt, väldigt jobbigt för mig. Men, jag älskar den här personen för att jag och hen har ett väldigt speciellt band och känner väldigt starkt för varandra. Men bara för att man älskar någon betyder det inte att det är bra för en...

    Vad jag menade var alltså att du kanske skulle behöva prata med någon. Professionell. Det starka band du påstår att du och denna kille har, låter inte sunt. Detta har inget med din familj eller dina vänner att göra. De kan inte bestämma vem du ska vara tillsammans med, men de har rätt att sätta gränser för sitt eget umgänge.
  • Anonym (tvillingmamma)

    Ser nu att du har skrivet hen. Men det spelar ingen roll om din sk partner är kille eller tjej eller ickebinär. Svaren blir desamma.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-09-16 10:33:15 följande:

    Vad jag menade var alltså att du kanske skulle behöva prata med någon. Professionell. Det starka band du påstår att du och denna kille har, låter inte sunt. Detta har inget med din familj eller dina vänner att göra. De kan inte bestämma vem du ska vara tillsammans med, men de har rätt att sätta gränser för sitt eget umgänge.

    Tack Hjärta Det här betydde faktiskt mycket att höra. Att det kanske sitter i mitt huvud att jag inte kan släppa hen. 


    Jag går hos psykolog för att bearbeta uppbrottet redan, men jag kommer inte ifrån känslorna riktigt.

  • fornminne
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-16 09:51:24 följande:
    Tack för era svar.  Jag är lite inne på samma spår, att eftersom ingen gillar personen så ser de ju saker jag inte ser på samma sätt. Hen funkar relativt dåligt socialt, då hen gärna tar över och pratar om saker som egentligen inte hör till diskussionen.  I sina sämre perioder har hen behandlat mig respektlöst och även varit otrogen vilket beror till stor del på sjukdom men såklart har fått mig att må skit.  Jag vet att min familj och mina vänner älskar mig genuint och att umgänget med dem skulle bli ansträngt skulle vara väldigt, väldigt jobbigt för mig. Men, jag älskar den här personen för att jag och hen har ett väldigt speciellt band och känner väldigt starkt för varandra. Men bara för att man älskar någon betyder det inte att det är bra för en...

    Måste hen vara med? Kan du inte träffa familj och vänner utan hen? Sen tycker jag att det låter som att du borde dumpa denna person helt och hållet, personen låter inte bra för dig, men det är en annan sak.
  • Anonym (vet inte)

    Jag vet inte, säkert beror på vad det beror på. Men känner en kollega till mig som hade gjort slut i relation med sin mamma då hon var emot att han skulle gifta sig med en tjej. Han har sagt upp all kontakt med mamman och även 20 år senare var fortfarande lyckligt gift med denna tjej.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (vet inte) skrev 2020-09-16 11:20:38 följande:

    Jag vet inte, säkert beror på vad det beror på. Men känner en kollega till mig som hade gjort slut i relation med sin mamma då hon var emot att han skulle gifta sig med en tjej. Han har sagt upp all kontakt med mamman och även 20 år senare var fortfarande lyckligt gift med denna tjej.


    Att bryta med min familj är inte ett alternativ, eller mina vänner. De har alltid varit väldigt stöttande och ärliga och jag vet att de vill mitt bästa, så det är inte att de bara har unisont bestämt sig för att ogilla alla jag dejtar utan det är specifikt denna person.
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-16 11:42:08 följande:
    Att bryta med min familj är inte ett alternativ, eller mina vänner. De har alltid varit väldigt stöttande och ärliga och jag vet att de vill mitt bästa, så det är inte att de bara har unisont bestämt sig för att ogilla alla jag dejtar utan det är specifikt denna person.
    Då antagligen har de bra anledningar till det - kärleken är ju blind. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-16 09:51:24 följande:

    Tack för era svar. 

    Jag är lite inne på samma spår, att eftersom ingen gillar personen så ser de ju saker jag inte ser på samma sätt. Hen funkar relativt dåligt socialt, då hen gärna tar över och pratar om saker som egentligen inte hör till diskussionen. 

    I sina sämre perioder har hen behandlat mig respektlöst och även varit otrogen vilket beror till stor del på sjukdom men såklart har fått mig att må skit. 

    Jag vet att min familj och mina vänner älskar mig genuint och att umgänget med dem skulle bli ansträngt skulle vara väldigt, väldigt jobbigt för mig.

    Men, jag älskar den här personen för att jag och hen har ett väldigt speciellt band och känner väldigt starkt för varandra. Men bara för att man älskar någon betyder det inte att det är bra för en...


    Ibland är det bästa faktiskt att älska en person på avstånd. Särskilt om man redan har erfarenhet av att den personen behandlat en illa.

    Ibland är band i en destruktiv relation starkare p.g.a dynamiken i relationen och sådant tar tid att bli av med.

    Du behöver skydda dig själv från att leva i ett destruktivt förhållande. Det skyddar också h*n som kan få börja på ny kula.
  • Anonym (Hanna)
    Lönnsirap skrev 2020-09-16 12:06:34 följande:
    Ibland är det bästa faktiskt att älska en person på avstånd. Särskilt om man redan har erfarenhet av att den personen behandlat en illa.

    Ibland är band i en destruktiv relation starkare p.g.a dynamiken i relationen och sådant tar tid att bli av med.

    Du behöver skydda dig själv från att leva i ett destruktivt förhållande. Det skyddar också h*n som kan få börja på ny kula.
    Tack för svar. Jag vet bara inte hur jag ska kunna komma över detta...
  • Lönnsirap
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-16 12:22:39 följande:

    Tack för svar. Jag vet bara inte hur jag ska kunna komma över detta...


    Rent konkret brukar det vara att gråta en skvätt över att kärleken ibland slår ner så fel och sen skratta åt samma skit och framför allt att stå ut, med att det är som det är.

    Parallellt med detta får man göra sådant som är bra för en och sånt som ger annan glädje och annan kärlek.

    Exakt hur det går till att komma över någon är alltid svårt att se när det är som värst... Men folk kommer över opraktiskt och destruktiva kärlek!
  • Anonym (A)
    Lönnsirap skrev 2020-09-16 13:03:07 följande:
    Rent konkret brukar det vara att gråta en skvätt över att kärleken ibland slår ner så fel och sen skratta åt samma skit och framför allt att stå ut, med att det är som det är.

    Parallellt med detta får man göra sådant som är bra för en och sånt som ger annan glädje och annan kärlek.

    Exakt hur det går till att komma över någon är alltid svårt att se när det är som värst... Men folk kommer över opraktiskt och destruktiva kärlek!
    Kloka ord.
  • Anonym (Singelsnigel)

    När jag träffade en man på min gamla jobb tog jag ut skilsmässan och exmaken och barnen var förstörd och sen hatade barnen min nya för de tyckte han tog mig från deras pappa och exmaken avskydde honom helt och vägrar höra hans namn i huset.

    Jag flyttade till eget och valde särbolivet det var det bästa jag gjort då slipper barnen träffa honom och jag respekterar exmaken vi är idag bäste vänner men han har fortfarande förakt för min nya och ett par vänner välde bort oss mig pga skilsmässa hon gillar inte min val och jag valde bort henne för hon vägrade ta emot min nya på bjudningar nu efter några år tog förhållandet slut och jag ångrar att jag tog det förhastiga beslutet men är glad över våran fina vänskap och att jag inte hade bråttom med flytta ihop med den nya var Rätt och klokt beslut.

    Nu inser jag att deras åsikter har lite påverkan på mig.

  • Anonym (Iol)

    Ingen av mina partners har blivit omtyckta av min familj. Jag väljer ?fel? partners enligt dom.

    De vill att jag ska vara som de är. Sociala, älska att umgås, vara ute och resa, äta på restaurang, åka på utflykter osv osv.

    Jag är introvert, gillar inte folk, tycker inte om sociala sammankomster och middagar, har svårt att prata avslappnat om andra lyssnar. Tänker för mycket.

    Jag väljer partners som passar mig, inte min familj.

    Jag har ofta bråkat med dom om dett. Att de måste acceptera mig som jag är och vilka val jag gör.

    Visst har de haft rätt i saker med ena exet. Men honom lämnade JAG, när jag var redo.

Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med en person din familj och vänner ogillar?