• Sjömamma

    Ta körkort som vuxen - hur svårt är det egentligen?

    Hej,

    Jag är i vuxen ålder och har av olika anledningar inte något körkort än.

    Nu funderar jag på att ge det ett försök och undrar om det finns andra här som tagit körkort som vuxen. Hur gick det?

    Vissa vi känner har ju kört upp flera gånger och även kuggat teorin. Men jag kan tänka mig att mycket beror på att de varit ganska unga och oerfarna rent allmänt och dessutom varit väldigt nervösa. Det ska man väl ändå slippa när man är i vuxen ålder, tänker jag.

    Tänker också att man har en viss hjälp av att man skaffat sig livserfarenhet och därför har lättare att tänka logiskt när det gäller att fatta beslut och svara på frågor.

    Ska tillägga att jag ska ta körkort endast för automatväxlad bil.

    En sista fråga; vad kostade ert körkort?

  • Svar på tråden Ta körkort som vuxen - hur svårt är det egentligen?
  • Sjömamma
    Anonym (Brumbrum) skrev 2020-09-16 16:10:11 följande:
    För att inte tala om hur viktigt det är att köra på rätt sätt i trafiken resten av livet.
    Ja, men det är väl självklart att man ska köra rätt.

    Nu menar jag mer saker som att tydligt visa att man tex tittar i backspegeln vid uppkörning. Det gör man väl ändå inte sen när man kör runt med bilen varje dag. Jag antar att en körskolelärare har bättre koll på dessa saker än någon som tog körkort för 20 år.
  • Sjömamma
    Anonym (olika) skrev 2020-09-16 17:07:58 följande:

    Jag känner flera som tagit det betydligt äldre än 18. (58, 43, några i 35-årsåldern varav en nyskild och höggravid). Det har varierat stort hur lätt de haft och hur dyrt det blivit. Själv är jag 45+, började ta körkort vid 18 men var helt ointresserad, kunde inte köra hemma då vi var bilfria, och tappade fokus. Funderat på att ta det nu när vi fått så dåliga bussförbindelser på lantstället. Kanske skulle börja övningsköra ihop med största barnet  

    Hur lätt/svår inlärningen är beror på hur motivation,  studieerfarenhet, erfarenhet av bilkörning, hur lätt du har för de praktiska momenten, inkl spatial förmåga och motorik, och praktiska förutsättningar. Sådana faktorer kan men behöver inte vara kopplade till ålder. En artonåring med mycket ledig tid att köra på, kanske både bilskola och föräldrar, har givetvis bättre förutsättningar än en fyrtioåring som inte läst en kurs sedan gymnasiet, bara kan köra på körskola och bara har tid att göra det halv sex på torsdagkvällar.  Medan en fyrtioåring som kontinuerligt fortbildat sig har bättre studievana än gymnasieungdomen, någon som styr sin arbetstid kan ha bättre chanser att ta bra morgontider flera dagar i sträck, vara mer motiverad etc.

    Vad gäller personer som talar om hur lätt det gick för dem för tjugo år sedan jämfört med jämnåriga kompisar nu så var körkortsutbildningen var så mycket lättare förr att det är svårt att göra en relevant jämförelse.


    Jag började egentligen också med att ta körkort i 18-årsåldern. Men jag hade ingen att övningsköra med och det var typ flera mil till närmaste bilskola så det blev inte av. Det är först när jag fick barn som jag fick ett behöv av körkort. Tyvärr har jag varit sjuk mycket så det har inte varit läge att lägga energi på körkortet. Men jag tror att jag ska göra ett försök under hösten och våren. Förhoppningsvis har jag ett körkort så dottern kan köra med mig när det är dags om tio år. 

    Ibland önskar man ju att det var som i USA att typ alla ungdomar tar körkort i skolan. Men samtidigt värdesätter man den svenska trafiksäkerheten. 

    För att man ska kunna ta körkort vid 18 krävs nästan att man har stöd från föräldrar.
  • LFF
    Sjömamma skrev 2020-09-15 19:02:11 följande:

    Hej,

    Jag är i vuxen ålder och har av olika anledningar inte något körkort än.

    Nu funderar jag på att ge det ett försök och undrar om det finns andra här som tagit körkort som vuxen. Hur gick det?

    Vissa vi känner har ju kört upp flera gånger och även kuggat teorin. Men jag kan tänka mig att mycket beror på att de varit ganska unga och oerfarna rent allmänt och dessutom varit väldigt nervösa. Det ska man väl ändå slippa när man är i vuxen ålder, tänker jag.

    Tänker också att man har en viss hjälp av att man skaffat sig livserfarenhet och därför har lättare att tänka logiskt när det gäller att fatta beslut och svara på frågor.

    Ska tillägga att jag ska ta körkort endast för automatväxlad bil.

    En sista fråga; vad kostade ert körkort?


    Intensivkurs i två veckor. Några lektioner på hemmaplan. Teoriprov och uppkörning togs på första försöket. Tog körkortet när jag var 34.
  • Anne39

    Jag var 42 när jag tog körkort. Tog ca 6 månader och kostade ca 40000 kr.... Var väldigt långsam på att lära mig köra och behövde många lektioner. Klarade sen teorin på första och uppkörningen på andra.

  • Randig

    Jag var 30 när jag tog körkort. Försökte när jag var 18-19 men var helt enkelt inte redo, väldigt osäker.

    Övningskörde med min man i 2 år och tog bara 5 körlektioner på körskola. Klarade uppkörning och teorin för 1a försöket.

    Tycker fortfarande inte om att köra bil, speciellt inte i stan och är en ganska försiktig förare, föredrar att köra i områden jag är van vid osv. Men det är väldigt befriande med körkort och bil! 

  • mari123

    Det ENDA jag tänker kan vara svårare när man är äldre är att man har konsekvenstänk! Man är inte lika aningslös som en 18-åring utan försiktig i överkant kanske! MEN teorin borde man ha fördelar med.

  • legomum

    Tog mitt körkort som 27 åring. Det var inte svårt, klarade teorin och uppkörningen första gången. Körde endast på bilskola och gjorde uppkörningen i Stockholm, det gick på 16 000 kr.

    Lycka till

  • Anonym (Äntligen körkort)

    Jag är 39 år och tog nyligen manuellt körkort ???? tog nåt år på grund av att jag "avbrutit" några gånger när livet kommit emellan, sjukdom, graviditet etc. Men en sak har jag lärt... Och det är att man ALDRIG ska ge upp något man verkligen drömmer om oavsett ålder! Är underbart att nu äntligen ha körkortet och det underlättar verkligen vardagen.

    För mig var aldrig teorin nåt problem, den kändes förvånansvärt lätt och klarade direkt men däremot uppkörningen. Kuggade 2 gånger innan jag klarade på tredje uppkörningen. Första två gångerna var jag så oerhört nervös vid körningarna så jag knappt kunde koncentrera mig och gjorde märkliga tabbar. Tredje gången hade nervositeten släppt något och det gick riktigt bra.

    Kostnaden har jag inte i huvudet men säkert kring 20-25000 iallafall minst haha

  • Sjömamma
    Anne39 skrev 2020-09-17 11:01:13 följande:

    Jag var 42 när jag tog körkort. Tog ca 6 månader och kostade ca 40000 kr.... Var väldigt långsam på att lära mig köra och behövde många lektioner. Klarade sen teorin på första och uppkörningen på andra.


    Skönt att du tog det på första försöket.
  • Sjömamma
    Randig skrev 2020-09-17 11:48:38 följande:

    Jag var 30 när jag tog körkort. Försökte när jag var 18-19 men var helt enkelt inte redo, väldigt osäker.

    Övningskörde med min man i 2 år och tog bara 5 körlektioner på körskola. Klarade uppkörning och teorin för 1a försöket.

    Tycker fortfarande inte om att köra bil, speciellt inte i stan och är en ganska försiktig förare, föredrar att köra i områden jag är van vid osv. Men det är väldigt befriande med körkort och bil! 


    Jag tror inte heller att jag kommer att bli en sån som tycker att det är jättekul att köra bil. Men det skulle vara så smidigt att kunna skjutsa min dotter. Bra att det funkade att köra med din man. 
  • Sjömamma
    Anonym (Äntligen körkort) skrev 2020-09-17 21:01:38 följande:

    Jag är 39 år och tog nyligen manuellt körkort ???? tog nåt år på grund av att jag "avbrutit" några gånger när livet kommit emellan, sjukdom, graviditet etc. Men en sak har jag lärt... Och det är att man ALDRIG ska ge upp något man verkligen drömmer om oavsett ålder! Är underbart att nu äntligen ha körkortet och det underlättar verkligen vardagen.

    För mig var aldrig teorin nåt problem, den kändes förvånansvärt lätt och klarade direkt men däremot uppkörningen. Kuggade 2 gånger innan jag klarade på tredje uppkörningen. Första två gångerna var jag så oerhört nervös vid körningarna så jag knappt kunde koncentrera mig och gjorde märkliga tabbar. Tredje gången hade nervositeten släppt något och det gick riktigt bra.

    Kostnaden har jag inte i huvudet men säkert kring 20-25000 iallafall minst haha


    Vad härligt att du äntligen tog ditt körkort!

    Jag har också gjort försök tidigare men tyvärr blivit hindrad av sjukdom bland annat. Teorin känns inte som det ska bli något problem utan det är körningen som kan bli svårare. Har så svårt att se mig själv i förarsätet.

    Men det kanske ger med sig när jag får upp lite vana.
  • Zarch

    Jag tog körkort sent, var en gammal ko när jag tog körkort. Tog både teorin och uppkörningen på första försöket men jag var duktig på att hålla nerverna i styr så tror att det bidrog, herregud vi gamlingar dör inte bara för att vi misslyckas på första försöket om det är så. På det igen bara om något går snett, ingen idé att ta sig själv på så stort allvar. Slösade väl 7000 spänn sammanlagt, tog några få lektioner efter att ha kört privat länge och så var det med det.

Svar på tråden Ta körkort som vuxen - hur svårt är det egentligen?