• Alexi

    Vem av er föräldrar går på föräldramötet och varför?

    Var på föräldramöte i skolan. 

    Reflekterade över att det nästan alltid är samma förälder i en familj som går på föräldramötena. Dvs de vi känner igen bland föräldrarna, det är nästan alltid mamman i familjen X och pappan i familjen Y som går.

    Vem är det hos er som går på föräldramötet och varför är det den och inte den andra? 

  • Svar på tråden Vem av er föräldrar går på föräldramötet och varför?
  • Alexi
    Sisisisi skrev 2020-09-15 21:12:13 följande:

    Jag går. Jag tycker att det är roligt att träffa de andra föräldrarna och lärarna och snacka lite. Pappan tycker inte att det är roligt eller givande på något sätt. Det är även jag som står i caféet på barnens matcher och följer med på scouternas familjedag. Jag som ordnar barnens kalas osv. Jag tycker att det är kul, pappan avskyr det.


    Jag tycker också det är kul att träffa andra och snacka lite men folk drar väldigt snabbt upplever jag, få som vill småprata lite efteråt...
  • Alexi
    Bärryhosch skrev 2020-09-15 22:53:16 följande:
    Jag och min man går tillsammans för vi är båda lika intresserade av vårt barns skolgång.
    Jo, vi går normalt sett också båda om vi kan men som nu var det tex begränsningar utifrån corona, alltså fick bara en förälder per barn komma. Så därför var frågan vem som kommer då. 
  • Alexi
    quidproquo skrev 2020-09-16 11:34:23 följande:
    Har tonårsbarn. Under många år så gick vi tillsammans, om det passade. Sedan började vi mer dela upp det (har 3st barn, tätt i ålder, samma skola).

    Men det är så många gånger vi båda har sagt efter många avslutade föräldramöten att så mycket tid går åt till allmängiltig informationsgivande om vad som händer på själva skolan, i ett visst stadie (låg, mellan, hög), och väldigt lite tid läggs på själva "klassen" och vad som eventuellt pågår i själva klassen. Är våra reflektioner av åratal med föräldramöten i grundskolan.

    Den informationen kan företrädesvis skickas ut till föräldrarna via mail istället.

    Det är tämligen meningslöst att sitta och titta på en massa youtube-klipp från Skolverket, eller visa massa dokument som finns på skolans hemsida gällande olika policies etc.

    Förra vecka så krockade två föräldramöten, och jag gick på det ena, och det andra struntade vi helt sonika i. Tror inte vi missade någon information som helst, för dagen efter så skickades material ut per mail från mentorn  - och hör och häpna - det var exakt samma material som hade förevisats på "mitt föräldramöte" (annan åk - samma stadie).

    Utvecklingssamtal så går vi ibland båda, ibland delar vi på uppgiften vad som passar respektive arbete, kalender etc.
    Det där pratar vi också ofta om. Att de pratar så lite om hur det fungerar i klassen, det sociala osv. 
  • Alexi
    Bärryhosch skrev 2020-09-16 13:06:59 följande:
    Det framgick inte i frågan. Under pandemin går min man, eftersom jag är i riskgrupp.
    Nej men sen är det ju inte alla som har barnvakt/kan lämna barnen hemma/måste skjutsa till aktiviteter eller liknande och gå båda två heller. Så därför var jag främst ute att höra hur man väljer vem som går då. 
Svar på tråden Vem av er föräldrar går på föräldramötet och varför?