• Anonym (Rädd)
    Wed 16 Sep 2020 00:43
    4258 visningar
    44 svar
    44
    4258

    Har kejsarsnitt på torsdag-är så rädd för blodpropp!!

    Har planerat kejsarsnitt på torsdag pga förlossningsrädsla och nu har jag helt plötsligt börjat bli så rädd för att få blodpropp!

    Man har förhöjd risk i 2-3 månader efter ett snitt, så med andra ord kan man då dö i sömnen vilken dag som helst efter ett snitt???

    Ska ta upp min oro på torsdag såklart, men hur VANLIGT är det här med blodpropp efter kejsnarsnitt?

    Är helt frisk och har inga riskfaktorer.Ska röra mig mycket och ha stödstrumpor. Hjälp :*(

  • Svar på tråden Har kejsarsnitt på torsdag-är så rädd för blodpropp!!
  • Wed 16 Sep 2020 10:47
    #11
    Anonym skrev 2020-09-16 05:02:16 följande:
    Jag förstår inte, kan inte för liv begripa, varför man skär upp magen och utsätter sig för nålar som sticks in i kroppen i SJU veckor?
    FRIVILLIGT!
    Alla föder ju inte med kejsarsnitt frivilligt. 
    Många av oss har dessutom högt blodtryck eller annat som gör att vi måste ta sprutor efter varje operation. 
  • Wed 16 Sep 2020 10:49
    #12
    Anonym (Rädd) skrev 2020-09-16 00:43:00 följande:

    Har planerat kejsarsnitt på torsdag pga förlossningsrädsla och nu har jag helt plötsligt börjat bli så rädd för att få blodpropp!

    Man har förhöjd risk i 2-3 månader efter ett snitt, så med andra ord kan man då dö i sömnen vilken dag som helst efter ett snitt???

    Ska ta upp min oro på torsdag såklart, men hur VANLIGT är det här med blodpropp efter kejsnarsnitt?

    Är helt frisk och har inga riskfaktorer.Ska röra mig mycket och ha stödstrumpor. Hjälp :*(


    Var inte orolig. Eftersom du mår bra i övrigt tror jag att det bästa är att du går upp och rör på dig så fort du bara kan, sängliggande ökar risken för blodproppar. Jag tror du kommer att må toppen efter ditt snitt. 
  • Anonym
    Wed 16 Sep 2020 11:35
    #13
    -3 +1
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-16 10:47:11 följande:
    Alla föder ju inte med kejsarsnitt frivilligt. 
    Många av oss har dessutom högt blodtryck eller annat som gör att vi måste ta sprutor efter varje operation. 
    Nej, det är klart. Finns inget alternativ så är det ju som det är.
    Snitt pga rädsla borde inte beviljas. Inte om man inte fött innan och det då var en hemsk upplevelse. Lite obehag får man allt stå ut med.
  • Anonym (Läs)
    Wed 16 Sep 2020 11:43
    #14
    +3
    Anonym skrev 2020-09-16 11:35:33 följande:

    Nej, det är klart. Finns inget alternativ så är det ju som det är.

    Snitt pga rädsla borde inte beviljas. Inte om man inte fött innan och det då var en hemsk upplevelse. Lite obehag får man allt stå ut med.


    Det handlar inte om lite obehag. Den som beviljas snitt pga rädsla har en djupt gående rädsla. Snitt delas inte ut lättvindigt.

    Att tvinga någon att föda i fullständig panik slutar sannolikt med en traumatisk upplevelse oavsett om förlossningen på pappret ser bra ut.

    Försöka ha lite medkänsla och förstå att detta inte handlar om att vara LITE rädd och rädsla för obehag. Utan snarare om fullständig panik till den grad att många seriöst hellre vill ta livet av sig än att föda vaginalt
  • Anonym
    Wed 16 Sep 2020 11:54
    #15
    -4 +1
    Anonym (Läs) skrev 2020-09-16 11:43:49 följande:

    Det handlar inte om lite obehag. Den som beviljas snitt pga rädsla har en djupt gående rädsla. Snitt delas inte ut lättvindigt.

    Att tvinga någon att föda i fullständig panik slutar sannolikt med en traumatisk upplevelse oavsett om förlossningen på pappret ser bra ut.

    Försöka ha lite medkänsla och förstå att detta inte handlar om att vara LITE rädd och rädsla för obehag. Utan snarare om fullständig panik till den grad att många seriöst hellre vill ta livet av sig än att föda vaginalt


    Jag kan inte visa förståelse då det är helt obegripligt.
  • Wed 16 Sep 2020 12:19
    #16
    Anonym skrev 2020-09-16 11:54:41 följande:

    Jag kan inte visa förståelse då det är helt obegripligt.


    Så du saknar empati? Trist.
  • Wed 16 Sep 2020 12:42
    #17
    -1 +4
    Anonym skrev 2020-09-16 11:54:41 följande:
    Jag kan inte visa förståelse då det är helt obegripligt.
    Hoppas du inte arbetar med människor, skrämmande hur man kan vara så totalt okänslig för andra människors rädslor och obehag. Och det är faktiskt ingen som tvingar dig att göra kejsarsnitt, och ts efterfrågar inte din åsikt, så du kan väl göra oss alla en tjänst och hålla käft.
  • Wed 16 Sep 2020 12:58
    #18
    +1
    Anonym skrev 2020-09-16 11:35:33 följande:
    Nej, det är klart. Finns inget alternativ så är det ju som det är.
    Snitt pga rädsla borde inte beviljas. Inte om man inte fött innan och det då var en hemsk upplevelse. Lite obehag får man allt stå ut med.
    ja, där tänker vi olika. Jag ser det ur kvinnans perspektiv och önskar varje kvinna en fin förlossningsupplevelse. Eller fin och fin - så fint det nu kan vara. Hur man än vänder och vrider på det så blir det några tuffa timmar eller en tuff återhämtning. Hade män fött barn hade detta inte varit en diskussionsfråga ens. 

    De flesta föder ändå vaginalt, så jag ser inte problemet. 
  • Anonym (L)
    Wed 16 Sep 2020 13:02
    #19

    Inte vad du vill höra men du kan inte föda barn totalt övervakad. Ett snitt innebär precis lika mycket risker. Själv vaknade jag upp efter mitt planerade snitt, pga preavia, med en sönderskuren tarm och en blodförlust på 4 liter. Lever idag med dubbla stomier pga snittet. Men någon blodpropp fick jag inte i alla fall ;).

    Har två fantastiskt okomplicerade vaginala förlossningar i bagaget.

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 13:23
    #20
    Anonym (L) skrev 2020-09-16 13:02:11 följande:

    Inte vad du vill höra men du kan inte föda barn totalt övervakad. Ett snitt innebär precis lika mycket risker. Själv vaknade jag upp efter mitt planerade snitt, pga preavia, med en sönderskuren tarm och en blodförlust på 4 liter. Lever idag med dubbla stomier pga snittet. Men någon blodpropp fick jag inte i alla fall ;).

    Har två fantastiskt okomplicerade vaginala förlossningar i bagaget.


    Men gud vad hemskt,beklagar att det gick illa för dig, men det måste nog ändå vara ganska ovanligt? Man läser ju om folk som skadas ordentligt i vaginala förlossningar också så jag hoppas att detta du berättar är en ytterst ovanlig händelse.
Svar på tråden Har kejsarsnitt på torsdag-är så rädd för blodpropp!!