• Anonym (Hm)
    Wed 16 Sep 2020 08:50
    329 visningar
    21 svar
    21
    329

    Jobba tre ”långa” dagar eller fem korta dagar?

    Jag har fått ett erbjudande på jobbet om att antingen arbeta 8-12, mån-fre, alt. heldagar ons, tors, fre.

    Vad hade ni valt? Fem korta dagar eller tre sammanhängande heldagar?

    Jag tänker att det vore skönt med fyra dagars ledighet varje helg, men samtidigt vore det skönt att vara ledig från 12 varje dag - då har man ju nästan hela dagarna på sig att göra vad man vill, varje dag.

    Ge mig gärna lite inputs.

  • Svar på tråden Jobba tre ”långa” dagar eller fem korta dagar?
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 09:06
    #3

    Jag jobbar heltid idag och vill gå ner i tid. Fick dessa två erbjudanden.

    Jag arbetar hemifrån sedan coronautbrottet och kommer att fortsätta med det, så ingen restid.

    Ändrar det er tankegång?


    Anonym (.) skrev 2020-09-16 08:57:01 följande:

    Jag hade tagit ett annat jobb för att komma upp i heltid

    Av de två alternativen hade jag valt heldagarna. Dels för att jag känner att om jag ändå är på jobbet kan jag lika gärna stanna. Transporterna till och från jobbet tar ju också tid man ska räkna in.

    Dels ger heldagarna mig andra möjligheter såsom att ta ett annat jobb, åka iväg lite längre osv.


    CitronTulo skrev 2020-09-16 08:59:27 följande:

    Hade nog valt tre heldagar! 

    Men om du tycker att det är svårt att välja, så tänk på hur lång restid du har mellan jobb och hemmet? Blir ju sammantaget mer restid om man jobbar fler korta pass än färre långa.


  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 09:07
    #4

    Åh, såg att jag skrev fel på långa dagar. Skulle isf vara tis, ons, tors (ledig fre, lör, sön, mån).

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 09:19
    #8
    Anonym (.) skrev 2020-09-16 09:11:13 följande:

    Ja det ändrar lite eftersom restiden försvinner.

    Oh, jag är så himla odisciplinerad så jag har verkligen, verkligen svårt för hemarbete. Har försökt det men insett att det inte är min grej riktigt.

    Jag skulle satsa på heldagarna för fritidens skull men är rätt säker på att det skulle sluta med halvdagarna pga att jag är som jag är...


    För mig har det gått förvånansvärt bra att arbeta hemifrån. Har gjort det sedan mars och jag är väldigt mycket mer disciplinerad och rutinerad hemma, utan kollegor och andra störande (inom citationstecken) moment.
    AnnaZL skrev 2020-09-16 09:12:47 följande:

    Har du barn?


    Ja, jag har ett barn.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 09:28
    #10
    Anonym (.) skrev 2020-09-16 09:22:49 följande:

    Jag är imponerad, verkligen. Grattis till dig som får det att funka.

    Jag tror att oavsett vad du bestämmer dig för så kan du ändra dig om du vill.  Lycka till oavsett vad du gör


    Jo, det har du nog rätt i. Men samtidigt vill man ju inte vara den som ändrar sig och krånglar.

    Det lutar mer åt fem korta dagar. Ibland händer det att jag tar sovmorgon (lite för länge) på lediga dagar och då är jag iaf inte utanför dörren innan klockan 12. Så den självdisciplinen saknar jag, haha!

    Tack! <3
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 11:57
    #14
    Anonym (Vardag) skrev 2020-09-16 11:18:21 följande:

    Det beror väl på hur din vardag ser ut. Går barnet i skolan, hur ser det med helgaktiviteter, åker ni till stugan varje helg eller är ni alltid hemma, har du en partner och hur jobbar hen, mm mm.

    För egen del så jobbar jag 5 dagar men med kortare tid (80%) detta passar mig som är ensamstående med tre barn i skolåldern boende på heltid.


    Ensamstående, ett barn, går i skolan till ett varje dag, aktiviteter för både mig och barnet vardagar, inget, särskilt på helger (inget sommarhus eller så).
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 12:14
    #16
    cosinus skrev 2020-09-16 12:09:51 följande:

    Hur beroende är du av kollegor?

    Om man behöver stämma av mycket så tycker jag det är lättare att få tag i folk när man har hela dagen på sig. Det blir så sårbart när man behöver få tag i någon och så är denna på möte 2 timmar och sen kanske inte har tid och så är det redan dagen efter. 

    Men om du kan sköta dig helt själv och barnet ändå går i skola må-fr så kanske halvdagar skulle vara nog så bra, då är ni alltid lediga tillsammans.


    Inte väldigt beroende av direktkontakt, men kollar alltid Skype och Mail innan läggdags och vid frukosten (även nu när jag jobbar heltid hemifrån).
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Fri 18 Sep 2020 20:16
    #21
    Anonym (Vardag) skrev 2020-09-16 14:02:37 följande:

    Ok. Jag skulle jobba varje dag men kortare. Du är ju ändå låst till vardagar pga skolan. Testa och se om du trivs med det?

    Är bara nyfiken - men vill du alltså frivilligt jobba så lite? Bara 60%? Varför?


    50% blir det. Börjar med fyra timmar/dag nu till veckan.
    Tow2Mater skrev 2020-09-16 23:37:30 följande:

    Av vilken orsak vill du gå ner i tid? Det är väl det som ska styra?


    Jag vill ha mer fritid. Jag har valt att jobba fram till tolv varje dag. Då hinner jag plocka och fixa en timme innan mitt barn kommer hem från skolan och har då hela dagarna för barnet.

    Det kändes mest rätt.
Svar på tråden Jobba tre ”långa” dagar eller fem korta dagar?