• Wed 16 Sep 2020 11:30
    359 visningar
    4 svar
    4
    359

    Demens, hur hålla kontakt på avstånd

    Jag undrar om någon har erfarenhet av demens hos en nära anhörig, och kanske även erfarenhet av hur man kan hålla kontakt på distans. Min mamma är på ett äldreboende i Tyskland och förutom jag så är det bara min syster som också har kontakt då. Hon bor i samma stad och kan alltså hälsa på vår mamma. Men hon är lite opålitlig. Först hälsade hon på nästan varje dag (hon är långtids-arbetslös och har alltså tid), men nu hälsar hon inte på alls. Dels av rädsla för covid-19, även för att smittas själv och ett tag fick man ju inte heller hälsa på. Sedan början av maj får man dock hälsa på, och hon har varit där en eller två gånger sedan dess - så har jag förstått det av personalen. 

    Jag försöker hålla lite kontakt på distans, men det är förstås svårare när inte syrran hälsar på. En socialarbetare på boendet hjälper till med videosamtal ungefär varannan vecka. Men det är ganska svårt eftersom hon är så pass dement att hon inte kan berätta vad hon gör, vad som händer, inte ens vad det är för väder. Socialarbetaren hjälper ju till med att berätta sånt, men vill nog inte ta över för mycket heller. 

    Det svåra är ju också att jag inte vet vad som är lämplig att prata om. Förut när syrran var där ofta, så kunde jag få veta lite av henne vad mamma verkar vara upptagen med, vad hon pratar om. Och om det inte är helt absurda saker (en del är ju det) så kan man ju ta upp det. Men numera får jag ingen information, så jag vet inte. Hon pratade om byn där hon bodde för 50 år sedan och jag funderade över om det vore en bra idé att ta upp något sånt - kanske hitta foton av byn och skicka till henne. Men min man undrar om det inte kan göra det värre, att hon ännu mer skulle få för sig att hon vill dit igen? Jag vet inte.  

  • Svar på tråden Demens, hur hålla kontakt på avstånd
  • Wed 16 Sep 2020 18:59
    #2
    Avenia skrev 2020-09-16 17:30:58 följande:

    Jag har en dement anhörig och man får hålla samtalet på en enkel nivå, som med ett barn. Fråga vad hon tycker om att göra, inte vad hon gjort för det är ju hennes sämsta sida, att minnas saker. Fråga om vädret, enkla saker. Berätta om vädret hos dig, om vad du gjort.

    Har du tagit kontakt ned en demenssköterska för råd? Det finns i varje kommun och du kan boka in en tid för råd och stöd kring hur du kan hantera detta med din mamma.


    Okej... du menar att jag kan få råd, även om min mamma bor i Tyskland? Det är liksom bara rådgivning för mig? 

    Jo, jag håller det på en enkel nivå, men vad det är för väder - jag har märkt att hon just inte kan svara på. Jag vet inte varför, men hon vet inget svar på sånt. Och det är ungefär samma sak om man skulle fråga vad hon gör eller tycker om att göra. Kanske är hennes demens så utvecklad att hon inte kan det längre? 
  • Wed 16 Sep 2020 23:03
    #4
    Avenia skrev 2020-09-16 22:44:50 följande:
    Det finns en resurs som ska stötta anhöriga till dementa, det ska finnas i alla kommuner och det är till för endast dig. Oavsett om du vårdar din mamma eller ej. Antar att det beror på att det drabbar anhöriga så pass mycket, att man behöver stöd. Vid t.ex. cancer kan du prata med den drabbade men vid demens finns ingen "där". Man behöver verkligen stöd i din situation.
    Tack, jag ska se. 
Svar på tråden Demens, hur hålla kontakt på avstånd