• Anonym (Flickvän)

    Vad säger lagen om att spela mobilspel samtidigt som man kör, men mobilen sitter fast på panelbrädan?

    Vi bråkar jämt om detta, men tänkte höra vad ni säger, och gärna om ni kan länka till någon lag eller förtydligande....

    Min sambo spelar ett spel på mobilen, nästan som pokemon men för vuxna (ingress) där man ska ta portaler för att få poäng.

    Det är samma portaler som finns i pokemon, så det är måååånga han behöver ta, och snabbaste sättet är att köra runt i bilen och ta dem.

    Jag säger att man får inte spela samtidigt som man kör, medan han säger att han har rätt att spela FÖR HAN HÅLLER INTE SKÄRMEN I HANDEN och visst, han har en magnet som han sätter fast den med på instrumentpanelen ungefär där nere man har radion, så den är inte uppe vid rutan.

    Han tappar ju koncentration när han kollar när portalerna är innom räckhåll, ser vad han får i varje portal osv...

    Han skiter i vad jag säger, men han är ganska duktig att följa lagar, men nu spelar han för att lagen har ju inte förbjudit honom...

  • Svar på tråden Vad säger lagen om att spela mobilspel samtidigt som man kör, men mobilen sitter fast på panelbrädan?
  • Anonym (Flickvän)
    Sylvestra skrev 2020-09-16 20:49:26 följande:

    Observera meningen i länken jag gav ovan: " inverkar menligt på förandet av fordonet". Om man missar en 50-skylt och kör 80 för att man petar på mobilen medan man kör, även om man inte håller den i handen, kan det vara straffbart. Huvudfrågan här är alltså hur mycket petandet på mobilen påverkar själva spelandet. 


    Spelandet går ju jättebra för han kan ju ta massa extrapoäng som han inte hunnit om han hade behövt gå istället...
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (Jaha?) skrev 2020-09-16 20:56:13 följande:

    Trafikförordningen ger inga rättigheter och många skyldigheter. Att framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt är överordnat allt.

    Men det skiter din omogna pojkvän i som tror att det är ok bara för att lagen inte uttryckligen beskriver mobilspel oavsett om man håller dem i handen eller inte.

    Lagar är inte svart-vita, de beskriver inte alla detaljer. att ta ansvar för att framföra fordonet är också en lag. Din pojkvän tycker säkert han kör skitbra. Du vet att unga män är en stor riskfaktor i trafiken? Pga sin övertro på sig själva.


    Håller helt med dig. Men så länge det bara är mitt tycke och inte förbjudet, så betyder det inte ett skit tyvärr...
  • Anonym (dumheter)
    Anonym (Flickvän) skrev 2020-09-16 23:06:16 följande:
    Håller helt med dig. Men så länge det bara är mitt tycke och inte förbjudet, så betyder det inte ett skit tyvärr...
    Då är det väl det enda att han krockar så att han ska fatta! 
    Men det är som skrivet ovan: Lagar kan inte stå exakt  beskrivna i varenda millimeterdetalj utan vi människor måste också tänka en aning själva - Din kille är som ett litet barn "jag får så länge ingen sagt att jag inte får" - hur farligt det än är.

    Sluta genast att åka med honom, ditt liv är ju i fara när han kör. Kan hans föräldrar prata med honom, eller någon annan som han faktiskt respekterar och lyssnar på? Uppenbarligen lyssnar han inte på dig och därmed respekterar han dig inte och är inte rädd om ditt liv. 
  • cosinus
    Anonym (Flickvän) skrev 2020-09-16 23:05:00 följande:
    Spelandet går ju jättebra för han kan ju ta massa extrapoäng som han inte hunnit om han hade behövt gå istället...
    Jag spelar pokemon men det är ju massor av gym (och då i Ingress - portaler) som är på ställen man inte kommer med bil. Kan han inte sikta in sig på dessa ist.

    I stan skulle jag dessutom säga att man är minst lika snabb på cykel som i bil. Jag har ofta raidat med folk som åker runt i bil men själv cyklat och det är bara när vi ska flytta oss mellan stadsdelar som jag inte hinner med, inom samma stadsdel är jag oftast snabbare.
  • Kjell2
    Anonym (Flickvän) skrev 2020-09-16 23:06:16 följande:
    Håller helt med dig. Men så länge det bara är mitt tycke och inte förbjudet, så betyder det inte ett skit tyvärr...
    Så enligt honom så är det ok att klippa tånaglarna när man kör för att det inte är uttryckligt förbjudet?
  • Anonym (O)

    Det är ju tydligt att det inverkar menligt på körningen! Alltså ÄR det uttryckligen förbjudet i lag. Du skriver ju att han tappar koncentrationen när han närmar sig portalerna.

    Jag skulle vägrat åka med honom så länge han håller på sådär. Det enda mobilen ska användas till under körning är karta och musik/pod. Allt annat är idiotiskt och livsfarligt.

  • Hin
    Varför i höga helvete skulle en lagtext författas med " ... ja, så länge man håller den i handen då förstås ..."?!

    Bland det dummaste jag hört.
    "Var och en som olovligen använder elektronisk utrustning och därmed tappar koncentrationen för att sedemera ihjälköra annans treåring, dock enbart förutsatt att apparaten hålls till över 49% med höger- eller vänsterhand och laga placering på mittkonsol eller instrumentbräde ej föreligger - ska dömas till ..."  Eller?

    Själv kör jag alltid minst dubbelt så fort som hastighetsbegränsningen men eftersom jag är noga med att hålla vänster fot på på gaspedalen och ligger med överkroppen i passagerarsätet och ansiktet nedkört i detta, räknar jag med att klara mig.

    NATURLIGTVIS är det olagligt att bruka mobilen så att det "inverkar menligt på fordonets framförande", som ett par andra redan påpekat. Detta självklart helt oavsett hur man bär sig åt när man utför handlingen.
    Och redan innan man tvingades formulera detta, gick det ju alldeles utmärkt att åka dit för vårdslöshet om man satt och spelade med följden att körningen blev farlig.
  • Anonym (Krs)
    Anonym (Jaha?) skrev 2020-09-16 20:18:58 följande:

    Vägra åk med. Han verkar trögfattad och ansvarslös, din pojkvän. Det kommer inte vara kul I passagerarsätet den dagen han orsakar en olycka,

    Eller kräv att få köra själv.


    Tummen upp på det. Har hört om många passagerare som dött när föraren kört som en idiot.
  • Anonym (Krs)
    Anonym (Flickvän) skrev 2020-09-16 15:41:44 följande:

    Vi bråkar jämt om detta, men tänkte höra vad ni säger, och gärna om ni kan länka till någon lag eller förtydligande....

    Min sambo spelar ett spel på mobilen, nästan som pokemon men för vuxna (ingress) där man ska ta portaler för att få poäng.

    Det är samma portaler som finns i pokemon, så det är måååånga han behöver ta, och snabbaste sättet är att köra runt i bilen och ta dem.

    Jag säger att man får inte spela samtidigt som man kör, medan han säger att han har rätt att spela FÖR HAN HÅLLER INTE SKÄRMEN I HANDEN och visst, han har en magnet som han sätter fast den med på instrumentpanelen ungefär där nere man har radion, så den är inte uppe vid rutan.

    Han tappar ju koncentration när han kollar när portalerna är innom räckhåll, ser vad han får i varje portal osv...

    Han skiter i vad jag säger, men han är ganska duktig att följa lagar, men nu spelar han för att lagen har ju inte förbjudit honom...


    Tycker du borde kliva ur bilen eller inte åka med öht. Har han fokus på ett mobilspel mer än vägen är risken för olyckor stor. Folk kan omkomma även i låga hastigheter, eller något hinder på vägen som dyker upp hastigt. Tänk den dagen han kör ihjäl någons barn pga att han tittade på skärmen och inte vägen...

    De få sekunder man tittar bort hinner hända mycket utanför.

    Och bara för att lagen inte säger något så finns det sunt förnuft som säger annat.
  • klyban

    Kan du inte framföra bilen på säkert sätt, så kommer ingen tekniks definiering hindra straff och kanske tom lagföring av att spela ett spel när man kör.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Anonym)

    Man får inte sms:a eller spela spel när man kör, det spelar ingen roll om man håller i själva apparaten eller om den sitter fast i en hållare när man spelar. Angående lagtexten och "inverkar menligt", det handlar om att t ex ha fokus på vägen och omgivningen medan man kör, och det kan man omöjligt ha om man tittar på skärmen och spelar spel.

Svar på tråden Vad säger lagen om att spela mobilspel samtidigt som man kör, men mobilen sitter fast på panelbrädan?