• Anonym (Aj!)
    Wed 16 Sep 2020 18:04
    1668 visningar
    7 svar
    7
    1668

    Erfarenheter av hemorrojdoperation sökes!

    Har du gjort en hemorrojdoperation, isåfall hurudan? Gummiband, borttagning helt med öppna sår eller borttagning och stygn?

    Hur mycket besvär hade du före?

    Hur ont hade du efter operationen?

    Problem efteråt? Har hört det är stor risk för analinkontinens.

    Fick mina första efter första barnet för flera år sedan. Efter det var fett relativt lugnt och de var inte så ömma eller besvärande. Men med IBS och ofta hård mage så blev det sakteligen värre. Varje gång jag bajsade vek sig typ analen ut och in och måste petas tillbaka, jobbigt även om det oftast inte gjorde ont alls. Men under min andra grav. blev det jättemycket värre! Bebis är nu fem månader. Hade väldigt ont i en par veckor efter förl. pga hemorrojderna. Sen blev det bättre. Men analen viks ut och in vid nästan varje toabesök ändå. Tror jag har en trombonisternas hemorrojd nu och ska ringa för akut läkartid imorgon (har pratat med flera skötare per telefon och kontentan var att ringa om akuttid genast imorgon på morgonen). Fasadfärg stt behöva opereras!

    Bättre med smärtor ibland än inkontinens?

  • Svar på tråden Erfarenheter av hemorrojdoperation sökes!
  • Anonym (Aj!) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 18:05
    #1

    Trombotiserad, ska det ju stå.

    Tack autocorrect!

  • Anonym (ja)
    Wed 16 Sep 2020 19:49
    #2

    Min syster hade så och hon fick en operationstid akut.

    Hon är helt återställd nu.

  • Anonym (Gör det.)
    Thu 17 Sep 2020 19:49
    #3

    Aldrig hört att det finns risk för inkontinens om man opererar. Det är ju liksom inte musklerna man skär i... Jag har också ett gäng efter graviditeten, dock inga besvär av dem mer än att jag har ett väldigt fult anus och måste tvätta röven efter toabesöken. I ditt fall hade jag verkligen övervägt operation. Sådär ska du inte behöva ha det.

  • Anonym (Op)
    Fri 18 Sep 2020 04:03
    #4

    Jag hade som du beskriver. Gjorde en operation och det var så smärtsamt efter. Helt sjukt vilken smärta.

    Det lämnades stora öppna sår som även var på insidan. Att bajsa tog en timme och jag grät nästan varje gång.

    Det skulle vara bra efter 3 veckor sa dem. Men nej. Tog ungefär ett år innan jag inte längre kände något när jag bajsade eller att det blödde. Väldigt smärtsamt. Vilket de varnade mig för men trodde de överdrev.

    Iallafall. Idag ångrar jag mig inte. Var väldigt svårt att hålla rent och så innan. Jag skulle göra det igen!

  • Anonym (Aj!) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 09:40
    #5
    Anonym (Gör det.) skrev 2020-09-17 19:49:15 följande:

    Aldrig hört att det finns risk för inkontinens om man opererar. Det är ju liksom inte musklerna man skär i... Jag har också ett gäng efter graviditeten, dock inga besvär av dem mer än att jag har ett väldigt fult anus och måste tvätta röven efter toabesöken. I ditt fall hade jag verkligen övervägt operation. Sådär ska du inte behöva ha det.


    Inkontinensrisken kommer väl av det att analkuddarna, som hemorrojderna bildas i, också hjälper till att hålla tätt. Så vid en operation tas de bort helt och hållet och då finns det sen alltså inget som hjälper ringmuskeln att hålla bajset inne. Därav inkontinensrisken. Men har förstått att det kanske inte direkt ger inkontinens genast, utan ökar risken för inkontinens då man blir gammal.
  • Anonym (Aj!) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 09:48
    #6
    Anonym (Op) skrev 2020-09-18 04:03:06 följande:

    Jag hade som du beskriver. Gjorde en operation och det var så smärtsamt efter. Helt sjukt vilken smärta.

    Det lämnades stora öppna sår som även var på insidan. Att bajsa tog en timme och jag grät nästan varje gång.

    Det skulle vara bra efter 3 veckor sa dem. Men nej. Tog ungefär ett år innan jag inte längre kände något när jag bajsade eller att det blödde. Väldigt smärtsamt. Vilket de varnade mig för men trodde de överdrev.

    Iallafall. Idag ångrar jag mig inte. Var väldigt svårt att hålla rent och så innan. Jag skulle göra det igen!


    Hemskt att fler ska behöv ha (ha haft) det såhär, men samtidigt skönt att höra att jag inte är ensam! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

    Mina hemorrojder var ett tag under graviditeten helt otroligt sjuka. Det tog SÅ ont att bajsa, brände som att hela rumpan stod i lågor ungefär. Så jag har inga problem att föreställa mig smärtan efter en operation. Bara det att jag gissar att den smärtan är minst tio gånger värre än det jag upplevde då. Ditt svar bekräftar mina värsta farhågor. Hur ska man klara av att ha så ont med ett litet barn hemma? Fick ingen akuttid till läkare (och som tur var har hemorrojdfan lugnat ner sig nu också), men blev rejält framflyttad i vårdkön och har tid om en par veckor. Om läkaren rekommenderar operation så måste väl min man ta ledigt från jobbet efteråt då, kan knappast sköta en bebis ensam under dagarna med såna smärtor. Fy faen...

    Hur har du det nu då? Är alla problemen borta nu?
  • Anonym (Op)
    Sun 20 Sep 2020 01:10
    #7
    Anonym (Aj!) skrev 2020-09-19 09:48:03 följande:

    Hemskt att fler ska behöv ha (ha haft) det såhär, men samtidigt skönt att höra att jag inte är ensam! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

    Mina hemorrojder var ett tag under graviditeten helt otroligt sjuka. Det tog SÅ ont att bajsa, brände som att hela rumpan stod i lågor ungefär. Så jag har inga problem att föreställa mig smärtan efter en operation. Bara det att jag gissar att den smärtan är minst tio gånger värre än det jag upplevde då. Ditt svar bekräftar mina värsta farhågor. Hur ska man klara av att ha så ont med ett litet barn hemma? Fick ingen akuttid till läkare (och som tur var har hemorrojdfan lugnat ner sig nu också), men blev rejält framflyttad i vårdkön och har tid om en par veckor. Om läkaren rekommenderar operation så måste väl min man ta ledigt från jobbet efteråt då, kan knappast sköta en bebis ensam under dagarna med såna smärtor. Fy faen...

    Hur har du det nu då? Är alla problemen borta nu?


    Ja nu är det 4 år sedan min operation! Och som sagt hade jag ont i säkert ett år. Väldigt ont i flera månader. Men bara vid tarmtömning, inte annars.

    Jag tog hand om 3 barn varav minsta 1 år, så det går.

    Är ju inte säkert du får lika ont. Beror på hur mycket de tar bort. Man får ju edövnkngssalva att smörja på :)

    På mig tog de bort 3 stora. En kl 11, kl 3 och 7 om du tänker anus som en klocka, haha.

    Idag har jag inga problem alls. Ångrar inge operationen då det såg förjäkla hemskt ut innan och var svårt att göra rent.
Svar på tråden Erfarenheter av hemorrojdoperation sökes!