Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

    Mamma och barn olika blodgrupper

    Att barnet är positivt medan mamman är negativ är något som inträffar runt 16 000 gånger per år i Sverige. Och det är bara räknat på det vanligaste antigenet (rh-faktorn). Det är alltså extremt vanligt, och det brukar för det mesta inte vålla några problem.

    Att barnet är ?positivt? innebär att det bär på ett antigen på sina blodkroppar som inte du själv bär på. När immunförsvaret kommer i kontakt med ett antigen som inte är kroppseget (vilket detta inte är för dig, eftersom du inte själv har det på dina blodkroppar) bildas antikroppar. Det innebär alltså att om blod läcker över från ditt barn till dig, så kommer du att bilda antikroppar mot det antigen som barnet bär på. Om dessa antikroppar sedan förs över till barnet, så kan de att binda till antigenet på barnets blodkroppar och få blodkropparna att klumpa ihop. Det leder till att de inte kan göra sitt jobb, och barnet kan då behöva blodtransfusioner.

    För att förhindra att allt detta ska kunna ske så ges en spruta med färdiga antikroppar som tar hand om eventuella antigen som läcker över från barnet. På så vis rensas antigenet bort innan ditt immunförsvar upptäcker att det finns där, och då bildar du själv inga antikroppar.

  • Mascaraklumpar

    [quote=80649698][quote-nick]MinaBernt skrev 2020-09-16 20:39:58 följande:[/quote-]

    Huruvida de vet om du utvecklar antikroppar eller inte vet jag inte. Tar de extra blodprov på de vanliga kontrollerna?

    [/quote]

    Det görs på alla kvinnor i samband med att man kollar blodgrupp.

  • Mascaraklumpar
    MinaBernt skrev 2020-09-16 21:21:32 följande:

    Det görs på alla kvinnor i samband med att man kollar blodgrupp.


    Aha! Tänkte att antikroppar var något som man kunde utveckla senare under graviditeten och att man i så fall behövde kolla det vid flera tillfällen.

    [/quote]

    Ah, jag missförstod. Ja, man kan utveckla antikroppar när som helst och i TS fall kollar man det nog en gång till innan man ger sprutan. Det var för några år sedan tal om att man skulle screena alla gravida två gånger (även om mamman är rh-positiv så kan hon bilda antikroppar mot andra antigen, även om det är mindre vanligt) men jag vet inte om det är infört ännu.
Svar på tråden Mamma och barn olika blodgrupper