• LFF
    Thu 17 Sep 2020 09:36
    919 visningar
    25 svar
    25
    919

    Mitt barn tycker mitt boende är mkt sämre än pappans :(

    Anonym (Skild) skrev 2020-09-17 09:19:29 följande:
    Vilken korkad kommentar, det är ju du som är verklighetsfrånvänd. På 7 år hinner mycket hända både med bostadens värdestegring och belåningsgrad. Det är absolut ingenting konstigt att börja med ett enklare boende och byta upp sig efter hand som man kan, vare sig man är ung, äldre, gift eller skild.

    Nu hade trådstartaren inte denna möjlighet vilket är tråkigt men så gör många. Jag bodde på 55 kvm med mina tre barn direkt efter skilsmässan. Ett år bodde vi så. Det var trångt och bökigt men vi sparade pengar och kunde amortera hårt.

    Idag har jag ett hus på 180 kvm, gammalt och slitet för att jag skulle ha råd med det, men i ett bra område och med bra tomt och bra utrymmen för barnen. I en Stockholmskommun. Barnen bor heltid hos mig.

    Så kom inte och snacka skit om att jag skulle vara verklighetsfrånvänd. Jag vet mycket väl vad det innebär att vara skild och ensamstående med barn. Man får spara, snåla och prioritera.
    För sju år sedan var lånevillkoren betydligt generösare än nu vilket gör att den där marginalen i form av värdeökning och minskad belåningsgrad äts upp illa kvickt.

    Skulle vi köpt vår bostad idag istället för för fyra år sedan så skulle vi inte få det lån vi har idag. Vi har goda marginaler men ändå anser bankerna att vi inte skulle ha råd med vårt boende. Bor i en kranskommun till Stockholm och är två. Skulle vi separera så anser bankerna att jag har råd med ett boende värt ca 1,5 miljon och då tjänar jag inte superdåligt (strax över 30 i månaden). Det räcker inte ens till en etta i vår kommun. 

    Du säger att du flyttat till ett stort hus, med vilka lånevillkor då? Nya, "mittemellan" eller de gamla? Om du har de gamla lånevillkoren, skulle du kunna köpa ditt hus idag för samma summa som du gav när du flyttade in med de nya villkoren?
Svar på tråden Mitt barn tycker mitt boende är mkt sämre än pappans :(