• Anonym (Vad ska man göra)

    Bråk om kläder 6 åring

    Hej!

    Är det fler som har barn i 6 års åldern som bråkar om kläder varje dag? Det ska i princip vara samma byxor varje dag, vill bara ha vissa tröjor etc. Så långt jag kan så tillmötesgår jag detta men nu är det kallare och vissa plagg måste då bytas ut så som en tjockare tröja istället för en tun etc.

    Några tips trix och tankar?

  • Svar på tråden Bråk om kläder 6 åring
  • Spnks

    Låt barnet ta på sig den tunna tröjan och lägg med en tjockare i väskan. Hen lär nog inse själv att det blir lite kallt och så slipper ni kanske ha den striden igen.

  • Anonym (Jag)

    Jag har samma med min sexåring. Han har svårt för förändringar. Det är bråk när det är dags att börja ta på vinterkläderna och det är bråk när det är dags att ta fram sommarjackan.

    Jag har köpt en jacka med löstagbart innerfoder annars har jag inget bra tips mer än att strunta i att anpassa efter varje dag utan ta fajten mer säsongsvis. Sexåringar är tack och lov inte lika ömtåliga som bebisar längre utan tål att vara både lite för varmt och för kallt klädda

  • Anonym (--)

    Vi tittar på väderprognosen tillsammans varje kväll och pratar om vilka kläder som kan passa. Yr.no tycker jag har en bra graf som även barn kan förstå. Sen väljer barnet kläder, och det man har valt tar man på sig på morgonen. Det funkar för oss. Vi börjar få lite problem med när "rätt byxor" ligger i tvätten, men hittills har vi lyckats kompromissa oss ur det och välja andra byxor.

  • LFF
    Anonym (Vad ska man göra) skrev 2020-09-17 12:41:01 följande:

    Hej!

    Är det fler som har barn i 6 års åldern som bråkar om kläder varje dag? Det ska i princip vara samma byxor varje dag, vill bara ha vissa tröjor etc. Så långt jag kan så tillmötesgår jag detta men nu är det kallare och vissa plagg måste då bytas ut så som en tjockare tröja istället för en tun etc.

    Några tips trix och tankar?


    Låter dem ta på sig det de vill och packar ner extrakläder i ryggsäcken. Berättar att jag tror att de kommer att frysa med sitt klädval och sen när vi kommer hem så frågar jag om de frös (eller svettades på sommaren). Att upptäcka själv att klädvalet inte alltid fungerar är det som fungerat bäst på mina tvillingar.
  • Anonym (--)
    Anonym (--) skrev 2020-09-17 13:15:19 följande:

    Vi tittar på väderprognosen tillsammans varje kväll och pratar om vilka kläder som kan passa. Yr.no tycker jag har en bra graf som även barn kan förstå. Sen väljer barnet kläder, och det man har valt tar man på sig på morgonen. Det funkar för oss. Vi börjar få lite problem med när "rätt byxor" ligger i tvätten, men hittills har vi lyckats kompromissa oss ur det och välja andra byxor.


    Ja och givetvis finns det extrakläder med ifall valet inte visade sig vara så lyckat.
  • Anonym (A)
    Anonym (--) skrev 2020-09-17 13:15:19 följande:
    Vi tittar på väderprognosen tillsammans varje kväll och pratar om vilka kläder som kan passa. Yr.no tycker jag har en bra graf som även barn kan förstå. Sen väljer barnet kläder, och det man har valt tar man på sig på morgonen. Det funkar för oss. Vi börjar få lite problem med när "rätt byxor" ligger i tvätten, men hittills har vi lyckats kompromissa oss ur det och välja andra byxor.
    Vilket bra upplägg
  • scanmia

    Jag tvättar ofta och ser till att köpa extra av favoriter och jag påtalar detta så att sonen vet att jag anstränger mig för att han ska kunna ha kläder han trivs i. Sedan skyller jag inte sällan på skolan om de har direktiv för oömma kläder eller täckande kläder tex eller andra yttre omständigheter. Vi har också vissa husregler om att kläderna vi går ut ska vara hela och rena och våra egna (inte ok att ta syskonens).

    Vidare så får man inte bråka och bängla sig hur mycket som helst. Jag förväntar mig ett visst mått av hänsyn och gott uppförande. Trivs man inte med kläderna så är det ok att säga det så att vi kan försöka lösa det hela på ett tillfredställande sätt - det är inte ok att skrika och bråka om det.

Svar på tråden Bråk om kläder 6 åring