• Anonym (Hjälp­)
    Fri 18 Sep 2020 12:24
    1421 visningar
    16 svar
    16
    1421

    Hjälp med matschema till 6 månaders

    Jag skulle behöva hjälp med ett matschema till en 6 månaders, alltså hur jag ska lägga in matningen i förhållande till sovtiderna på ett ungefär så det blir en bra rutin.

    Sovtiderna ser ut så här:

    Vakna 8

    Sovstund 9.30-10.30

    Vaken 1,5h

    Sovstund 12.00-13.00

    Vaken 1,5h

    Sovstund 14.30-15.30

    Vaken 1,5h

    Sovstund 17.00-18.00

    Vaken 2h

    Läggdags 20.00

    Hon äter ersättning, men vi har börjat ge vanlig mat vid varje måltid också. Så först vanlig mat sedan ersättning efter då hon äter så lite än. Äter med ca 2,5 timmes mellanrum nu när vi kör ersättning, ammade nyss och då var det varje timme! På BVC säger dom att 6 måltider om dagen brukar man säga

  • Svar på tråden Hjälp med matschema till 6 månaders
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Fri 18 Sep 2020 15:02
    #4
    Anonym (Va) skrev 2020-09-18 13:37:08 följande:

    Vem har ens matshema? Kosten ska ju bestå till störst del ersättning till ett år (!)

    Ge mat då och då tills barnet vänjer sig och det blir en rutin automatiskt. Ibland vill bebisen äta mer riktigt mat, ibland mindre, ibland inte alls. Lyssna på bebisen och skit i schema. Vid 8 månader ska dom helst äta riktigt mat två gånger om dagen, det har du två månader på dig att successivt arbeta in. Vid 10 månader helst två mellanmål, så där har du ytterligare två månader på dig. Och efter 10 månader kan det va bra att köra enligt ett naturligt matschema som passar bebisen. Vissa vill äta massa mat tidigt, kör på det då. Vissa vill inte, låt bebisen bestämma. Har du nedskrivet matschema för flaskmåltiderna sedan födseln med?


    Tack!! BVC har stressat mig med detta, och säger att jag ska ge mat 6 ggr om dagen och då hade jag knappt infört mat, så jag har blivit lite stressad hur jag ska hinna med allt så därför tyckte ja de kändes enkelt med att införa ett schema så att det blir en rutin! Men det kändes lugnare med det du skrev..
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Fri 18 Sep 2020 15:03
    #5
    Anonym (Backa) skrev 2020-09-18 14:30:29 följande:

    Vid den åldern ska födan i stort sett vara enbart amning eller ersättning eller en kombo. Och det inte enligt schema utan när bebisen är hungrig. Rekommendationen är att börja med pyttesmå smakisar vid halvåret- absolut inte rena måltider med annan mat. Matintro måste gå långsamt så barn vänjer sig med nya smaker och magen inte börjar krångla. Om din Bvc säger 6 måltider per dag gör de fel. Man ger b.m eller ersättning när barnet är hungrigt- om det så är 7 eller 17 ggr per dag och natt.

    Mitt yngsta barn åt sin första hela måltid vid 8 månader. Sen ökade vi succesivt. Vid 1 åt han som vi enligt mer "schema", men jag ammade också.


    Tack!! Detta kändes lugnande att höra, blev lite stressad när BVC säger att jag ska mata med mat så många ggr om dagen då vi knappt infört någon mat än bara smakprov..
Svar på tråden Hjälp med matschema till 6 månaders