• Anonym (N)

    Varför är svenskar så ego?

    Vad hände när du trevligt och artigt bad någon om en plats?

    Eller tittade du bara surt och tänkte att de bör skämmas?

  • Anonym (N)

    De flesta svenskar är inte elaka med flit , bara har dålig koll på andra resenärer, tittar på sina mobiler mm.

    Så det funkar mycket bättre att be någon om en plats och inte stå och sura.

    Man får anpassa sig efter efter situationen. I vissa länder hoppar man upp och lämnar plats till behövande , i Sverige är det inte så vanligt att folk gör så.

    Men jag har alltid fått hjälp med barnvagnen när jag har frågat mm.

    Mycket bättre än att sura i tystnad.

  • Anonym (N)
    Anonym (Que?) skrev 2020-09-18 13:14:45 följande:

    Så man ska behöva be om en sittplats här? Varför gäller inte detta i andra länder?


    Ja. Det är så det funkar i Sverige. Varför kan du fråga svenskar om.

    Men det är som det är i Sverige. Antingen anpassar du dig eller så får du stå sen skriva arga trådar på FL.
  • Anonym (N)
    Anonym (Que?) skrev 2020-09-18 14:50:21 följande:

    Men nu berör tråden andra behövande än gravida småbarnsföräldrar. Därför skrev jag även om äldre och funktionshindrade. Tackar, men jag orkar faktiskt ta hand om mitt barn (och mitt kommande). Man ser tydligt att jag är gravid, så då tycker jag gott man kan fråga om jag behöver sitta.


    Du tycker det , de som sitter tycker inte det.

    Resultatet är att du får stå.

    Är du nöjd?
  • Anonym (N)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2020-09-19 09:01:10 följande:

    När jag var gravid och äkte tåg eller spårvagn blev jag erbjuden sittplats.

    Mina barn är uppfostrade att hjälpa äldre och även andra med behov.

    Men vem ska man erbjuda sin plats till.

    Jag tycker inte det ska betraktas som handikappande att vara kvinna, gravid eller 7 år.

    Många har handikapp som inte syns så hur ska vi veta vem som behöver platsen.


    Jag har också blivit erbjuden sittplats i Sverige som gravid...

    I många fall beror på personens attityd att de får stå...
  • Anonym (N)
    Anonym (Que?) skrev 2020-09-19 14:05:23 följande:

    Men jaha så du menar att man inte kan förvänta sig att folk har normalt hyfs och lämnar självmant sin plats till ex gravida?


    Nej , men man förväntar sig att även gravida har normal hyfs och beter sig inte som en otrevlig bortskämd princessa.
  • Anonym (N)
    Anonym (Naughty40) skrev 2020-09-18 21:25:30 följande:

    Nej, det är just det att man inte ska behöva fråga, hade du haft normalt hyfs så hade DU erbjudit din plats.


    Hade du och personen i fråga haft normal hyfs hade ni inte påpekat att K inte har normal hyfs.

    Det är väldigt ohyfsat enligt vett och etikett att kommentera andras beteende.
  • Anonym (N)
    Anonym (N) skrev 2020-09-19 15:32:14 följande:

    Hade du och personen i fråga haft normal hyfs hade ni inte påpekat att K inte har normal hyfs.

    Det är väldigt ohyfsat enligt vett och etikett att kommentera andras beteende.


  • Anonym (N)

    Varifrån kommer du TS ?

    Så vi kan starta en tråd ?Varför är x ( TS nationalitet ) är så otrevliga?

  • Anonym (N)
    Anonym (Ann) skrev 2020-09-19 15:59:08 följande:

    Du kan inte ha erfarnhet av barn. En stående sjuåring i en buss måste man som vuxen stötta för att inte ramla omkull när bussen svänger. Samtidigt ska man hålla i sig själv också, inte så lätt säger jag. Är man då dessutom höggravid så blir det än jobbigare.


    Du verkar ha ännu mindre erfarenhet med barn.

    Hur tror du man gör om man åker men en grupp barn under 7 år?

    Ställer upp alla på bussen så hela förskolegruppen / första klassen sitter?
  • Anonym (N)
    Anonym (Ann) skrev 2020-09-19 16:26:10 följande:

    De åker väl antingen chartrad buss eller på tider då det är lite folk. En förskolegrupp kliver knappast på en buss som är full,

    Jo jag har åkt buss en del med mitt barn som nu är 8 år. Jag har aldrig begärt att få sitt plats men vi har ofta blivit erbjudna. Men visst är det jobbigt att stå och paraera och skydda barnet i kurvorna

     


    Du sitter och gissar då.... ( om du nu menar alla svenska förskolor rent allmänt.

    På ditt barns skola kan de såklart åka med chartad buss. )

    Själv har jag åkt buss med förskolagrupper.

    En förskolegrupp åker absolut med vanlig buss , och då åker de tiderna man behöver åka om barnen ska på ett visst ställe en viss tid. Simning , teater , åka skridskor osv.

    Går bussen varje halvtimme då väntar man inte på nästa buss. Det finns inte endast förskolor på innerstaden i storstäderna där bussarna går var 5:e minut.

    Visst är det lättare om barnen sitter / men ingen av barnen har ramlat än.
  • Anonym (N)
    Ess skrev 2020-09-19 18:05:13 följande:

    Det är det några som gjort på festivaler och liknande, och inte av misstag utan stått och stött in vagnen i knävecken på en. Då har jag bara sparkat bakåt helt enkelt och bett dem ta sin spermatruck och dra åt helvete.


    Hoppas du och Val - entina möts snart.
  • Anonym (N)
    Anonym (Eh) skrev 2020-09-19 18:32:47 följande:

    Måste kännas skönt att göra sig själv till ett offer..


    Men Princessan får fortsätta att stå på bussen , så du flinar sist...
  • Anonym (N)
    Anonym (Valentina) skrev 2020-09-19 22:08:38 följande:

    Ja du, jag tror de syftar på mig men de kan inte äns stava mitt nick rätt. Buhu.


    Nej , det är du som är för trög att fatta.

    Buhu!
  • Anonym (N)
    Anonym (Que?) skrev 2020-09-19 21:56:21 följande:

    Ska du göra narr av någon får du se till att du stavar rätt på det nick du refererar till.


    Eller får du med alla dina nick skaffa en ordbok och se vad ordet VAL betyder på svenska.

    Ni verkar lika klumpiga som en :

  • Anonym (N)
    Anonym (E.) skrev 2020-09-19 22:38:06 följande:

    Okej. Det är inte alls min uppfattning. Jag tycker att det svenska folket är ett mycket generöst och vänligt sinnat folk.


    Min uppfattning också , men som man ropar i skogen får man svar , därför har vissa i tråden mindre bra erfarenhet kanske.
  • Anonym (N)
    Maya84 skrev 2020-09-20 02:06:03 följande:

    Det tillhör väl också vuxenlivet att vara kunna bedöma en situation och resa sig automatiskt när man ser en gravid kvinna, innan hon går fram och fråga efter en plats efterssom ingen har det sunda förnuftet att inse en sådan enkel sak?


    Men så funkar inte i Sverige.

    Problemet är att du och många andra förstår inte skillnaden mellan tyckande på FL och verkligheten.

    Så valet finns mellan att stå och sura och fråga eftersom de flesta svenskar ska inte lämna plats oavsett hur många tycker så på FL.
Svar på tråden Varför är svenskar så ego?