• Anonym (lillis)

    Vad hjälper mot nyckelhålsinkontinens?

    Har drabbats av nyckelhålsinkontinens av och till hela mitt liv men de senaste åren har det blivit allt oftare. Det är så otroligt förnedrande och irriterande. Är det någon som har några tips på hur man blir av med såna symptom? Är övertygad om att det mest är psykologiskt för mig då jag inte har några större problem att hålla mig annars.

  • Svar på tråden Vad hjälper mot nyckelhålsinkontinens?
  • Anonym (S)

    Tror de flesta drabbats av nyckelhålsinkontinens någon gång i sitt liv när man varit rejält kissnödig och fumlat för länge med nycklarna.

    Menar du att det händer dig ofta? I så fall skulle jag gå till en läkare. Att det hänt någon gång eller två i ens liv är nog rätt vanligt, inte att det händer regelbundet. Sök hjälp är mitt tips.

  • Anonym (lillis)
    Anonym (S) skrev 2020-09-18 20:29:06 följande:

    Tror de flesta drabbats av nyckelhålsinkontinens någon gång i sitt liv när man varit rejält kissnödig och fumlat för länge med nycklarna.

    Menar du att det händer dig ofta? I så fall skulle jag gå till en läkare. Att det hänt någon gång eller två i ens liv är nog rätt vanligt, inte att det händer regelbundet. Sök hjälp är mitt tips.


    Inte jätteofta men de senaste 3 åren har det väl hänt 4 gånger att jag inte hunnit. Jag är bara 31 år gammal, innan dess har det hänt 2 gånger på 10 år. Jag har inte ens fött barn än.
  • Anonym (lillis)
    Anonym (Ann) skrev 2020-09-18 20:59:58 följande:

    Det är inte ovanligt att man får problemet att ofta eller alltid blir paniknödig när man närmar sig dörren men oftast kissar man inte på sig utan hinner ändå även om man ibland inte hinner.

    Fanns en tråd från för ett par år sedan med tips.

    www.familjeliv.se/forum/thread/79855012-hur-blir-man-av-med-nyckelhalsinkontinens


    Tack! Ska kolla där.
  • Anonym (C)
    Anonym (123) skrev 2020-09-19 11:46:22 följande:

    En blöja kan säkert också hjälpa.


    Och det skulle behövas för att man kissar på sig en eller två gånger om året?
  • Anonym (123)
    Anonym (C) skrev 2020-09-19 12:41:29 följande:

    Och det skulle behövas för att man kissar på sig en eller två gånger om året?


    Nej, det var nog mer tänkt om man har ett återkommande problem. En två gånger om året är inte direkt något stort problem, även om det är jobbigt.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (123) skrev 2020-09-19 13:01:55 följande:

    Nej, det var nog mer tänkt om man har ett återkommande problem. En två gånger om året är inte direkt något stort problem, även om det är jobbigt.


    Det återkommande problemet är att man blir paniknödig när man närmar sig hemmet. Men det är sällan det slutar med att man inte hinner. Desto oftare man gör snabba fötter framför ytterdörren med händerna mellan benen, men man hinner oftast till slut ändå som sagt.
  • Anonym (Ann)
    Kosmos skrev 2020-09-20 11:00:13 följande:

    Du kan köpa blöjor här eller här om du skulle behöva. Annars har du provat knipövningar?


    Knipövningarna hjälper mot stressinkontinens/ansträngningsinkontinens. Nyckelhålsinkontinens har inget med blåsmuskulaturen att göra utan det är mer psykiskt där det ofta handlar om att ändra på toavanorna.
Svar på tråden Vad hjälper mot nyckelhålsinkontinens?