• Mon 5 Oct 2020 10:38
    1642 visningar
    22 svar
    22
    1642

    Brösten större

    Anonym (Lilla t) skrev 2020-09-18 22:13:45 följande:

    Har tjejer större bröst nu för tiden än vad dom hade för kanske 30år sen?

    Min mamma säger att tjejer får både bröst och pubertet tidigare än när hon va ung. Även brösten är större nu.


    Ja, generellt större bröst och tidigare pubertet. Det finns flera förklaringar. Här i tråden har nämnts övervikt som bl a sätter sig på brösten och där hormoner kan frodas, dessutom ger ökat näringsintag att färre drabbas av bristsjukdomar eller liknande (färre barn går och lägger sig hungriga idag) men det mest fascinerande tycker jag är...
    ...
    ... elektricitet! 

    Japp, dagsljus är en av de grejer som styr pubertetsstart, och genom att vi har ljus långt senare på kvällen än vad mänskligheten hade innan elektriciteten snabbspolar vi tilll pubertetsstart. Några studier visar exempelvis något tidigare pubertet i större städer än på landsbygd, där en möjlig delförklaring är ljuset. 

    Sen finns det flera andra spännande studier på ämnet som en kan grotta ned sig i. Exempelvis läste jag någonstans att flickor som inte bodde med sin biologiska far generellt påbörjar pubertet något tidigare. Bland möjliga förklaringar finns att bristen på manliga feromoner får flickans hjärna att reagera med att starta hormoncocktailen som kickar igång pubertet eftersom hennes hjärna säger "ojojoj, här verkar det vara brist på män, bäst att jag är redo att reproducera så snart det råkar komma förbi en man." Hormonstörande ämnen spelar säkert en stor roll, exempelvis p-piller som går ut i avloppsvatten och vidare ut i naturen och tillbaka in i människor genom maten vi äter, och BPA i nappflaskor. Får en i sig en massa kemikalier som kickar igång olika processer i kroppen blir det tidigare pubertet som konsekvens. Det verkar dessutom inte bara röra flickor utan även pojkar, där ett exempel är från körsången där pojkar får lämna tidigare på grund av målbrottet.
Svar på tråden Brösten större