• Anonym (www.)
    Sat 19 Sep 2020 19:19
    117 visningar
    15 svar
    15
    117

    Barn och internet

    Ni som har barn i åldrarna 5-11 år ungefär, hur använder de internet och vad får de göra respektive inte göra? Nyfiken då vi är oense här hemma.

  • Svar på tråden Barn och internet
  • Anonym (T)
    Sat 19 Sep 2020 19:22
    #1

    Inte alls.

  • Anonym (Anna)
    Sat 19 Sep 2020 19:38
    #2

    De använder inte Internet.

  • Anonym (www.) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 19:39
    #3
    Anonym (T) skrev 2020-09-19 19:22:17 följande:

    Inte alls.


    Okej tack för svar.
  • Anonym (www.) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 19:39
    #4
    Anonym (Anna) skrev 2020-09-19 19:38:52 följande:

    De använder inte Internet.


    Okej, tack.
  • Anonym (Glupp­)
    Sat 19 Sep 2020 19:47
    #5

    YouTube/Youtube kids, Roblox, Minecraft, SVTplay, Spotify, Netflix, något spel på PS4. Sen hömtar vi ju spel till paddan mha internet. Senast Bamses skattkista.

  • Anonym (Glupp­)
    Sat 19 Sep 2020 19:48
    #6

    Sveriges Radio-play också!

  • Anonym (Glupp­)
    Sat 19 Sep 2020 20:11
    #7

    Matteläxan görs ganska ofta via internet också.

  • Anonym (www.) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 20:18
    #8
    Anonym (Glupp) skrev 2020-09-19 20:11:35 följande:

    Matteläxan görs ganska ofta via internet också.


    Tack! Nu fick det mig att tänka på att barnen kan träna på saker de har svårt för på internet att det kanske blir lite roligare. Tack för att du delade med dig.
  • Anonym (Glupp­)
    Sat 19 Sep 2020 20:28
    #9
    Anonym (www.) skrev 2020-09-19 20:18:43 följande:

    Tack! Nu fick det mig att tänka på att barnen kan träna på saker de har svårt för på internet att det kanske blir lite roligare. Tack för att du delade med dig.


    Vassego! Jag förstår inte varför man inte skulle låta barnen använda internet. Man missar en massa bra barnkultur utan internet. Vi lyssnar på ljudböcker och radioteater, ser film, spelar roliga spel tillsammans mm. Igår hade vi melodifestival med barnmusik från förr. Trasan & Banarne och Gullan Bornemark mm. Hade inte gått utan internet. Och som sagt, skolan ger läxor som bara kan göras på nätet.
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 20 Sep 2020 05:06
    #10

    6 åring han får göra en hel del men vi har koll på vad han tittar och spelar.

    Internet är inte bara dåligt. För oss handlar det mer om att veta vad han gör så det är säkert.

    Finns mycket bra och lärorika saker. Detta betyder ju inte att han får sitta hur mycket som helst eller att han inte gör andra saker. Och med dagens samhälle så tror jag det är bra att få vana både med datorer och internet då faktiskt en hel del skolarbete senare görs med lärplattan och internet.....

    Har även en 13 åring som på vissa områden kan mer om datorer och internet än mig men även där handlar det om att ha koll på vad han gör (vilka sidor/filmer han ser) och hur länge.....

    Internet kan även vara socialt, han spelar spel med kompisar som bor långt bort så de har lyckats hålla kvar en bra kontalt trots att det är ca ca 4 år sedan kompisen flyttade.

  • Anonym (Ewa)
    Sun 20 Sep 2020 07:36
    #11

    Youtube, TikTok, Minecraft, Spotify, Netflix, Viaplay, PS4. 10-åringen färdighetstränar matte, tränar geografi, engelska glosor via länkar från skolan och något matematikprogram som skolan betalar för. Han har sin skolkalender på internet, där vi ser om han har läxor, prov eller utflykter. 

  • Anonym (www.) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 12:10
    #12
    Anonym (Glupp) skrev 2020-09-19 20:28:50 följande:

    Vassego! Jag förstår inte varför man inte skulle låta barnen använda internet. Man missar en massa bra barnkultur utan internet. Vi lyssnar på ljudböcker och radioteater, ser film, spelar roliga spel tillsammans mm. Igår hade vi melodifestival med barnmusik från förr. Trasan & Banarne och Gullan Bornemark mm. Hade inte gått utan internet. Och som sagt, skolan ger läxor som bara kan göras på nätet.


    Jag håller med om detta. Förstår inte heller.
  • Anonym (www.) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 12:10
    #13
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-20 05:06:55 följande:

    6 åring han får göra en hel del men vi har koll på vad han tittar och spelar.

    Internet är inte bara dåligt. För oss handlar det mer om att veta vad han gör så det är säkert.

    Finns mycket bra och lärorika saker. Detta betyder ju inte att han får sitta hur mycket som helst eller att han inte gör andra saker. Och med dagens samhälle så tror jag det är bra att få vana både med datorer och internet då faktiskt en hel del skolarbete senare görs med lärplattan och internet.....

    Har även en 13 åring som på vissa områden kan mer om datorer och internet än mig men även där handlar det om att ha koll på vad han gör (vilka sidor/filmer han ser) och hur länge.....

    Internet kan även vara socialt, han spelar spel med kompisar som bor långt bort så de har lyckats hålla kvar en bra kontalt trots att det är ca ca 4 år sedan kompisen flyttade.


    Tack! Detta låter vettigt tycker jag.
  • Anonym (www.) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 12:11
    #14
    Anonym (Ewa) skrev 2020-09-20 07:36:59 följande:

    Youtube, TikTok, Minecraft, Spotify, Netflix, Viaplay, PS4. 10-åringen färdighetstränar matte, tränar geografi, engelska glosor via länkar från skolan och något matematikprogram som skolan betalar för. Han har sin skolkalender på internet, där vi ser om han har läxor, prov eller utflykter. 


    Tack för att du delar med dig, låter också bra tycker jag.
  • Anonym (A)
    Sun 20 Sep 2020 16:35
    #15
    Anonym (Ewa) skrev 2020-09-20 07:36:59 följande:
    Youtube, TikTok, Minecraft, Spotify, Netflix, Viaplay, PS4. 10-åringen färdighetstränar matte, tränar geografi, engelska glosor via länkar från skolan och något matematikprogram som skolan betalar för. Han har sin skolkalender på internet, där vi ser om han har läxor, prov eller utflykter. 
    Verkar bra
Svar på tråden Barn och internet