Inlägg från: Anonym (förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förvirrad)

    Arbetstidsförkortning

    Om jag vill gå ner i arbetstid pga barn under 8 år, hur långt i förväg behöver jag meddela chefen för att inte riskera att bli nekad?

    Hur mycket får man max gå ner i tid? Jag trodde det var 80% men nu när jag kollar på försäkringskassan tolkar jag det som att det är 75% som gäller? Min tjänst är på 100%.

  • Svar på tråden Arbetstidsförkortning
  • Anonym (förvirrad)

    Det handlar om 2-3 månader medan jag läser en kurs på högskolan. Jag är inte helt säker på att chefen är så sugen på att ge mig tjänsteledighet för studier men arbetstidsförkortning pga barn har jag laglig rätt till.

    Går jag inte ner i tid måste jag ju ta igen tiden som går till föreläsningar genom längre dagar så tekniskt sett ger det här mig mer tid med barnen också.

  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Samma) skrev 2020-09-20 11:39:07 följande:
    Du har lika stor laglig rätt att vara tjänstledig för studier som föräldraledighet. Din chef kan inte neka så länge du ansöker i god tid.
    Intressant, det måste jag kolla upp Kräver det att man tar ut CSN? Jag har ett år kvar men hade tänkt spara veckorna tills om jag verkligen behöver dem snarare än nu när jag kommer jobba samtidigt.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (G) skrev 2020-09-20 12:17:27 följande:

    Om du söker ett halvår innan studierna startar så kan dom inte neka. Då har halvåret de har rätt att skjuta fram din ledighet redan passerat.

    Alltså halvåret räknas från den dag du lämnar in ansökan om tjänstledigt för studier och inte från dagen studierna börjar (kan dock vara reglerat annorlunda i kollektivavtal).


    Då är det för sent, kursen börjar i januari och sammanfaller tyvärr med att vi har väldigt mycket att göra på jobbet.
  • Anonym (förvirrad)
    EpicF skrev 2020-09-20 21:20:43 följande:
    Då skulle du sökt om tjänstledig för studier redan i somras.
    I somras hade jag inte hittat kursen som är orsaken till varför jag vill gå ner i tid. Den enda jag sett då var en kurs på kvartsfart, på distans, på grundnivå. Rätt stor skillnad mot halvfart, på plats på, avancerad nivå...
    Anonym (G) skrev 2020-09-20 21:35:15 följande:
    Lämna in ansökan nu då och se om den blir beviljad? Arbetsgivaren ska ändå ha anledning att skjuta på studierna. För deras del kanske de lika gärna tar in vikarie nu som senare. Blir den inte det så lämnar du in ansökan om att gå ner i tid i november (efter att ha kontrollerat att det är det som gäller i erat kollektivavtal)
    Ingen vikarie kommer tas in. Det tar för lång tid att lära upp någon. Jag kommer få göra det viktigaste, kollegorna får kanske ta en del men det som jag inte hinner och som inte är tidskritiskt kommer snällt få vänta tills jag är tillbaka.
Svar på tråden Arbetstidsförkortning