• Sun 20 Sep 2020 09:51
    6566 visningar
    94 svar
    94
    6566

    Kvinnor, varför har vi inte råd att skilja oss?

    "Danske Bank gjort som visar att många kvinnor inte har råd att separera från sin partner.


    "En undersökning som Ipsos genomfört på uppdrag av Danske Bank visar att 37 procent av de svenska kvinnorna anser att deras ekonomi är ett ganska stort hinder för att kunna separera från sin partner. Motsvarande siffra bland männen är endast 18 procent."
    Vidare visar undersökningen att var femte kvinna säger att de inte har råd att separera, och hela 37% ser ekonomin som ett stort hinder för att kunna separera. Detta gäller för en tiondel av männen som inte har råd att separera och 18% som ser ekonomin som ett stort hinder. Så här är det tydligt att kvinnor är i ekonomiskt underläge i relationer. Tänk att känna att man inte har råd att gå från en partner som man inte trivs med?"
    Varför sätter vi oss i den sitsen? Är vi för kravlösa mot män eller spenderar på skit?
  • Svar på tråden Kvinnor, varför har vi inte råd att skilja oss?
  • Anonym (G)
    Sat 26 Sep 2020 21:41
    #71
    sextiotalist skrev 2020-09-26 09:48:56 följande:

    Bor i en sådan. Fått den genom min plats i bostadskön.

    En fantastisk lägenhet, centralt, lugnt område, trevliga grannar. Många av grannarna är mitt i livet, dvs lämnat småbarnsåren.


    Jo jag fattar :). Men skribenten jag citerade menar att det ?bara? finns 3-4:or för 15-20? att tillgå för de som skiljer sig. Att hyran i centrala lägen i en större stad är väl inget konstigt men att alla nyskilda är hänvisade till dessa?
  • Sun 27 Sep 2020 00:55
    #72

    Dom köper för mkt skit som saknar andrahands värde eller är slit och släng.

  • Sun 27 Sep 2020 01:44
    #73
    Anonym (först en rejäl lön) skrev 2020-09-26 20:42:43 följande:

    Vi finns men jag får nog hålla med om att vi inte är så många. 

    Har man inte fått lära sig att investera av sina föräldrar så är det läskigt att ge sig in på börsen tycker en del kvinnor. Andra tycker bara aldrig att de har några pengar att investera utan lever loppan för det lilla som är.

    Om det plötsligt har samlat sig 100 000+ på kontot hux flux bara så ligger det väl närmare till att börja fundera på om de inte skulle göra större nytta nån annanstans? 


    Jag har fonder och aktier (ja, jag fick med mig hemifrån att det är nåt man bör ha), men inte tusan pratar jag aktieplacering med mina vänner.

    Vi pratar kultur, politik, relationer, bra filmer, våra barn, problem i vardagen. Vi kör dåliga sexskämt och skrattar åt varandras dåliga sexskämt och livet i allmänhet. Men inte pratar vi placeringsstrategier.
  • Sun 27 Sep 2020 01:50
    #74

    Rent allmänt tror jag att kvinnor är lite för naiva och lite för snälla.

    Om mannen tjänar mer och vill bo i en dyr lägenhet, där han amorterar och betalar räntorna medan hon får köpa mat och kläder till ungarna, går hom med på det trots att det innebär att vid enskilsmässa har hom ingenting sparat, medan han har lägenheten, som han skrivit äktenskapsförord om.

    Många tänker sig inte för, tror att kärleken ska vara för evigt eller har inte koll på att även om de "bara" är sambor kan de förlora hela lägenheten.

  • Anonym (Fält)
    Sun 27 Sep 2020 08:14
    #75
    annabellelee skrev 2020-09-27 01:50:32 följande:

    Rent allmänt tror jag att kvinnor är lite för naiva och lite för snälla.

    Om mannen tjänar mer och vill bo i en dyr lägenhet, där han amorterar och betalar räntorna medan hon får köpa mat och kläder till ungarna, går hom med på det trots att det innebär att vid enskilsmässa har hom ingenting sparat, medan han har lägenheten, som han skrivit äktenskapsförord om.

    Många tänker sig inte för, tror att kärleken ska vara för evigt eller har inte koll på att även om de "bara" är sambor kan de förlora hela lägenheten.


    Jag tror att den ganska vanliga ålderskillnaden med en lite äldre man spelar stor roll. Många går in i ett förhållande med ekonomisk ojämlikhet. Han har högre lön och har större besparingar. Äger kanske redan en bostad. Hans högre lön gör att de tror att hon bör ta all eller den mesta föräldraledigheten och på så vis halkar hon ännu längre efter. Han gör samtidigt som hon är föräldraledig någon sorts karriär och hon får därför också ta den mesta VAB:en. Jobbar kanske deltid också. För det är ju viktigt för familjens ekonomi att han kan göra sina karriärsprång eller kan bygga upp sitt företag. Sen separerar paret och hon får ut nada. Men han har fått hemhjälp och barnpassning som möjliggjort hans nu ännu högre lön.

    Och är de då, som du säger, dessutom ogifta, står hon så gott som utan tillgångar vid en separation.

    Många tänker alldeles för kortsiktigt och blundar, som du skriver, för det faktum att kärleken faktiskt kan ta slut. Även här tror jag att åldersskillnaden kan spela roll.

    Jag tycker också att jag ser många ekonomitrådar här på FL där par aldrig gjort en ekonomisk planering utan bara lite vagt sagt att de ska ha gemensam ekonomi. Fast sen visar det sig att de haft helt olika syn på vad det faktiskt innebär. De verkar tycka att sånt ska lösa sig självt om man älskar varandra. Det gör det inte.
  • Anonym (Man)
    Sun 27 Sep 2020 08:16
    #76
    annabellelee skrev 2020-09-27 01:50:32 följande:

    Rent allmänt tror jag att kvinnor är lite för naiva och lite för snälla.

    Om mannen tjänar mer och vill bo i en dyr lägenhet, där han amorterar och betalar räntorna medan hon får köpa mat och kläder till ungarna, går hom med på det trots att det innebär att vid enskilsmässa har hom ingenting sparat, medan han har lägenheten, som han skrivit äktenskapsförord om.

    Många tänker sig inte för, tror att kärleken ska vara för evigt eller har inte koll på att även om de "bara" är sambor kan de förlora hela lägenheten.


    Det stämmer inte med mina erfarenheter, där är det alltid kvinnan som kommer ut som vinnare efter en skilsmässa. Anledningen är att män har en större känsla för rättvisa samt att män bara vill komma ur relationen med så lite tjafs som möjligt.
  • Anonym (Fält)
    Sun 27 Sep 2020 08:27
    #77
    Anonym (Man) skrev 2020-09-27 08:16:11 följande:

    Det stämmer inte med mina erfarenheter, där är det alltid kvinnan som kommer ut som vinnare efter en skilsmässa. Anledningen är att män har en större känsla för rättvisa samt att män bara vill komma ur relationen med så lite tjafs som möjligt.


    Vinnare på vilket sätt? Kanske får de gifta kvinnorna ut mer pengar än de bidragit med. Men ofta har de istället bidragit med mer hushållsarbete/barnpassning och offrad karriär. Utan hushållning och barnpassning hade mannen förmodligen inte kunnat dra in så mycket pengar. Om hon får ut mer pengar ur äktenskapet än hon tillfört är det inte sällan ersättning för det gratisarbete hon utfört och det hon förlorat på att ta ut den mesta föräldraledigheten och VAB.

    Jag tror att de fall där kvinnan inte har råd med separation är just separationer, inte skilsmässor. Det är de som inte gift sig som råkar illa ut (om man nu kan säga att man råkar illa ut om man satt sig själv i den situationen...)
  • Anonym (Maja)
    Sun 27 Sep 2020 11:03
    #78
    Anonym (Fält) skrev 2020-09-27 08:27:45 följande:

    Vinnare på vilket sätt? Kanske får de gifta kvinnorna ut mer pengar än de bidragit med. Men ofta har de istället bidragit med mer hushållsarbete/barnpassning och offrad karriär. Utan hushållning och barnpassning hade mannen förmodligen inte kunnat dra in så mycket pengar. Om hon får ut mer pengar ur äktenskapet än hon tillfört är det inte sällan ersättning för det gratisarbete hon utfört och det hon förlorat på att ta ut den mesta föräldraledigheten och VAB.

    Jag tror att de fall där kvinnan inte har råd med separation är just separationer, inte skilsmässor. Det är de som inte gift sig som råkar illa ut (om man nu kan säga att man råkar illa ut om man satt sig själv i den situationen...)


    Jag håller med om att separationer utan äktenskap vanligtvis är mer orättvisa ekonomiskt men man får inte glömma att även om man är gift och får hälften vid en skilsmässa så har den som kunnat fokusera på sitt jobb och dragit upp sin lön under lång tid en självklar fördel vid ett bostadsköp då även årsinkomsten är av stor betydelse.

    Skulle min man och jag skiljas får jag visserligen hälften men eftersom min mans årsinkomst är dubbel mot min (1,2 mkr mot 600 tkr) så skulle jag bli oerhört mycket svagare ekonomiskt vad gäller nytt boende mot min man.

    Däremot har jag tillräckligt koll att jag vet att den dag min pappa går bort så ärver jag enskilt vilket även min man troligtvis kommer göra när hans mamma går bort men det rör sig om helt olika summor så är vi tillsammans när den dagen kommer skiftar den ekonomiska balansen helt. Den biten är någonting som alla bör ha koll på.
  • Anonym (först en rejäl lön)
    Sun 27 Sep 2020 11:45
    #79
    annabellelee skrev 2020-09-27 01:44:30 följande:
    Jag har fonder och aktier (ja, jag fick med mig hemifrån att det är nåt man bör ha), men inte tusan pratar jag aktieplacering med mina vänner.

    Vi pratar kultur, politik, relationer, bra filmer, våra barn, problem i vardagen. Vi kör dåliga sexskämt och skrattar åt varandras dåliga sexskämt och livet i allmänhet. Men inte pratar vi placeringsstrategier.
    Varför inte? Män gör det relativt ofta. Jag talar om investeringar och tips med mina manliga kollegor.
  • Anonym (först en rejäl lön)
    Sun 27 Sep 2020 11:46
    #80
    Anonym (först en rejäl lön) skrev 2020-09-27 11:45:36 följande:
    Varför inte? Män gör det relativt ofta. Jag talar om investeringar och tips med mina manliga kollegor.
    ...och i flera fall verkar det som jag nu vet mer om deras ekonomi än deras egna fruar gör, vilket är lite deprimerande.
  • Sun 27 Sep 2020 11:53
    #81
    Anonym (först en rejäl lön) skrev 2020-09-27 11:45:36 följande:

    Varför inte? Män gör det relativt ofta. Jag talar om investeringar och tips med mina manliga kollegor.


    Jag håller med, jag är man och investering är något vi pratar ganska frekvent om.
  • Anonym (Man)
    Sun 27 Sep 2020 14:54
    #82
    Anonym (först en rejäl lön) skrev 2020-09-27 11:45:36 följande:
    Varför inte? Män gör det relativt ofta. Jag talar om investeringar och tips med mina manliga kollegor.
    Ofta när vi pratar tex aktier på fikat brukar kvinnliga kollegor himla med ögonen och ba "men guuud vad tråkigt" En gång frågade jag en av tjejerna om hon inte skulle vilja ha några miljoner på kontot? Hon blev helt chockad, hon trodde inte det var möjligt att vanliga anställda kunde ha den typen av förmögenheter.
  • Sun 27 Sep 2020 17:06
    #83
    Anonym (Man) skrev 2020-09-27 14:54:48 följande:

    Ofta när vi pratar tex aktier på fikat brukar kvinnliga kollegor himla med ögonen och ba "men guuud vad tråkigt" En gång frågade jag en av tjejerna om hon inte skulle vilja ha några miljoner på kontot? Hon blev helt chockad, hon trodde inte det var möjligt att vanliga anställda kunde ha den typen av förmögenheter.


    Såklart det också finns kvinnor som är börsintresserade. Men det är väl inte så vanligt att vanliga inkomsstagare lyckas få ihop flera miljoner på börsen. Där håller jag med henne.
  • Anonym (Man)
    Sun 27 Sep 2020 17:35
    #84
    Less is more skrev 2020-09-27 17:06:39 följande:
    Såklart det också finns kvinnor som är börsintresserade. Men det är väl inte så vanligt att vanliga inkomsstagare lyckas få ihop flera miljoner på börsen. Där håller jag med henne.
    Där har du fel, det är mycket vanligt bland dom som håller på med aktier.
  • Sun 27 Sep 2020 17:46
    #85
    Anonym (Man) skrev 2020-09-27 17:35:31 följande:

    Där har du fel, det är mycket vanligt bland dom som håller på med aktier.


    Nä, om du är småsparare får du hålla på i många år för att det ska bli nåt.
  • Anonym (Lina)
    Sun 27 Sep 2020 18:17
    #86
    Anonym (Man) skrev 2020-09-27 17:35:31 följande:

    Där har du fel, det är mycket vanligt bland dom som håller på med aktier.


    Jo visst är det möjligt. Hade en kollega han var grym. Lade ner all sin fritid på detta och ja han hade tillslut 5 miljoner i innehav. Sen kom en stadskupp och ett politiskt spel han inte räknat med. Förlorade allt.

    Och detta är anledningen varför många av dessa miljonärer inte är kvinnor. För det är ett riskabel och tar mycket tid om man ska bli bra på att förutse marknaden.

    Få kvinnor har tid till detta. Jisses jag har en timme fri tid om dagen efter att barnen kommit i säng. Den tiden går åt att stoppa ner i diskmaskinen eller fylla en tvätt och däremellan rasar jag ner i tv soffan.

    Få kvinnor vågar ta den risken eftersom de flesta kvinnor föredrar stabilitet och safar med familjen i ständig åtanke.
  • Anonym (G)
    Sun 27 Sep 2020 19:21
    #87
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-27 18:17:47 följande:

    Jo visst är det möjligt. Hade en kollega han var grym. Lade ner all sin fritid på detta och ja han hade tillslut 5 miljoner i innehav. Sen kom en stadskupp och ett politiskt spel han inte räknat med. Förlorade allt.

    Och detta är anledningen varför många av dessa miljonärer inte är kvinnor. För det är ett riskabel och tar mycket tid om man ska bli bra på att förutse marknaden.

    Få kvinnor har tid till detta. Jisses jag har en timme fri tid om dagen efter att barnen kommit i säng. Den tiden går åt att stoppa ner i diskmaskinen eller fylla en tvätt och däremellan rasar jag ner i tv soffan.

    Få kvinnor vågar ta den risken eftersom de flesta kvinnor föredrar stabilitet och safar med familjen i ständig åtanke.


    Ingen, man eller kvinna, vill väl förlora sitt kapital? Det finns massor av investeringsstrategier och ?buy and hold? är verkligen inte tidskrävande. Tidsåtgången behöver liksom inte vara heltid alternativt strunta i det helt :) Eller riskera hela sitt kapital i högrisk, till att förlora mot inflationen på ett bankkonto. Jag loggar in på Avanza, i farten, varje dag. Läser väl valda källor ca 2 tim/v och gör affärer ungefär 2 ggr/månaden.
  • Sat 10 Oct 2020 01:20
    #88

    Först och främst är det inte billigt för någon att separera. Sedan så prioriteras trygghet mer hos kvinnor än män. Män är mer riskbenägna och oftare tänker att det löser sig.

    Exempel unga kvinnor är dom i samhället som känner sig mest otrygga. Facit är att det borde vara unga män då en rungande majoritet av dom som utsätts för våld/mord är unga män.

    Danske Banks undersökning bygger på vad folk känner, inte hur det egentligen är eller skulle vara.

    Skulle samtliga i den enkäten göra slag i saken skulle det lösa sig riktigt bra där dom som angav att dom nog inte skulle ha råd visade sig ha råd ändå. Det är ju inte så att dom hade blivit kroniska uteliggare däremot hade dom fått nöja sig med en lägre levnadsstandard till en början.

    Jag är man och har separerat, den biten var tungt mentalt och det var även tungt ekonomiskt. Det är dyrt att starta om och hade jag tänkt till och fått frågan så hade jag nog svarat att jag inte haft råd. Men jag tänkte inte så långt och jag kunde inte lika gärna lägga mig ner och dö. nu har jag byggt upp ett "nytt" liv.

     

  • Anonym (Eget ansvar­)
    Sat 10 Oct 2020 22:43
    #89

    Jag har alltid haft tänket att jag måste se efter mig själv. Jag har utbildat mig och har okej lön. Under de snart 15 år jag varit i arbetslivet har jag sakta byggt upp ett eget kapital men även investerat i vårt hus och amorterar. Skulle min make vilja skiljas (eller förolyckas) har jag handpenning för en liten 3a i området vi bor samt klara mig på min lön. Skulle väl inte ha pengar att strö omkring mig men vi skulle klara oss bra.

    Eget ansvar kallar jag det.

  • Anonym (Tänk efter före.)
    Sat 10 Oct 2020 22:48
    #90
    elalaroné skrev 2020-09-20 09:51:11 följande:

    "Danske Bank gjort som visar att många kvinnor inte har råd att separera från sin partner.


    "En undersökning som Ipsos genomfört på uppdrag av Danske Bank visar att 37 procent av de svenska kvinnorna anser att deras ekonomi är ett ganska stort hinder för att kunna separera från sin partner. Motsvarande siffra bland männen är endast 18 procent."
    Vidare visar undersökningen att var femte kvinna säger att de inte har råd att separera, och hela 37% ser ekonomin som ett stort hinder för att kunna separera. Detta gäller för en tiondel av männen som inte har råd att separera och 18% som ser ekonomin som ett stort hinder. Så här är det tydligt att kvinnor är i ekonomiskt underläge i relationer. Tänk att känna att man inte har råd att gå från en partner som man inte trivs med?"
    Varför sätter vi oss i den sitsen? Är vi för kravlösa mot män eller spenderar på skit?
    Sådant här ska man naturligtvis tänka på när man ingår äktenskap. Ställa sig frågan "Klarar jag mig på egen hand?".

    Man bör också tänks sig för vem man skaffar barn med så man slipper ligga i daglig konflikt med någon man har barn tillsammans med.
Svar på tråden Kvinnor, varför har vi inte råd att skilja oss?