• Anonym (Kaffedraken)

    Någon som tagit självtest , Covid -19

    Har varit sjuk i flera dagar och tänker att det kanske vore bra att ta ett covid-19 test. Är det svårt att göra det på sig själv? Har alltid haft svårt med halsprov eftersom jag har sådan fobi för att spy. Men det vore skönt att få göra det hemma utan stress. Har en som ska hämta och lämna testet åt mig. Men kan självtest bara göras på vardagar?

  • Svar på tråden Någon som tagit självtest , Covid -19
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, klart att du ska ta testet! Det är snabbt och smidigt att göra själv. Instruktionerna är tydliga. Du tar den långa bomullspinnen och drar den mot bakväggen i gommen. Man får lite kvälj-känsla men det rör sig ju bara om några sekunder, så det går över snabbt. Kräks gör man ju absolut inte! Lycka till!


    2007 & 2013
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Jag har också spyfobi och ventilerade problemet härom veckan. Det finns informationsfilmer på Youtube. Jag såg en illustrerad beskrivning och blev alldeles svettig.

    Det är obehagligt men inte farligt att göra testet.

    Alltså obehagligt för"normala människor".

    Tungan ska tryckas ner med en sådan där "glasspinne" för att man ska komma åt med provtagaren och redan där får jag problem.

    Jag fick någon förkylning på en resa och hamnade på sjukhus där dom ville titta i halsen och jag fick panik redan innan dom fick dit glasspinnen så jag är verkligen rädd för testet.

    Hoppas att du klarar det bättre om du vill försöka.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Spyfobiker) skrev 2020-09-22 08:26:17 följande:

    Hej!

    Jag har också spyfobi och ventilerade problemet härom veckan. Det finns informationsfilmer på Youtube. Jag såg en illustrerad beskrivning och blev alldeles svettig.

    Det är obehagligt men inte farligt att göra testet.

    Alltså obehagligt för"normala människor".

    Tungan ska tryckas ner med en sådan där "glasspinne" för att man ska komma åt med provtagaren och redan där får jag problem.

    Jag fick någon förkylning på en resa och hamnade på sjukhus där dom ville titta i halsen och jag fick panik redan innan dom fick dit glasspinnen så jag är verkligen rädd för testet.

    Hoppas att du klarar det bättre om du vill försöka.


    Tungan ska inte alls tryckas ner med nån spatel om man tar covidtest!!!! Det enda du gör är att gapa och sedan dra topsens spets (det lurviga) längst bak i gommen!!
    2007 & 2013
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det skiljer sig en del mellan olika provtagare men det är normalt att man känner kräkreflex och är man "normal" så är det inte så farligt men har man fobi så kan det bli en väldigt stark obehagkänsla. Panik direkt! Jättesvårt att förstå för någon som inte har spyfobi.

Svar på tråden Någon som tagit självtest , Covid -19