• Anonym (TS)

    Exakt VAD är problemet med att inte få döttrar?

    Hej!

    Tråden är inte menad som kritik eller för att hacka på någon. Jag vill inte ha några fula kommentarer här.

    Jag är kvinna och har bara systrar. Min far har aldrig störts av att inte ha en son. Vi är uppfostrade väldigt neutralt. Vi kör MC, byter vinterdäck själva, hjälper föräldrarna att måla huset, en av oss sportar på hög nivå, en annan gillar motorsport (ett intresse som delas med vår pappa). Så en son har liksom inte "behövts".

    Flickor fick de "i onödan" eftersom 2 av 3 inte varit särskilt intresserade av typiska tjejkläder etc. En har totalt vägrat klänningar.

    Min moster har två söner och hade gärna haft en flicka men endast för att det är sött med klänningar och sånt, men det fick bli slipsar istället. Ingen biggie. Hon står sönerna väldigt nära idag när de är vuxna och hon har aldrig saknat en dotter.

    Tills jag började hänga på Familjeliv hade jag ingen aning om att det här med kön ens var ett problem, men jag ser ofta trådar där kvinnor skriver att de är besvikna över att inte få döttrar. Jag tycker det är sorgligt, som att pojkar skulle vara mindre värda och inte lika önskade.

    Du som mådde psykiskt dåligt under graviditeten på grund av att du väntade en pojke- hur känns det idag? Gick sorgen över? Och vad var egentligen problemet med att få en son?

  • Svar på tråden Exakt VAD är problemet med att inte få döttrar?
  • Glinda från Oz
    Anonym (S) skrev 2020-09-20 20:52:03 följande:

    Det är fantastiskt att du trivs med den rollen som du har och att det funkat bra för dig. Men nu är tiderna annorlunda och flickor kommer förväntas ha fler intressen än dammsugning och strykning. Vill man inte som förälder till en flicka ge henne förutsättningar att klara sig bra i ett samhälle där kvinnor och män kommer behöva ha många olika färdigheter på sin repertoar?


    Kvinnor tar ut 70% av föräldraledigheten, gör en mycket större del av hemarbetet, jobbar oftare deltid och hur många gånger har du hört talas om en ensamstående pappa? Säger du att kvinnor och män gör samma saker idag blundar du.

    Varför klankar du inte ner på männen istället? Du nervärderar kvinnors arbete, är det jämställt? Tror du på fullaste allvar att någon som gillar att dammsuga har det som största intresse, inte kan göra något och är helt valhänt?

    Min mamma som tog det största ansvaret för oss barn och dammsög hemma var läkare men det räknas tydligen inte.
  • Utvandraren2

    Med min första har jag alltid erkänt att jag till 51% ville ha en tjej och 49% en kille. Jag tror att det beror på att jag själv kan relatera till hur det är att vara tjej och därför hjälpa henne med saker hon behöver hjälp med. Jag väntar nu en lillebror och även om jag var helt likgiltig inför kille eller tjej denna gången så måste jag erkänna att det skrämmer mig lite. Jag har ingen aning om hur det är att växa upp som kille, så där hoppas jag att hans pappa kan hjälpa till när jag inte förstår.

  • Anonym (mamma)
    Anonym (K) skrev 2020-09-20 14:09:02 följande:
    Och allt det här känner och upplever man med söner också. Tänka sig.

    Har förövrigt både söner och dotter. Precis lika underbart och häftigt att få både och. Tror många mammor med enbart döttrar tror att det är något extra speciellt med flickor av någon konstig anledning. Konstigt att basera sin tro på något man inte vet något om.
    Ja? Det skrev jag i slutet också, att jag troligtvis hade tyckt att det var lika häftigt med två pojkar också. Det betyder inte att jag inte kan tycka att det faktiskt är skithäftigt att ha två flickor. Jag tycker liksom inte att pojkar är något slags tröstpris. 
  • fjanten

    Jag har ingen aning. Har dock fått både flickor och pojkar, men det har aldrig spelat någon roll. Har klätt mina barn i fina kläder oavsett sort, om nu det är det som är grejen? Och redan runt 3 år är det slut med att jag väljer kläder ändå - för mina barn har egna viljor och inget intresse av att klä sig i det jag tycker är fint Och annars är jag inte särskilt tjejig av mig med smink och sånt, så jag har som inget nöje i att dela sånt med en framtida tonårsdotter. Hoppas snarare att sånt ska vara lite oviktigt för alla mina barn... Vad annars? Jag tycker det är lika trist att leka med bilar som med barbies, så sånt får barnen leka själva med varann Och både pojken och flickan gillar båda sorterna.

    Och det där med att döttrar är så mycket bättre på att hålla igång relationer till sin egen släkt och familj är inget jag har erfarenhet från varken mitt eller makens håll. Min man videosamtalar med sina föräldrar nästan varje dag, och de kommer hit och hälsar på flera månader om året och tvärtom (de bor i Australien). Och min familj och släkt som bor nära träffar vi varje vecka - och min bror träffar dem (och oss) varje vecka, han delar ett intresse med vår mamma som de sysslar med tillsammans o.s.v. Så får man en son som inte vill veta av en så snart han är myndig - då har man snarare misslyckats som föräldrar tänker jag (snarare än att det är en penis som är problemet).

    Så nej... Jag kan inte se vad problemet är.

  • Anonym (TS)
    Kungsholmsbo skrev 2020-09-20 22:55:23 följande:

    Jag fick ont i magen av början av din trådstart. Varför är det alltid så att det ska anses neutralt att köra mc, sporta på hög nivå och måla hus? Är det inte neutralt att gilla bakning, pyssla etc. Varför är typiska manssysslor högre värderade. Blir så upprörd över detta feltänk. Fy sjutton alltså. Så länge vi tänker och skriver så här kommer vi aldrig att få ett jämlikt samhälle.

    Vi har en av varje. För mig var det viktigt att barnen var friska. Men det är också fult att tänka och mycket kan hända på vägen med ett barn.

    Det är underbart att ha en flicka och en pojke. Jag hade nog sörjt avsaknaden av pojken eller flickan som inte blev.

    Vi har säkert gjort massor av fel i uppfostran för vi har en flicka som älskar att pyssla och är lugn (dock kan hon jävlas rätt mycket med sin bror). Vi har en pojke som har hållit på med bollar och klubbor sen han knappt kunde gå och är ganska grabbig. Men båda är lika kramiga och goa, båda blir tröstade på samma sätt och båda tror på sig själva och sina förmågor.


    Var inte meningen att du skulle få ont i magen. Jag glömde väl att nämna andra saker vi gör också. Den som sportar har även ett typiskt kvinnoyrke, en annan har fött flera barn och jobbar även med barn. Jag rabblade bara upp de typiska manliga sakerna för att det kändes mest relevant. Man behöver inte en son för att få hjälp med att måla huset. Man behöver inte heller en dotter för att få vara med och planera ett stort romantiskt bröllop.

    Vår far har samma typiska kvinnoyrke som den förstnämnda. Han har en massa egenskaper som är typiskt kvinnliga, enligt de gamla dammiga normerna. Han har varit föräldraledig med oss allihop, lagat mat och hjälp oss med läxorna samtidigt, bytt pass på jobbet så han kunde vara med på alla föräldramöten, nattat alla barn själv medan morsan var iväg och fikade med kompisarna.

    Med "typiskt manligt/kvinnligt" menar jag sånt som sågs som typiskt för 100 år sedan.
  • Avenia

    Jag kan bara tala för mig själv. Har två döttrar och ville ha det. Självklart hade jag älskat söner också om de hade kommit.

    Jag för min del hade oroat mig för grupptryck, att de hade fostrats in i macgokultur. Mina söner hade uppfosyrays hårt till att inte se ner på kvinnor och jag hade oroat mig för att de hade blivit mobbade. Jag såg det själv i skolan, snälla killar blev hånade och mobbade tills de började gråta. Manligheten kan vara så giftig, även min snälla sambo uppfostrades till att se ner på kvinnor utan att vara otrevlig mot dem. Och han är uppvuxen i en vanlig svenssonfamilj och är snäll. Men det där kommer oavsett. Jag hade kanske hatat min son om han hade vuxit upp till att se ner på kvinnor.

  • Anonym (OndMan)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-20 12:31:52 följande:

    Tills jag började hänga på Familjeliv hade jag ingen aning om att det här med kön ens var ett problem, men jag ser ofta trådar där kvinnor skriver att de är besvikna över att inte få döttrar. Jag tycker det är sorgligt, som att pojkar skulle vara mindre värda och inte lika önskade.


    De flesta trådar om som kvinnor skriver, är negativa.
    Det är ingen slump.
    Pojkar är söta, men när de växer upp så blir de män.
  • Mandel

    Inget problem alls, snarare så att jag är tacksam att jag inte fick döttrar

    Så skönt att slippa rosa, volanger, dockor, prinsessklänningar, pyssel i överflöd osv.
    Verkligen inte min grej!
    Skräcken inför tonårsdöttrar i puberteten!

    Och bekantskapskretsens döttrar (allt ifrån yngre till äldre) har varit avskräckande exempel och verkligen tagit bort den lilla, lilla, superlilla funderingen jag hade på att ev vilja skatta ett tredje barn och förhoppningsvis få en dotter.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SweeneyTodd
    Mandel skrev 2020-09-21 09:29:00 följande:
    Inget problem alls, snarare så att jag är tacksam att jag inte fick döttrar smile2.gif

    Så skönt att slippa rosa, volanger, dockor, prinsessklänningar, pyssel i överflöd osv.
    Verkligen inte min grej!
    Skräcken inför tonårsdöttrar i puberteten!

    Och bekantskapskretsens döttrar (allt ifrån yngre till äldre) har varit avskräckande exempel och verkligen tagit bort den lilla, lilla, superlilla funderingen jag hade på att ev vilja skatta ett tredje barn och förhoppningsvis få en dotter.
    Varför känner du skräck inför tonårsdöttrar i puberteten? Personligen tycker jag tonårskillar är mycket värre. 
  • Anonym (xxxx)

    Jag ville ha en av varje, och det fick jag. Jag tycker att det känns kul att få båda världarna, båda upplevelserna. Men det hade inte heller känts som någon katastrof, om vi hade fått två flickor eller två pojkar i stället.

    Det jag tror är farligt, är att försöka uppfostra ett barn av "fel" kön till att bli mer som det önskade könet. Jag tänker t.ex. på sådana mammor, som vill att deras söner ska sitta stilla tillsammans med dem och pyssla med pärlor och glitter, ha på sig fina, välstrukna kläder, och absolut inte leka vilt så att de smutsar ner sig eller löper risk att ramla och slå sig. De skadar sina pojkar.

    Flickor som uppfostras till pojkflickor, genom att de får vara med pappa på jakt och fiske, och i verkstaden och garaget, tar nog inte skada på samma sätt. Utan de kan till och med få vissa fördelar i livet, i och med att det ligger närmare till hands för dem att välja välbetalda yrken som t.ex. ingenjör, i stället för att bli något tjejigt och pyssligt (och lågbetalt). Dock brukar de inte bli populära hos varken det egna eller det motsatta könet (och det blir såklart inte feminina män heller).    

Svar på tråden Exakt VAD är problemet med att inte få döttrar?