• Anonym (.)

    Kränkande särbehandling

    Anonym (Kränkande särbehandling) skrev 2020-09-20 18:18:22 följande:
    Felaktiga anklagelser om fel som jag inte har begått, management by fear och ljuger i möten etc.
    Det är ett väldigt vanligt problem i arbetslivet med dysfunktionella maktstrukturer och despotiska chefer. Däremot pratas det mycket lite om det därför att folk skäms för att de låter sig bli behandlade på det sättet.
    Det är vanligare i den offentliga sektorn än i den privata.

    Det finns bara ett enda sätt och det är att ta sig därifrån så fort som möjligt.

    Jag har jobbat på en sådan arbetsplats med en chef som utsåg medarbetarna en efter en som sitt personliga mobbingoffer.
    Vi kopplade in facken, skyddsombud, företagsjurister, HR-avdelningen etc etc.
    Det enda resultatet var att den mobbade medarbetaren blev utköpt medan chefen var kvar.
    Först flera år efter att jag slutat fick chefen sparken och då var det pga att budgeten spruckit under ett antal år, pga de många utköpen.

    Vad jag vill säga är att det är extremt svårt att bevisa kränkande särbehandling. Så pass svårt att facken inte driver det.  När situationen på jobbet inte fungerar så ska man söka nytt jobb så fort man kan, helst igår.
Svar på tråden Kränkande särbehandling